Gå til innhold

Hva godt har islam å gi Norge?

Anbefalte innlegg

Det Islam kan bidra til i Noreg, er refleksjon over våres forhold til andre religioner, og refleksjon over religionsfriheten i våres eiget samfunn. Skal vi akseptere at folk har ein annen religion enn oss? Eller skal vi dømme og trakasere deires religion, slik som det har vert ein aukande grad av i heile den vestlige verden.

Det som det heile til slutt bunner ned til er respekt for andre mennesker, sjølv om dei er anderledes enn deg og "oss".

7983649[/snapback]

Og hvordan tror du islam stiller seg til religionsfrihet? Hva mener muslimer bør gjøres med en muslim som velger seg en annen religion? Kan en norsk mann gifte seg med en muslimsk kvinne uten å bli tvunget til å bli muslim? At muslimer snakker om religionsfrihet er hyklerisk!

7984395[/snapback]

Muslimer stiller seg veldig forskjellig til religionsfrihet, fra moderate muslimer som er for total religionsfrihet, til fundamentalistiske muslimer som kun er for frihet for "bokens folk", altså de Kristne og Jøder som følger Bibelen like fundamentalistisk som de Islamske fundamentalister.

Men i alle fall har Islam en basis for religionsfrihet, i motsettning til Kristendommen og Jødedommen hvor alle andre skal steines.

7984476[/snapback]

Tja, sannhet med modifikasjoner, det er dødstraff for frafalenhet i islam....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Muslimer stiller seg veldig forskjellig til religionsfrihet, fra moderate muslimer som er for total religionsfrihet, til fundamentalistiske muslimer som kun er for frihet for "bokens folk", altså de Kristne og Jøder som følger Bibelen like fundamentalistisk som de Islamske fundamentalister.

Men i alle fall har Islam en basis for religionsfrihet, i motsettning til Kristendommen og Jødedommen hvor alle andre skal steines.

7984476[/snapback]

Du beskriver det som om når det gjelder muslimer så er det mange forskjellige oppfatninger, mens det samme ikke gjelder for jøder og kristne?

Hvor har du det fra at kristendommen mener at ikke-troende skal steines?

Lenke til kommentar
Det Islam kan bidra til i Noreg, er refleksjon over våres forhold til andre religioner, og refleksjon over religionsfriheten i våres eiget samfunn. Skal vi akseptere at folk har ein annen religion enn oss? Eller skal vi dømme og trakasere deires religion, slik som det har vert ein aukande grad av i heile den vestlige verden.

Det som det heile til slutt bunner ned til er respekt for andre mennesker, sjølv om dei er anderledes enn deg og "oss".

7983649[/snapback]

Og hvordan tror du islam stiller seg til religionsfrihet? Hva mener muslimer bør gjøres med en muslim som velger seg en annen religion? Kan en norsk mann gifte seg med en muslimsk kvinne uten å bli tvunget til å bli muslim? At muslimer snakker om religionsfrihet er hyklerisk!

7984395[/snapback]

7984476[/snapback]

Herregud. Tror du virkelig på det du selv skriver? Muslimer flest mener at en muslim som konverterer til en annen religion må DREPES! Og det begrunner de med koranen. Det er i praksis umulig for en etnisk nordmann å gifte seg med en muslimsk kvinne uten å bli tvunget til å konvertere til islam!

Det pisset du skriver først i innlegget ditt er totalt håpløst. Si meg hvilke muslimer som mener det er fritt å velge den religionen man ønsker? Å sammenlikne kristne og jøder flest med islamske fundamentalister er latterlig. Ta deg en tur til Saudi-Barbaria og føl friheten for "bokens folk" på kroppen.

Lenke til kommentar

7984476[/snapback]

Du beskriver det som om når det gjelder muslimer så er det mange forskjellige oppfatninger, mens det samme ikke gjelder for jøder og kristne?

Hvor har du det fra at kristendommen mener at ikke-troende skal steines?

7984553[/snapback]

Ja, jeg stusser også litt over dette. Det er greit og generalisere så lenge det ikke gjelder islam?

Lenke til kommentar
Herregud. Tror du virkelig på det du selv skriver? Muslimer flest mener at en muslim som konverterer til en annen religion må DREPES! Og det begrunner de med koranen. Det er i praksis umulig for en etnisk nordmann å gifte seg med en muslimsk kvinne uten å bli tvunget til å konvertere til islam!

