fox Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Ja, jeg jobber med fotoprosjekt ang skole. Fordypningsprosjekt, så her vil jeg trenge hjelp. En ganske nybegynner som meg trenger råd til prosjektet mitt Jeg skal ha tre forskjellige bilder, og alle tre skal bli tatt i innedørs med et menneske i hvert bilde. Så hvilken innstilling skal jeg bruke? Jeg har for min del tenkt å bruke manuell, men er usikker på hvilken innstilling jeg skal ha i feks program, blender, lukkertid, ISO og ikke minst skal jeg ha blitz på? Takk Mvh Fox Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg pleier å ha minst mulig ISO hvis det er mulig, men hvis du vil ha ett kornete "look" så er det bare å slå den opp. Hvilket kamera er det du har? Har det mulighet til å ta i .RAW? Da har du flere muligheter etter du har tatt bildet. Det var alt jeg tenkte på. Lenke til kommentar
fox Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg har nikon d80, og har mulighet å ta i RAW Jeg har tenkt å sette ISO på 100, portrett og... Resten er jeg usikker, er ny på speilrefleks og sånt ting.. Prøver å google og lese rundt om det jeg, jeg vil være glad om noen her gidder å gi en dytt til riktig vei Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Det er ikke noe fasitsvar på det. Prøv deg fram når du kommer dit du skal ta bildene. Lenke til kommentar
fox Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Jurgis, men et par tips kan du kanskje komme med? Ting jeg bør tenke meg om eller gjøre noe før jeg tar bilder? Lenke til kommentar
Totto Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jurgis, men et par tips kan du kanskje komme med? Ting jeg bør tenke meg om eller gjøre noe før jeg tar bilder? 7980095[/snapback] Tipset er vel å ta MANGE bilder, og bruke forskjellige innstillinger.. Da er du sikker på at du klarer å finne en kombinasjon du blir fornøyd med.. Innendørs er relativt, alt kommer an på lyssetting, lamper osv, evt om du skal ha lite lys, så må du stille kameraet etter det.. Les fotokompendiet her på forumet, så lærer du en del greie ting vedrørende dette.. -totto Lenke til kommentar
Laronja Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Et godt tips jeg pleier å formidle videre er: *tenk bakgrunn - den skal ikke være rotete og forstyrrende *tenk vinkel - alltid spennende å se bilder med en litt anderledes vinkel *Knips MASSE bilder, knips fra alle vinkler, alle innstillinger etc du kan tenke på. Da er det lettere å komme hjem å velge ett bra bilde utifra 100, istedenfor å bare knipse 5 bilder hvorav ingen holder mål Lenke til kommentar
riktig Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Unngå innebygd blitz så sant du kan, det er nesten garantert å gi amatør-aktige resultater, syns hvertfall jeg. Stor blender (liten dybdeskarphet) ser "profft" ut, i følge mange som ikke er inne i foto. Det kan man ta med en klype salt, men liten dybdeskarphet kan være effektivt for å få fokus på riktig sted, og understreke hva som er viktig i bildet. Var det reklamebilder? Se på andre reklamebilder, og finn noen trekk som er reklame-aktige, og prøv å gjøre noe lignende. Ikke kopier, men bli inspirert av det. Og ja, knips masse. Man er ikke ferdig på jobb før minnekortet er fullt. Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Når jeg tar bilder, av og til hender det at noe steder blir uskarpt pga bevegelse. Det betyr at jeg skal justere lukkertid, ikke sant? Prøvde ut ting igår, lærte en del. Men er usikker åssen jeg skulle justere, hvis høyere lukkertid da gir det meg mer stille/fast bevegelse i bilde? Siden det er lite lys da er det lurt å ha lavere blender? Eller bommer jeg totalt her? Endret 21. februar 2007 av Fox Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Eller bommer jeg totalt her? 7990292[/snapback] Du bommer ikke totalt, men det er lurt å forstå litt mer om konsekvensene av valgene dine. Blender og lukkertid kan ikke justeres uavhengig av hverandre, og iso blir nok en variabel å ta hensyn til. En veldig grei innføring får du av å lese fotokompendiet det er linket til fra stickyen øverst i dette forumet. Les det. Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Jo, jeg har lest og prøvd ut ting Har et spørsmål som jeg sliter å forstå, når jeg tar bilder av en mann som går forbi eller en barn som eter frokost. Får jeg alltid litt uskarpt og små bevegelse(vil ha 100% klar) , jeg ønsker å ha et stille bilde. Er det fordi jeg har justeret feil? Bruker "M" program Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jo, jeg har lest og prøvd ut ting Har et spørsmål som jeg sliter å forstå, når jeg tar bilder av en mann som går forbi eller en barn som eter frokost. Får jeg alltid litt uskarpt og små bevegelse(vil ha 100% klar) , jeg ønsker å ha et stille bilde. Er det fordi jeg har justeret feil? Bruker "M" program 7991981[/snapback] Da må du nok ha kortere lukkertid. Blenderåpning på 1/200 burde "fryse" det meste, med mindre mennene dine går veldig fort Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Mener du lukkertid på 1/200? Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Mener du lukkertid på 1/200? 7992208[/snapback] Uff, trøtt i dag selvfølgelig mener jeg lukkertid Lenke til kommentar
fox Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Jeg tar bilder inne, så er 1/200 ikke for mørkt? I feks t-bane stasjon Endret 21. februar 2007 av Fox Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Husk at du fanger et tidsutsnitt tilsvarende lukkertiden. Det betyr at hvis du har en lukkertid på 1/2 sekund, og personen på bildet beveger seg langt på 1/2 sekund, vil du få bevegelsesuskarphet. Hvis personen står tilnærmet stille vil du få mindre uskarphet. Samtidig er bevegelsesuskarpheten avhengig av brennvidden du bruker. Hvis du bruker en stor brennvidde blir bevegelsene tilsvarende store. Se for deg at du zoomer inn på nesa til personen, hvis nesa beveger seg 1cm i løpet av lukkertiden så vil dette gjøre et stort utslag, mens hvis du zoomer ut vil bevegelsen gjøre et mindre utslag (like stort i forhold til nesas størrelse, men ikke i forhold til bildeutsnittet). Bevegelsesuskarphet kan også skyldes at fotografen/kameraet beveger seg. Hvis du bruker stativ minimerer du den bevegelsen, og det er ikke så dumt på portrettbilder.. Alle disse tipsene står i fotobøker. Legg turen innom biblioteket og les deg klok, deretter tar du turen ut for å eksperimentere. Da vil du få framgang - som vil gjenspeiles i bildene dine. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg tar bilder inne, så er 1/200 ikke for mørkt? I feks t-bane stasjon 7992452[/snapback] Da må du forsøke med større blenderåpning (altså lavere forholdstall) eller høyere ISO. Mengden lys dikterer i hvor stor grad du kan fryse bevegelse, og ettersom lyset blir svakere stilles det stadig større krav til optikkens lysstyrke og kameraets lysfølsomhet. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Jeg tar bilder inne, så er 1/200 ikke for mørkt? I feks t-bane stasjon 7992452[/snapback] Anderfoto har en fin oppsummering ovenfor , men om f.eks 1/200 er rett for deg (eller mulig) under lysforholdene du beskriver, avhenger av mye, blant annet hvilken optikk du bruker og f.eks iso innstilling. Hvis du bruker "M" innstilling for manuell, må du lære deg å bruke kameraets lysmåler. Ellers bør du bruke f.eks lukkerprioritet, så bestemmer kameraet resten Endret 21. februar 2007 av olar0701 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå