Gå til innhold

Ødelagt tv sendt inn, fikk billigere tv i retur

Anbefalte innlegg

Kjøpte ett 20" Orion lcd tv på multicom for litt under 2 år siden, for en stund siden som da kostet 5590 kr. Jeg tok selv Tv'en til repratør for å høre om det kunne repareres, men de fant ikke utav feilen. Tv'en ble sendt i retur og jeg skulle få ny tv på garantien. I posten kommer da Denne TV'en som ikke har vga som det andre, også virker tv'en som det er av dårligere kvalitet enn det som ble sendt tilbake. Fant også ut at innsyns vinkelen på denne TV'en var dårligere enn på det som ble sendt inn. På toppen av det hele er TV'en jeg fikk i retur 3105 kr billigere enn det vi kjøpte på multicom for litt under 2 år siden. Sendte atter en mail til multicom som sier at lcd tv'er har sunket i pris i løpet av disse 2 årene og tilbyr å gi 2485 kr om vi ikke vil ha denne tv'en som vi fikk.

Vil gjerne høre hva folk mener om dette. takk for tilbakemeldinger :)

Mvh Kandalf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på å få et tilsvarende produkt tilbake, ikke et produkt med tilsvarende pris som det gamle. De kan ikke slippe unna med å tilby et dårligere produkt, eller penger tilbake ut i fra prisen til et produkt av dårligere kvalitet enn det gamle.

Lenke til kommentar

At lcd tv'er har falt mye i pris burde komme deg til gode. Det vil med andre ord være billig for butikken og erstatte tv'en med en likeverdig eller til og med bedre tv. Send en mail nøytralt stilet og list opp det du mener ikke er tilsvarende hva du hadde og se hva butikken tilbyr.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier at forbrukeren har krav på lik, tilsvarende eller bedre produkt tilbake om det ikke tilsvarer en urimelig kost for leverandør/butikken. Om alternativet hadde vært omvendt at nærmeste TV de hadde kostet 10.000,- så kan de heve kjøpet og gi pengene tilbake istedenfor.

Men i dette tilfellet så er det ikke rimelig at man får en dårligere + samt enda billigere TV enn det rimilig prisnedgang vil tilsi.

Nå har ikke jeg sett spesifikasjonene på TV'ene etc etc, men hørtes ut som en dårligere ut av trådstarters førstepost.

Lenke til kommentar

jepp, opplevde selv da expert klarte aa miste dvd-spilleren min i posten at de provde aa prakke paa meg en mye billigere dvd spiller under "Denne er MYYE bedre" taktikken.

Jeg stod hardt paa mitt aa krevde at jeg skulle ha en spiller som hadde alle de uttak min gamle spiller hadde (deriblant 6kanal lyd ut) etter mye om og men med mere "men hva med denne mye bedre spilleren her da?" fikk de tilsendt en av samme modell fra en annen butikk.

som Raul Duke sier: Don't take any guff from these swine!

Lenke til kommentar

Send den du fikk i retur tilbake med en lapp der de tstår at du ikke godtar bytte, så fort som mulig.

De må enten sende deg samme tv som du sendte inn, eller gi deg pengene du betalte for tven tilbake. De kan ikke ta pengene fra deg sånn med begrunnelse om at prisen har sunket.

Lenke til kommentar
De må enten sende deg samme tv som du sendte inn, eller gi deg pengene du betalte for tven tilbake.

7980346[/snapback]

.. eller en annen TV, som er "tilsvarende" den gamle. Tilsvarende betyr at den naturligvis ikke skal være dårligere.

Akkurat hva som er prisen pr dags dato er ikke spesielt interessant, det er spesifikasjonene som teller. Bare det at den ikke har VGA-inngang gjør at den ikke er tilsvarende (for du har selvsagt behov for VGA-inngang).

Du har altså krav på en ny, tilsvarende TV (altså ikke dårligere). Eventuelt pengene tilbake. Og da er det snakk om det opprinnelige kjøpsbeløpet, ikke det den koster nå. Send den tilbake, og hevd din rett.

