Luftbor Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Haha, sikkert grei han. Olje og sånn. Jeg tror alle dømmer mennesker på utseende, det er svært naturlig. Kanskje du ikke inrømmer det. Kanskje du ikke er klar over det selv. Samme kan det være. Uansett har det ingenting med diskusjonen å gjøre. 8088713[/snapback] ' Selvsagt har det noe med diskusjonen å gjøre. Hvordan kan en person som er vokst opp under "det forferdelige islamske svøpe" bringe Norge inntekter i milliardklassen? Ifølge deg og dine skulle Kasim og hans engasjement i Troll-feltet sin utvikling medført at han skulle sprengt seg selv sammen med fundamentet til Troll A når det lå i Gandsfjorden. Etter at han hadde voldtatt 4 blondiner på beste Oslo vestkant før han løp til vestlandet med bombebeltet sitt samtidig han forårsaket snøkaos sør for Kristiansand. Nei. alle dømmer ikke på utseende. det er irrasjonelt, og irrasjonalitet oppdager du kun ved å observere hva personer gjør og hva de sier. Endret 6. mars 2007 av Luftbor Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Olje og sånn. Jeg tror alle dømmer mennesker på utseende, det er svært naturlig. Kanskje du ikke inrømmer det. Kanskje du ikke er klar over det selv. Samme kan det være. Uansett har det ingenting med diskusjonen å gjøre. 8088713[/snapback] Alle bedømmer folk ut i fra utseende. Ikke dømmer folk ut i fra utseende. Det er fordomsfullt. Førsteinntrykk er ekstremt viktige. Man ser på klær, man ser på holdning, man ser på blikket, på håret, og ja man kan til og med se på hudfarge. Alle ting gir små hint om personen eller hans bakgrunn. Men hvis man tar noe av det som et tegn på om man liker personen eller ikke så er man fordomsfull(Man dømmer på forhånd, altså). Og hvis man ser på hudfarge og sier "Jeg har følelsen av at jeg ikke liker ham" så er navnet for den spesifikke fordommen: rasisme. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 For en teit problemstilling! Hva har kristendommen å gi Norge? Hva har hinduismen å gi Norge? Ingenting. 8080220[/snapback] Nettopp, å ha flere religioner i et land, er jo ikke noe negativt i seg selv. Jo, det er det hvis religionene f.eks. er en fare for ytringsfriheten, slik islam viste seg å være da såkalte "moderate" muslimer gikk i demonstrasjonstog fordi Magazinet trykket en faksimile av karikaturtegninger som egyptisk avis allerede hadde trykket før dem. Hvorfor blusse seg såpass opp av Islam? Fordi det er en barbarisk religion som henger langt etter utviklingen. Der kristendommen i Norge er en tannløs gamling hvis eneste måte å slå tilbake på er å sukke indignert, er islam en gjeng rabiate pitbulls som raserer nabolaget og maler kattene til kjøttdeig med kjeften. Vesten har jo tatt imot østlige religiøse tradisjoner med åpne armer, vi krydrer maten eksotisk, vi trener yoga, mediterer, går på urter... men Islam finnes liksom interessant for vestlige? Er det det det går ut på? 8080888[/snapback] Yoga er en treningsform, meditasjon er mentalt, urter og krydder er mat. Dette har ikke noe med religion å gjøre. Men ja, en religion som dikterer at kvinnen er underlagt mannen, at mannen har rett til å slå konen sin, og at ikke-muslimer må underkaste seg totalt og betale en straffeskatt fordi de har feil religion, er mye verre enn en yogatime. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jo, det er det hvis religionene f.eks. er en fare for ytringsfriheten, slik islam viste seg å være da såkalte "moderate" muslimer gikk i demonstrasjonstog fordi Magazinet trykket en faksimile av karikaturtegninger som egyptisk avis allerede hadde trykket før dem. Så muslimene er ein fare for ytringsfriheten fordi dei bruker den demokratiske retten dei har til å demonstrere og sei sin meining som ei samfunns aktuell sak? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jo, det er det hvis religionene f.eks. er en fare for ytringsfriheten, slik islam viste seg å være da såkalte "moderate" muslimer gikk i demonstrasjonstog fordi Magazinet trykket en faksimile av karikaturtegninger som egyptisk avis allerede hadde trykket før dem. Så muslimene er ein fare for ytringsfriheten fordi dei bruker den demokratiske retten dei har til å demonstrere og sei sin meining som ei samfunns aktuell sak? 8092173[/snapback] Selv om man her en demokratisk rett til å ytre seg mot ytringsfrihet, så betyr ikke det at man ikke er en fare for ytringsfriheten dersom man kjemper mot den. Alle som kjemper mot ytringsfriheten er en fare for ytringsfriheten, selv om man har rett til å kjempe. