Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chip tune A6 1.8T 2003


rublings

Anbefalte innlegg

Fattern lurer på om han skal chiptune audien, grunnet litt for liten ytelse.

Noen som kan si noen om pris i forhold til ytelse, om det påvirker garanti og om det er noen ulemper/fordeler (utenom ytelse). Hvor mye er det vits i å bruke på en slik chip? Eventuelt andre billige måter å tune motoren på? Trenger ikke 100 hk extra eller noe sånt, så lenge det holde seg rundt 10 lapper så er det "greit". Hørt det kunne være noen endring av bensin, bytte til 98 eller noe sånt =/ Veldig uerfaren på dette området..Mange spørsmål :p

 

Håper på svar.:D

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisan.

 

jeg har akurat samme bil som din far.

det er ikke noe prob å fikse litt på motor der nei. det som lønner seg er å flashe styreenheten for motor. dette lar seg lett gjøre.

jeg fikk på min bil 50 hk og 80 nm mere, og det er mer enn nok på disse biler.

bilen blir mye kvikkere + at du spare "litt" drifstoff, hvis du kjører normalt da hehe.

garanti forsvinner selvsagt, de som gjør dette garanterer også for at det ikke er rasfare på prog som de legger inn.

jeg betalte 6000.- for dette, og er kjempefornøyd.

så lenge det er manuell kasse på bilen ville jeg gjort dette.

kan hjelpe deg med å få kontakt med han som jeg bruker. hvis du bor i nærheten av østfold.

bytte av chip er ikke nødvendig. det er riktig at du bør bytte octan på bilen ja. jeg kjører på 99 v power fra shell. dette er for å ikke få tenningsbank i motor.

 

lars :thumbup:

 

mail: [email protected]

Lenke til kommentar

Dette er vel en av de mest "chiptuna" bilene du finner. Motoren er driftsikker, selv etter tuning. Den er enkel å tune, og resultatet kan være alt fra 50 - 150hk avhengig av hva du gjør av hardware endringer ved siden av en software endring. Software endring alene gir deg omtrent 50hk som nevnt av andre i tråden her. Ny bil etter tuning!

Lenke til kommentar

heisan.

 

det er riktig at v power er 95 octan, men du får den i 99 octan også.

du merker faktisk bedre ytelse bare ved bytte av octan, spesielt da 99 v power.

det blir faktisk sparing på drifstoff, pga av at det er høyere octan, som da tenner fortere enn 95 octan.

på min bil har jeg merket forskjell. bruker ca 1/2 dl mindre nå. høres kanskje merkelig ut, men sant

 

lars :thumbup:

Lenke til kommentar

hoy. :cool:

 

litt usikker på om din bil kan bruke 99 octan. tror egentlig at det skal gå bra så lenge alt idag er elektronisk styrt. det kommer vel litt ann på modell og lign.

de fleste biler som går på 95 blyfri kan vel egentlig kjøre på 98 eller 99 octan.

mulig jeg tar feil. er det noen som mener at det jeg sier er feil, så føyer jeg meg etter det :roll:

 

 

lars :thumbup:

Lenke til kommentar
Fattern lurer på om han skal chiptune audien, grunnet litt for liten ytelse.

Noen som kan si noen om pris i forhold til ytelse, om det påvirker garanti og om det er noen ulemper/fordeler (utenom ytelse). Hvor mye er det vits i å bruke på en slik chip? Eventuelt andre billige måter å tune motoren på? Trenger ikke 100 hk extra eller noe sånt, så lenge det holde seg rundt 10 lapper så er det "greit".  Hørt det kunne være noen endring av bensin, bytte til 98 eller noe sånt =/  Veldig uerfaren på dette området..Mange spørsmål :p

 

Håper på svar.:D

7979573[/snapback]

 

Hør med Ts Racing

De kan det.

 

 

Kan min bil(lexus is200) bruke 99 uten videre?

7983122[/snapback]

 

Ja den kan bruke det, du merker lite/ingenting på effekten (bare psykisk isåfall)

 

 

hoy.  :cool:

 

litt usikker på om din bil kan bruke 99 octan. tror egentlig at det skal gå bra så lenge alt idag er elektronisk styrt. det kommer vel litt ann på modell og lign.

de fleste biler som går på 95 blyfri kan vel egentlig kjøre på 98 eller 99 octan.

mulig jeg tar feil.  er det noen som mener at det jeg sier er feil, så føyer jeg meg etter det :roll:

 

 

lars :thumbup:

7983513[/snapback]

 

ehh, 95 oktan tenner lettere enn 99/98 oktan.

Lenke til kommentar

hey.

 

Ok det har du sikkert rett i. sikkert bare jeg som surrer :hmm:

da har jeg fått forklart feil, noe som er fort gjort. hehe

 

TS racing vet hva de driver med ja. det finnes selvfølgelig andre som har greie på slike ting, og som faktisk er rimligere enn TS.

 

 

lars :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for svar ;):D

 

Ser nå ut som om han skal ta det litt på sikt, men om det blir noe av, så blir det nok "software-tuning". 50 hk er mer enn nok økning i en bil som ikke har så veldig mye i utgangspunktet... Har jo tross alt bare forhjulstrekk :D

 

Takker igjen for svar, og om det blir noe av, så skal jeg gi beskjed ;)

Lenke til kommentar

Ved samme tenningsprogram, uten tenningabank, vil 95 octan kunne gi en mikroskopisk høyere effekt enn 98 octan fordi den tenner raskere. Ved tenningsprogram tilpasset octantallet vil 98 octan gi høyere effekt enn 95 octan fordi 98 tillater tidligere tenningstidspunkt. For lavt octantall i forhold til kompresjon, ladetrykk, blandingsforhold og tenningsprogram gir tenningsbank, som igjen til slutt vil ødelegge motoren i form av blåst toppakning og brennte stempler og ventiler. Derfor er det lurt å uansett holde seg til 98 octan ved trimming.

 

Alle motorer som kan bruke 95 octan kan også bruke 98 octan, men en motor satt opp for 98 octan vil kunne ta skade av å kjøres på 95 octan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det lille dere sparer i bensinforbruk går vel opp i opp når du må fylle 98 oktan istedenfor 95 oktan vil jeg tro ;)

7982104[/snapback]

 

jeg opplevde at bensin forbruket gikk ned når jeg fyllte 98 istedenfor 95, så det lille du må betale ekstra for 98 går vell opp i opp til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...