Det pisset du skriver først i innlegget ditt er totalt håpløst. Si meg hvilke muslimer som mener det er fritt å velge den religionen man ønsker? Å sammenlikne kristne og jøder flest med islamske fundamentalister er latterlig. Ta deg en tur til Saudi-Barbaria og føl friheten for "bokens folk" på kroppen.

7984558[/snapback]

Jeg tror du har veldig lite grunnlag for å snakke rasjonelt om hva Muslimer "flest" mener.

Ja, jeg stusser også litt over dette. Det er greit og generalisere så lenge det ikke gjelder islam?

7984585[/snapback]

Jeg generaliserte ikke over Kristendommen eller Jødedommen, jeg snakket om den nedskrevne basisen for religionene. Trodde det var en selvfølgelighet at det finnes mangfold og rasjonelle mennesker innenfor alle religioner, men utifra måten folk angriper Islam her inne virker det som om det ikke er en selvfølgelighet.

Jeg hadde forsvart Kristendommen og Jødedommen på samme måte om de var utsatt for lignende irrasjonellt tull. Jeg har ingenting godt å si om Kristendommen, Jødedommen, eller Islam, men har masse godt å si om flere individer som likevel sverger til de religionene.

Lenke til kommentar
Islam bringer jo Norge inn i et mer flerkulturelt felleskap

Sammen med store, flerkulturelle nasjoner som Jugoslavia, Somalia, Sudan, og stort sett alle andre steder i verden der islam møter en annen kultur og forsøker å tilintetgjøre den...

[

Så krigene i Jugoslavia oppsto pga. islam?

Og Somalia er ikke et spesielt flerkulturelt land. ;)

7983476[/snapback]

"somalia er ikke et spesielt flerkulturelt land"

hahahaha

dagens.. :D

Lenke til kommentar

7984558[/snapback]

Jeg tror du har veldig lite grunnlag for å snakke rasjonelt om hva Muslimer "flest" mener.

7984585[/snapback]

Jeg generaliserte ikke over Kristendommen eller Jødedommen, jeg snakket om den nedskrevne basisen for religionene. Trodde det var en selvfølgelighet at det finnes mangfold og rasjonelle mennesker innenfor alle religioner, men utifra måten folk angriper Islam her inne virker det som om det ikke er en selvfølgelighet.

Jeg hadde forsvart Kristendommen og Jødedommen på samme måte om de var utsatt for lignende irrasjonellt tull. Jeg har ingenting godt å si om Kristendommen, Jødedommen, eller Islam, men har masse godt å si om flere individer som likevel sverger til de religionene.

7984681[/snapback]

Hva med å svare på det du blir konfrontert med da? Si meg hvilke lovskoler innen islam som tolererer religionsfrihet? Jeg har tilgode å møte den troende muslim som mener mennesket er fritt å velge den troen man ønsker. Det er null religionsfrihet innen islam og det vet du godt! Dette er en tråd om islam, ikke om den grusomme kristendommen eller jødedommen som alltid får sitt pass påskrevet! Det finnes hundrevis av tråder som angriper kristendommen her, og som ikke blander inn islam. Hvorfor må du på død og liv blande inn kristendommen!??

Endret av KGU
Lenke til kommentar
"somalia er ikke et spesielt flerkulturelt land"

hahahaha

dagens.. :D

7984787[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Somalia_ethnic_grps_2002.jpg

6 % ethnic minorities, resten er somaliere. Svært homogent til Afrika å være.

Veldig off-topic, beklager.

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar
Hva med å svare på det du blir konfrontert med da? Si meg hvilke lovskoler innen islam som tolererer religionsfrihet? Jeg har tilgode å møte den troende muslim som mener mennesket er fritt å velge den troen man ønsker. Det er null religionsfrihet innen islam og det vet du godt! Dette er en tråd om islam, ikke om den grusomme kristendommen eller jødedommen som alltid får sitt pass påskrevet! Det finnes hundrevis av tråder som angriper kristendommen her, og som ikke blander inn islam. Hvorfor må du på død og liv blande inn kristendommen!??

7984855[/snapback]

Sist Muslim jeg møtte som jeg snakket ordentlig med var en teologistudent som var troende Muslim, fullstendig for religionsfrihet, likestilling, etc, etc, og jeg snakket med ham om alt fra religion til politikk til satanisme til krydder til hvor man fikk de billigste ølene i Oslo(Selvom han ikke drakk selv). Dette var to uker siden.

Hvis du leser Koranen finnes det faktisk en religionsfrihet for "bokens folk" som ikke er tilstede i Kristendommen eller Jødedommen, hvor alle hendinger er like og Gud vil at de skal dø og brenne i helvete(I Kristendommen har de en sjanse til å omvende seg, men hvis de ikke griper den skal de hugges ned). Så basically er det du sier ignorant tull. Les litt mer om selve religionen før du uttaler deg.

Lenke til kommentar

7984855[/snapback]

Sist Muslim jeg møtte som jeg snakket ordentlig med var en teologistudent som var troende Muslim, fullstendig for religionsfrihet, likestilling, etc, etc, og jeg snakket med ham om alt fra religion til politikk til satanisme til krydder til hvor man fikk de billigste ølene i Oslo(Selvom han ikke drakk selv). Dette var to uker siden.

Hvis du leser Koranen finnes det faktisk en religionsfrihet for "bokens folk" som ikke er tilstede i Kristendommen eller Jødedommen, hvor alle hendinger er like og Gud vil at de skal dø og brenne i helvete(I Kristendommen har de en sjanse til å omvende seg, men hvis de ikke griper den skal de hugges ned). Så basically er det du sier ignorant tull. Les litt mer om selve religionen før du uttaler deg.

7984957[/snapback]

Hmm, jeg synes å huske noen som snakket om å fokusere på sak og ikke person..

du husker ikke hvem det var? ;)

Lenke til kommentar
Så basically er det du sier ignorant tull. Les litt mer om selve religionen før du uttaler deg.

7984957[/snapback]

Hmm, jeg synes å huske noen som snakket om å fokusere på sak og ikke person..

du husker ikke hvem det var? ;)

7985012[/snapback]

Dette handler om sak. Saken hans er ignorant tull.

(I Kristendommen har de en sjanse til å omvende seg, men hvis de ikke griper den skal de hugges ned).

7984957[/snapback]

Jeg spurte i sta hvor du hadde dette (i sta var det steining) fra... men fikk ikke noe svar?

7985013[/snapback]

”Men disse mine fiender som ikke ville at jeg skulle være konge over dem, før dem hit og hugg dem ned for mine øyne.” (Luk 19:27.)

Lenke til kommentar
Lignelsen om pundene

11 Mens de sto og hørte på dette, fortalte Jesus også en lignelse. For han var nær Jerusalem, og de trodde at Guds rike straks ville komme til syne. 12 Han sa:

«En mann av høy ætt skulle dra til et land langt borte for å bli anerkjent som konge og deretter vende tilbake. 13 Han kalte til seg ti av tjenerne sine, ga dem ti pund og sa: 'Driv handel med disse pengene til jeg kommer igjen.' 14 Men landsmennene hans hatet ham og lot sendemenn dra etter ham for å si: 'Vi vil ikke ha denne mannen til konge over oss.'

15 Da mannen kom tilbake som konge, kalte han til seg de tjenerne som hadde fått pengene, for å finne ut hvor mye de hadde tjent. 16 Den første kom fram og sa: 'Herre, det pundet du ga meg, har kastet av seg ti pund.' 17 Han svarte: 'Det er bra, du gode tjener. Fordi du har vært tro i smått, skal du få styre ti byer.' 18 Den andre kom og sa: 'Herre, det pundet du ga meg, har gitt fem pund.' 19 Og til ham sa kongen: 'Du skal ha fem byer under deg.' 20 Så kom det enda en. Han sa: 'Herre, her er pundet ditt, jeg har hatt det liggende i et tørkle. 21 Jeg var redd deg, for du er en streng mann som tar ut det du ikke har satt inn, og høster det du ikke har sådd.' 22 Han svarte: 'Etter dine egne ord dømmer jeg deg, du dårlige tjener! Du visste at jeg er en streng mann som tar ut det jeg ikke har satt inn, og høster det jeg ikke har sådd. 23 Hvorfor overlot du ikke da pengene mine til en som driver med utlån, så jeg kunne fått dem igjen med renter når jeg kom tilbake?' 24 Og han sa til dem som sto der: 'Ta pundet fra ham og gi det til ham som har ti fra før!' 25 'Herre,' sa de, 'han har jo ti pund.' 26 'Ja, men jeg sier dere: Den som har, skal få, og den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har. 27 Men disse fiendene mine, som ikke ville ha meg til konge, dem skal dere føre hit og hogge dem ned foran øynene på meg!'»