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jo, det er det hvis religionene f.eks. er en fare for ytringsfriheten, slik islam viste seg å være da såkalte "moderate" muslimer gikk i demonstrasjonstog fordi Magazinet trykket en faksimile av karikaturtegninger som egyptisk avis allerede hadde trykket før dem. Så muslimene er ein fare for ytringsfriheten fordi dei bruker den demokratiske retten dei har til å demonstrere og sei sin meining som ei samfunns aktuell sak? 8092173[/snapback] Det var nok heller budskapet, enn metoden, det ble reageres på. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Metoden gikk jo også ut på ramponering av norsk eiendom i utlandet, men hvor var alle de muslimske demonstrasjonstog mot dette? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Angående tegninger og irrasjonelle responser: I USA får liberale serietegnere og satirikere jevnlig dødstrusler. Ted Rall hadde for en stund siden visstnok fått flere hundre direkte dødstrusler(Finnes mer info om det på hjemmesiden hans et sted). Dette skjer heller ikke bare i USA: In the latest incident, cartoonist Manuel Guillén, of La Prensa newspaper,received about a dozen death threats by e-mail in retaliation for a cartoon about Daniel Ortega, leader of the Sandinista National Liberation Front (Frente Sandinista para la Liberación Nacional). Finnes flere eksempler flere steder i verden, men så vidt jeg vet er det ekstra utbredt i USA mot liberale tegnere. Men av en eller annen merkelig grunn er det mye vanskeligere å finne info om det enn det er om etterspillet av Muhammedkarikaturene. Hmmm... Husker heller ikke så mange overskrifter om det. Endret 6. mars 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Vico Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Selv om man her en demokratisk rett til å ytre seg mot ytringsfrihet, så betyr ikke det at man ikke er en fare for ytringsfriheten dersom man kjemper mot den. Alle som kjemper mot ytringsfriheten er en fare for ytringsfriheten, selv om man har rett til å kjempe. Demonstrantene ytret seg vel først og fremst mot Magazinet og ikkje mot ytringsfriheten. Merk at eg her snakker om den norske demonstrasjonen og ikkje opptøyene i midtøsten. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 I USA får liberale serietegnere og satirikere jevnlig dødstrusler. Eksempler? Ted Rall hadde for en stund siden visstnok fått flere hundre direkte dødstrusler(Finnes mer info om det på hjemmesiden hans et sted). Visstnok fikk han noe fra en eller annen en eller annen gang? Du må nok komme med noe litt mer konkret enn det Dette skjer heller ikke bare i USA:In the latest incident, cartoonist Manuel Guillén, of La Prensa newspaper,received about a dozen death threats by e-mail in retaliation for a cartoon about Daniel Ortega, leader of the Sandinista National Liberation Front (Frente Sandinista para la Liberación Nacional). Sandinistene ja Kommunister Men av en eller annen merkelig grunn er det mye vanskeligere å finne info om det enn det er om etterspillet av Muhammedkarikaturene. Hmmm... Kanskje fordi disse er unntak, der Muhammed-tegningene førte til en global og universal reaksjon fra muslimer? Husker heller ikke så mange overskrifter om det. 8092789[/snapback] Kanskje fordi sandinistene ikke akkurat er kjent for å være fredelige og godslige karer som heller kjemper med ord enn med sverd? Vi snakker tross alt om kommunister her Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) *Edit: Noen som har hørt om Salman Rushdie? Han har nå levd i skjul i flere tiår fordi han skrev en bok som hadde innhold som var kritisk til Islam. Flere av datidens Isatollaer og denslags utlyste fatwa over ham. Selv er jeg forundret over at han fortsatt er i live. Jeg er temmelig sikker på at lederne i land med Sharia-lover ikke er stort anderledes den dag i dag når det kommer til slike temaer. Noen som husker Theo Van Gogh? Drept på gata i Amsterdam fordi han skulle gi ut en kontroversiell film som bla. omhandlet vold mot kvinner i muslimske miljøer. Dette var heller ikke snakk om grov skjending av alt muslimer tror på, men