(Egentlig kan butikken gjøre fratrekk for nytte, men da skal det betales rente fra kjøpsdato, slik at det går som regel opp-i-opp).

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Ettersom Multicom viser seg så useriøse er det smarteste nå bare å kreve heving med én gang. Ikke bry deg om Multicom tilbyr en bedre skjerm. Du vil uansett komme bedre ut av det med en heving.

Bruk noe av beløpet du får tilbake på en ny skjerm hos en annen butikk og stapp resten i lomma.

Lenke til kommentar

Ikke bra, om dette stemmer.. Multicom har bestandig vært kjip på retur, har ikke handlet der på 5-6 år.. De kjører med så mye reklame i lokale- og riksaviser for å finne førstegangskjøpere, de som ikke vet bedre.. Har egentlig ikke hørt noen "erfarne" nettbutikkbrukere si at dem foretrekker Multicom..

Men stp på ditt i denne saken, saken er god, men regner med du har lært at man aldri handler 2 ganger hos multicom.. :ph34r:

Lenke til kommentar
Denne tråden har lært meg at jeg ikke handler 1 gang på Multicom.

7982377[/snapback]

Enig, samme her. Men tenker ofte på slik når jeg handler, og derfor handler jeg kun hos shapper som har gode skussmål og som er kjente.

Men som andre sier her, hold på ditt i denne saken.

Lenke til kommentar

Så på webshopguiden her før jeg handlet å så at multicom hadde fått riktig så god kritikk, dette hadde forandret seg mye fra jeg handlet til nå merket jeg. Fikk mail i dag om at de ser på saken og de ber meg og ikke å bruke tv'en som jeg selvfølgelig ikke har gjort, har hatt den åpen for å se på innganger og slikt ettersom eksen ikke hadde så mye info. pakket fint ned igjen. får bare håpe at jeg får en tv til slutt da...

Lenke til kommentar

Hadde en tilsvarende sak med en lokal butikk for 2-3 år siden. Den gang gjalt det et kamera av type "gammeldags" med 135mm film kjøpt for kr. 2795,-

Diverse problemer med kameraet etter ca. 1.5 år førte til at det ble levert inn for reparasjon. Etter en del krangling frem og tilbake ang. garanti og reklamasjonsrett gikk butikken motvillig med på å sende kameraet inn til reparasjon. Etter et par uker fikk jeg en telefon fra butikken som kunne fortelle at kameraet ikke kunne repareres. Jeg kunne derimot få et nytt kamera.

Flott tenkte jeg og gikk i butikken for å hente det nye kameraet. Ettersom jeg hadde dårlig tid den dagen var jeg bare raskt innom butikken og fikk med meg det nye kameraet.

Da jeg senere på dagen fikk litt tid til å sjekke det nye kameraet viste det seg at dette hadde dårligere spesifikasjoner enn det gamle når det gjalt zoom etc. Det hadde dessuten en pris på ca. kr. 1500,-.

I full spiker raste jeg tilbake til butikken og spurte hva dette skulle være et forsøk på. Da kom leksa om at det opprinnelige kameraet ikke lenger var i produksjon og at dette var det nærmeste de kunne komme. Jeg måtte også være klar over at prisene på kamera hadde sunket i løpet av den tiden jeg hadde hatt det første.

Det var da jeg klasket forbrukerkjøpsloven i bordet og forlangte at de skulle komme opp med et kamera med minst like gode spesifikasjoner som det opprinnelige, og hvis de ikke kunne klare det så forlangte jeg å få hevet kjøpte på stedet umiddelbart.

Resultat: Jeg gikk ut av butikken uten kamera, men med kr. 2795,- + renter fra kjøpsdato i lommen... :)

Selgeren derimot sto igjen litt småsur og håper nok han aldri får meg på besøk i butikken igjen.... det er det forresten heller ingen fare for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...