Gå til innhold

Bedre kvalitet med annen HDMI kabel til PS3?

henrikr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor det? Så lenge det er tilstrekkelig feilkorrigering og alle 0'erne og 1'erne kommer frem så burde ikke dette ha noe å si.

7979957[/snapback]

Og siden når ble det feilkorrigering på bilde og lydoverføring via HDMI? Dette er ikke nettverkspakketrafikk ala internett sånn til opplysning.

MGS er virkelig inne på noe. På lengre strekk så bør du sjekke hva kabelen klarer.

7980463[/snapback]

Video-overføringa på HDMI er så vidt jeg husker ikke feilkorrigert, men alt av lyd blir overført i "Data Island"-perioden. Pakkene som sendes her har 8 bits med feilkorrigeringsinformasjon (og 56 bits med data). Andre data som blir overført i denne perioden er generelle kontrollpakker, infoframes (som har en egen checksum-byte) og annet småtteri (slik som høyoppløst datastrøm, etc). infoframes brukes for å sende alt av "annen informasjon" om bildet som en enhet sender fra seg.

Det betyr at du teoretisk kan ha en bitfeil i videobiten (med mindre jeg har gått glipp av noe i min noe kjappe repetisjon av standarden) uten at den blir lagt merke til av enheten som skal vise bildet. Du kan også derfor oppleve at et HDMI-signal kan "komme og gå" med varierende kvalitet og at en dårlig kontakt kan gjøre at enheten ikke klarer å motta data på enkelte av kanalene sine (kanskje alle de øverste bit-ene forsvinner, f.eks). Under lavere oppløsninger er det også pixelrepetisjon på gang, slik at en enhet har muligheten til å få samme pixelinformasjon flere ganger.

Et signal som imidlertid er såpass ødelagt at støy påvirker det i "stor" grad, vil nok uansett bli droppet av en mottaker som prøver å snakke HDMI. Men også her vil det nok være forskjell på hvor mye forskjellige enheter takler. Poenget er uansett i forhold til kabellengde (som denne diskusjonen startet med) så vil en kabel med dårligere standard introdusere flere feil i denne pakkestrukturen over lengre og lengre avstander, hvilket fører til at enhetene ikke lenger klarer å forstå at det er en aktiv HDMI-strøm. Det vil derfor bli sort.

Jeg har forøvrig ingen tro på at forskjellige HDMI-kabler skal endre fargetonene og andre magiske ting i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...