en kritikk av enkelte sider. Folk snakker om at vestlige tar seg tilrette når de kommer i muslimske land og dermed burde muslimer kunne gjøre som dem vil her, men i mange muslimske land vil det ikke være lov å praktisere troen sin offentlig om man har en annen tro. Muslimske kvinner har ikke lov til å gifte seg med en av annen tro i mange land. Jeg må understreke at jeg ikke mener at muslimer ikke bør få praktisere sin tro som de vil. (Så lenge det ikke bryter med Norsk lov) Det jeg mener er at jeg anser oss nordmenn som temmelig ålreite når det kommer til folk av annen tro og kultur, spesielt hvis man ser på denne kulturen vi ofte blir beskylt for å undertrykke etc. Relevant artikkel: http://www.islam-watch.org/AlamgirHussain/...ous_freedom.htm Poenget mitt her er at dette minner om kristendommen for en 500 år tilbake og hører ingensteder hjemme i det 19 århundre. Islam er den yngste verdensreligionen hvis jeg ikke tar helt feil og den raskest voksende. Slik jeg ser det har Islam endel utvikling og oppgjør med enkelte sider av tilhengerne sine å gjøre før jeg betrakter den som en stueren religion. Akkurat nå tenker vel endel at jeg generaliserer noe voldsomt og er på jordet, men jeg vil minne på at det er ikke mange årene siden det måtte legges press på imamer i Norge for å få slutt på kjønnslemlesting av muslimske jenter født her i landet. En annen side av den saken er at mange av Imamene tok avstand for det på tv for så å fortsette som vanlig. Grunnen til at de liberale tegnernes dødstrusler ikke får like mye mediaoppslag er først og fremst at disse stammer fra enkelte gærninger, om det så er sektmedlemmer eller psykopater (noe som i og for seg er mye av det samme) og alle oppegående mennesker tar avstand fra disse truslene. Dette er ikke tilfellet når det er snakk om truslene mot de som har trykket Muhammed karikaturene slik jeg ser det. Disse ville blitt slaktet og hengt opp i en flaggstang til full jubel i Tehran hvis de satte en fot der. Etter bråket om karikaturene vistes en av verdensreligionene sine verdier, toleranse for andre kulturer og syn på ytringsfrihet i form av brennende ambassader. Selvfølgelig var folka som tente på ambassadene ekstreme, men bak dem sto majoriteten og nikket anerkjennende. Danmark er forresten kåret til Egypts verste fiende etter tegningene ifølge en meningsmåling. USA kom på tredje. Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.1246965 Noen som har lest noen arabiske aviser sine tegnekonkurranser der temaet er holocaust der man skal lage "morsomme" tegninger av jøder fra andre verdenskrig? Arabiske Og så våger folk å bringe respekt for andre folks kultur og religion inn i Muhammed debatten? Jeg har ihvertfall ikke hørt om ville demonstrasjoner i de muslimske landene over disse. Bra artikkel om Muhammed tegningene og etterspillet: http://www.dagbladet.no/kultur/2006/02/21/458497.html *edit: Fjerna noen leifs Endret 6. mars 2007 av Den Polse Lenke til kommentar
Thend Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Kafka døde for over 80 år siden, du tenker kanskje på Rushdie? Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Oida, den var flau, tenkte på Salman Rushdie ja.. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Pricks: I USA er det de kristen-konservative som kommer med dødstrusslene mot serietegnere, ikke kommunister. "Kommunist" er vel en av de vanligste anklagene mot de serietegnerne som blir truet på livet. KW: What's the nastiest thing anybody's ever said to you? TR: There were death threats last year. I was getting letters and phone calls. I can't imagine it getting much nastier than that. People were saying that I was a commie scum faggot. It was ridiculous. kilde. Det var en lenger artikkel om det i enten The Comics Journal eller Bild&Bubbla, men jeg finner ikke den på nettet, og gidder ærlig talt ikke å lete så mye mer. I artikkelen var det flere eksempler på dødstrusler mot Amerikanske liberal politiske serietegnere, særlig etter 9/11. De er visst ikke de eneste som får trusler. Noam Chomsky må visst ofte ha politibeskyttelse, selvom han ikke vil ha det selv(Universitetet må ha det av forsikringsgrunner når noen av professorene deres får alvorlige trusler, antar jeg). Endret 6. mars 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 I USA er det de kristen-konservative som kommer med dødstrusslene mot serietegnere, ikke kommunister. Eksempler? Altså, eksempler der det faktisk står hvem som kommer med trusler, og hva slags trusler det er snakk om De er visst ikke de eneste som får trusler. Noam Chomsky må visst ofte ha politibeskyttelse, selvom han ikke vil ha det selv(Universitetet må ha det av forsikringsgrunner når noen av professorene deres får alvorlige trusler, antar jeg). 