Gå til innhold

Hvilken bærbar til redigering for rundt 10000 kr?

Kake24

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne en god bærbar PC som skal brukes av en som driver mye med redigering av film? Det er nok fint med en PC som har en del lagringssplass da film kan ta stor plass. Prisen han kan bruke er rundt 10000 kr, men han kan bruke mot 11000 kr om det vil si at han får en mye bedre maskin. Han har ikke nevnt noen andre krav enn at den skal brukes til redigering.

Håper noen kan hjelpe meg.

Endret av Kake24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har spurt om noe av det samme, og fått anbefalt følgende:

Intel Core 2 Duo Centrino prosessor

Minst 2 GB RAM

Kan benytte intergrert skjermkort

Vil anbefale denne PC'en (men legg til 1 GB RAM til = ca 700,-) : Bærbar ACER hos PSdata.no

I tillegg ville jeg valgt en ekstern harddisk.

Så vidt jeg vet er flaskehalsen harddisken med 5400 o/min. De som driver mye med videoredigering anbefaler 10000 o/min på systemdisken (den interne i dette tilfellet). Men en 7200 o/min holder nok masse.

(Jeg har redigert på bærbar med 1,6 Centrino single, 512 MB ram, og kun 5400 o/min harddisk - og ekstern WesternDigital harddisk med 7200 o/min - og det fungerer fint.)

For å klare seg med mindre enn 10000,- kan man jo anskaffe PC og ekstern harddisk, og vente med ekstra ram (mens den faller litt mer i pris).

Håper dette er til hjelp ;-)

Lenke til kommentar

Ok, han har tenkt litt og kommet frem til at han kunne tenke seg dette, om det er mulig:

- Mulighet for å få Vista etterhvert

- Core 2 Duo

- Så stor skjerm som mulig (helst 17")

- 2GB ram (iallfall mulighet til å oppgradere til 2 GB)

- Mulighet for firewire

- Den trenger ikke å ha så stor og rask harddiik da han kunne tenke seg å kjøpe en ekstern en.

Hvilken Core 2 Duo prosessor bør han ha?

Jeg har bla sett på dell og den som er linket til i andre posten, men jeg kunne tenke meg flere tips. Kan noen være så snille å hjelpe meg?

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Ville tatt en titt på denne Siemens Fujitsu 3505:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=331365

Har Core 2 Duo, men mangler 1 GB ram for å få 2 GB (ca kr 700 ?). Fordelen er at det er 1 brikke i maskinen på 1 GB, og ikke 2 på 512 MB...

Mangler også FireWire, men det er ikke alltid nødvendig til videoredigering (Jeg redigerer med USB2 tilknytning).

Har hørt fra en kamerat som har lillebroren til denne at den er stille...

Har faktisk stor harddisk ogsp (160GB).

Vedr. skjerm så er jo dette en 15,4". Når jeg oppgraderer min bærbare neste gang blir det vel en 15,4" (lenger batteritid grunnet mindre strømforbruk), og en ekstern skjerm for hjemmebruk. (22" )

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...