Her er da LIGNELSEN som vår kjære kreative tolker over sikter til..

Hva synes du så om denne lignelsen? hva er budskapet? ;)

Det at du fremstiller den siste setningen som noe Jesus sier helt uten videre viser hvor kredibel og seriøs du faktisk er. DU er den som kommer med ignorant tull.. Og IGJEN ble du tatt KRAFTIG på fersken.. Du burde skamme deg, enkelt og greit.

Endret av ulrikft
Lenke til kommentar

Det at du fremstiller den siste setningen som noe Jesus sier helt uten videre viser hvor kredibel og seriøs du faktisk er. DU er den som kommer med ignorant tull.. Og IGJEN ble du tatt KRAFTIG på fersken.. Du burde skamme deg, enkelt og greit.

7985349[/snapback]

Poenget er at settningen har blitt brukt, og blir brukt, til å rettferdigjøre kristen vold og kristen militarisme. Det samme med en del andre Jesus-sitater, selvom jeg personlig liker å tolke meningen bak dem på helt andre måter.

Lenke til kommentar

7985349[/snapback]

Poenget er at settningen har blitt brukt, og blir brukt, til å rettferdigjøre kristen vold og kristen militarisme. Det samme med en del andre Jesus-sitater, selvom jeg personlig liker å tolke meningen bak dem på helt andre måter.

7985369[/snapback]

Kan du vise til disse tilfellene? Hvor en lignelse der budskapet er noe helt annet blir brukt for å rettferdiggjøre kristen militarisme? Jeg forventer relativt stødige kilder her nå, hvis ikke bør du bare løpe med halen godt mellom beina, for du VET du har dummet deg ut nå..

Lenke til kommentar
(I Kristendommen har de en sjanse til å omvende seg, men hvis de ikke griper den skal de hugges ned).

7984957[/snapback]

Jeg spurte i sta hvor du hadde dette (i sta var det steining) fra... men fikk ikke noe svar?

7985013[/snapback]

”Men disse mine fiender som ikke ville at jeg skulle være konge over dem, før dem hit og hugg dem ned for mine øyne.” (Luk 19:27.)

7985218[/snapback]

Kongen i dette tilfellet er ikke snakk om Gud, men en person i en lignelse. Hvordan får du det til, basert på dette, at ikke-kristne skal hugges ned?

Lenke til kommentar

7984957[/snapback]

7985013[/snapback]

7985218[/snapback]

Kongen i dette tilfellet er ikke snakk om Gud, men en person i en lignelse. Hvordan får du det til, basert på dette, at ikke-kristne skal hugges ned?

7985402[/snapback]

Han siterte nok fra en av mange "kristendommen er også ond"-bruksanvisninger, uten å vite kontekst.. nå leter han febrilsk etter noe som kan rettferdiggjøre dumheten.

Lenke til kommentar

7985349[/snapback]

7985369[/snapback]

Nei, det er ikke poenget. Poenget er at du hevder kristendommen sier ikke-troende skal hugges ned. At enkelte har tolket verset på denne måten underbygger ikke påstanden din om at kristendommen mener dette.

Lenke til kommentar
Kan noen her komme på hva islam har å gi Norge som vi ikke ville vært foruten?

Vi kunne lært mye om hvordan man skal hanskes med drittsekker som ikke deler ens verdier og ønsker å ødelegge en hvertfall. Så kunne vi fulgt eksemplet og kastet dem ut av landet og sluttet å ta inn fler av den typen.

7979134[/snapback]

Bravo!

Hva godt islam tilfører Norge? hmm.. Føler det blir på samme måte som hvis man spør seg hva fordelene med å røyke er.. 0.

7979526[/snapback]

Nettopp, så hvorfor ha det ? Hvorfor ikke fjerne begge deler for alltid ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...