8094652[/snapback] Og dette er da vanlige kristne, eller enkelte skrullinger? Konkrete eksempler igjen? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 I USA er det de kristen-konservative som kommer med dødstrusslene mot serietegnere, ikke kommunister. Eksempler? Altså, eksempler der det faktisk står hvem som kommer med trusler, og hva slags trusler det er snakk om De er visst ikke de eneste som får trusler. Noam Chomsky må visst ofte ha politibeskyttelse, selvom han ikke vil ha det selv(Universitetet må ha det av forsikringsgrunner når noen av professorene deres får alvorlige trusler, antar jeg). 8094652[/snapback] Og dette er da vanlige kristne, eller enkelte skrullinger? Konkrete eksempler igjen? 8094740[/snapback] Jeg begynner å bli rimelig lei at folk her konstant ber om kilder men ikke gidder å lese kildene eller gjøre litt research selv. Har gitt deg nok søkeord og linker til at du like lett som meg kan finne ut av det, når jeg tross alt har sagt hvorfor jeg ikke finner den konkrete artikkelen jeg refererte til. Så gjør litt research selv. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Leste mesteparten av linken din og søkte gjennom etterpå for å se om noe hadde gjemt seg i tilfelle de tok opp saken med dødstrusler igjen, og jeg fant ingenting om at det var kristen-konservative som stod bak. Dette høres mer ut som dødstrussel pga hans politiske ståsted etter min mening og ikke pga angrep på religiøse saker. *edit: Blir litt vanskelig å bli overbevist når kildene dine ikke sier noe mer om saken enn akkurat hva som blir quota her OG det heller ikke forteller så mye. Uansett så er alle fundamentalister avskum, om de så er kristne, jøder, hindu eller muslim. Endret 6. mars 2007 av Den Polse Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg begynner å bli rimelig lei at folk her konstant ber om kilder men ikke gidder å lese kildene eller gjøre litt research selv. Du kan ikke forvente at folk gjør jobben din for deg... Og jeg kan ikke se at linkene du har kommet med så langt har sagt noe som tilsier at dette er kristne, eller at det er av samme format som muslimenes reaksjoner på Muhammed-tegningene. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Leste mesteparten av linken din og søkte gjennom etterpå for å se om noe hadde gjemt seg i tilfelle de tok opp saken med dødstrusler igjen, og jeg fant ingenting om at det var kristen-konservative som stod bak. Dette høres mer ut som dødstrussel pga hans politiske ståsted etter min mening og ikke pga angrep på religiøse saker. Uansett så er alle fundamentalister avskum, om de så er kristne, jøder, hindu eller muslim. 8094893[/snapback] Det står ikke i det intervjuet, men jeg linket direkte til nettsiden hans også, hvor det er flere intervjuer, blogg, og link til hans politiske spalte. Han har skrevet om det der. Et enkelt søk på Ted Rall gir masse treff om dødstrusler. Men ingen gode artikkeler som jeg kunne se. Artikkelen som jeg opprinnelig har det fra var, som jeg sa, utgitt i enten The Comics Journal eller i Bild&Bubbla(Begge er rimelig respekterte magasiner). Og det er derfra jeg har inntrykket at det var fra "kristen-konservative" hoveddelen av truslene kom. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg begynner å bli rimelig lei at folk her konstant ber om kilder men ikke gidder å lese kildene eller gjøre litt research selv. Du kan ikke forvente at folk gjør jobben din for deg... Og jeg kan ikke se at linkene du har kommet med så langt har sagt noe som tilsier at dette er kristne, eller at det er av samme format som muslimenes reaksjoner på Muhammed-tegningene. 8094916[/snapback] Har ikke sagt at det var av samme format. Men det er litt rart at man finner så lite om det. Og jeg forventer ikke at folk skal gjøre jobben for meg. Jeg forventer at du skal gjøre jobben for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå