kongkaizer Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Noen som kan anbefale meg et bra digitalt kompaktkamera? Ønsker et kamera som er lite, brukervennlig og tar gode bilder i de fleste sammenhenger. Har sett litt på Canon Ixus-serien, men har ikke helt bestemt meg. Makspris er satt til ca. 3500,- På forhånd takk! Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Ikke for å være nebbete, men det er liksom blitt så mange som slenger på "med god bildekvalitet", "tar gode bilder" o.l. på sine ønskede spesifikasjoner. Er det virkelig noen som ønsker seg kamera sm tar elendige bilder? Trodde det var en selvfølge... Jaja, ironi til side. Hvis du leser litt i en del tråder om akkurat det samme, vil du se mange anbefalinger av Fuji F30. Det er kanskje ikke så sexy som Ixus-serien har blitt, men har til gjengjeld fått meget god omtale av sine egenskaper i dårlig lys, altså bildestøymessig. Jeg vil tro at mange som velger lommekameraklassen tar en del bilder innendørs, i selskap, fester o.l., og da er det absolutt en egenskap å ta med i vurderingen, ikke bare heftig utseende. Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Velger å ordlegge meg sånn da jeg ikke har nok teknisk innsikt i fotoverdenen til å legge frem krav til den og den ISO-en, og den og den hvitbalansen! Setter meget stor pris på forslaget ditt og håper andre også har lyst til å komme med innspill. Fuji F30 er absolutt et av kameraene jeg vurdere, men ønsker litt mer ballast og litt fler valg før jeg tar det endelige valget og velger å trekke VISA-kortet. Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Sitter igjen med tre klare favoritter: Canon Ixus 850IS, Canon Ixus 900TI, FujiFilm FinePix F30. Noen som har noen meninger om disse? Hvilket av Ixus kameraene er det beste? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Ixus 850IS gir noe skarpere bilder enn Fuji F30 i dagslys, samt at skjermen er utrolig mye bedre. På Ixus'en får du også optisk søker og vidvinkel tilsvarende 28mm. F30 er best i dårlig belysning på grunn av gode ISO-egenskaper, dog blir bildene noe utvasket. Opp til ISO 400 foretrekker jeg faktisk Ixus'en. På ISO 800 er nok F30 litt foran og på ISO 1600 er det klart F30 som vinner, selv om bildene er dårlige også fra F30 her. Grunnen til at jeg foretrekker Ixus såpass langt opp, er at bildene fra F30 fort mister mye detaljer og blir utvasket på grunn av agressiv støyfjerning. Ixus 850IS har også optisk bildestabilisator, som gjør at det kan ta bilder på f.eks ISO 400 der F30 må bruke ISO 800, vel å merke om det du tar bilder av står mer eller mindre i ro. I slike situasjoner er Ixus'en klart å foretrekke. Er motivet i bevegelse, og lysforholdene krever ISO 800, så vil Fuji'en ta det beste bildet totalt sett. Personlig mener jeg F30 har en del ankepunkter som jeg etterhvert har merket meg etter mange sammenligninger av dette og Ixus 850IS. Så selv ville jeg nok dristet meg til å kjøpe Ixus'en om jeg skulle hatt noe nytt nå. Det er uansett sjelden jeg bruker mer enn 200 ISO på mitt nåværende kamera. Ixus 850IS vs. Ixus 900Ti er diskutert nøye i en annen tråd her på forumet. Ixus 850IS har optisk bildestabilisator og vidvinkel tilsvarende 28mm. Det mangler Ixus 900Ti, som derimot har bedre spesifikasjoner på noen punkter, og et mer solid hus. Totalt sett mener jeg Ixus 850IS er det beste kjøpet, men det får være opp til hver enkelt å avgjøre det ut fra egne ønsker og krav. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 F11 er det kamera med best bildekvalitet mener jeg. Men det kan ikke gå like høyt på ISO som F30, men liten bakdel deluxe. Lite skiller disse kameraene tror jeg, ville valgt F11. Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Tar opp igjen denne tråden! La hele kameraprosjektet på is en stund, men nå som sommeren nærmer seg, så vil jeg gjerne ta det opp igjen. Ønsker et kamera som; - Er lite og lett å ta med seg (gjerne i bukselomma) - Ser sånn noenlunde fancy ut - Har stor og god skjerm - Kan ta gode bilder i de fleste situasjoner - Koster rundt 3000 kroner Skal i to bryllup på sensommeren, så et kamera som egner seg i slike sammenhenger er å foretrekke. Er takknemlig for alle innspill! Lenke til kommentar
mcmurphy Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Tar opp igjen denne tråden! La hele kameraprosjektet på is en stund, men nå som sommeren nærmer seg, så vil jeg gjerne ta det opp igjen. Ønsker et kamera som; - Er lite og lett å ta med seg (gjerne i bukselomma) - Ser sånn noenlunde fancy ut - Har stor og god skjerm - Kan ta gode bilder i de fleste situasjoner - Koster rundt 3000 kroner Skal i to bryllup på sensommeren, så et kamera som egner seg i slike sammenhenger er å foretrekke. Er takknemlig for alle innspill! 8774457[/snapback] Elkjøp selger IXUS 950 IS til 2995,- på nettet i disse dager. Dette er f.eks 800 kr billigere en komplett.no. Var lenge i tvil om hva slags kamera jeg skulle kjøpe, men valget falt på 950. Har ennå ikke mottatt det i posten, men jeg tror vel at utifra tidligere kamera i serien, så vil dette være et godt kjøp. Virker på meg som om Canon lytter til kundene, for endel av ankepunktene mot 800 og 850, ser ut til å være fikset i 950, så at dette skal være et dårlig kamera har jeg ikke så stor tro på. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Husk at Ixus 950 mangler vidvinkel. Merkelig at den ikke har det når 850 har det. Hvilke problemer med 850 er fikset med 950? Lenke til kommentar
mcmurphy Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Husk at Ixus 950 mangler vidvinkel. Merkelig at den ikke har det når 850 har det. Hvilke problemer med 850 er fikset med 950? 8790548[/snapback] Nei kanskje jeg forhastet meg litt med den siste kommentaren der. Leste et sted at 800 hadde dårlig skjerm, fikk lett riper og ikke kunne fjerne røde øyne. Kan godt tenkes at dette ble fikset allerede til 850.... Fant denne teste på nettet, selv om min nederlandske ikke er helt stø, tror jeg den får positiv omtale her.. Canon maakt goede camera's, dat bewijst deze Ixus 950 IS ook weer. Hij heeft optische beeldstabilisatie en gelaatsherkenning. Zijn adviesprijs ligt boven 400 euro en dat is nog steeds een stevige prijs, zelfs voor een 8 megapixel en 4 x zoom camera. Helaas heeft hij slechts een 32 MB geheugenkaartje. Dus daar moet je ook nog eens drie tot vijf tientjes bij optellen voor een pittiger SD-kaart. Reviews 8,4 Pluspunten: beeldkwaliteit, mooi, luxe, elegant Minpunten: geheugen, prijs Noen som vet hva mooi og geheugen betyr?? Endret 7. juni 2007 av mcmurphy Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Hvilket IXUS sees på som det beste kjøpet? 800-950 modellene Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Skal i to bryllup på sensommeren, så et kamera som egner seg i slike sammenhenger er å foretrekke. Da håper jeg ikke brudeparene satser for mye på bilder fra deg, men at det kun er til eget bruk. Kamera som egner seg i slike sammenhenger heter nemlig ikke lommekamera. På kirke- eller tinghustrappa i godvær er det sikkert fint, men slike begivenheter har lett for å trekke innendørs etterpå, gjerne "litt" utover kvelden også, og i dertil belysning har lommekamera fint lite å stille opp med, desverre. Blitsen er en vits, lysfølsomhetern og støynivået drukner svært mange av bildene. Jeg har sett mange tragiske bildeserier fra lommekamera på innendørs kveldstilstelinger. Det sporet kanskje litt av i henhold til dine opplistede ønsker, og jeg vet ikke hvor dreven du er fra før med digitalfoto, men til denslags bilder er jeg redd du blir skuffet med et lite et i lomma. Lenke til kommentar
the_c Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hei! Vurderer også 850 IS. Frister veldig med vidvinkel, men det er denne uskarphetene i kantene som gjør at jeg blir usikker... Hvor store utskrifter må vi opp i før denne blir sjenerende? Har sett litt rundt etter andre kompaktkamere med vidvinkel, og kom over Ricoh Caplio R6? Noen som har erfaringer med dette? Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Skal i to bryllup på sensommeren, så et kamera som egner seg i slike sammenhenger er å foretrekke. Da håper jeg ikke brudeparene satser for mye på bilder fra deg, men at det kun er til eget bruk. Kamera som egner seg i slike sammenhenger heter nemlig ikke lommekamera. På kirke- eller tinghustrappa i godvær er det sikkert fint, men slike begivenheter har lett for å trekke innendørs etterpå, gjerne "litt" utover kvelden også, og i dertil belysning har lommekamera fint lite å stille opp med, desverre. Blitsen er en vits, lysfølsomhetern og støynivået drukner svært mange av bildene. Jeg har sett mange tragiske bildeserier fra lommekamera på innendørs kveldstilstelinger. Det sporet kanskje litt av i henhold til dine opplistede ønsker, og jeg vet ikke hvor dreven du er fra før med digitalfoto, men til denslags bilder er jeg redd du blir skuffet med et lite et i lomma. 8808855[/snapback] Dette er jeg selvfølgelig klar over. Har tatt mye bilder med digitalkameraer før - kompakt sågar som speilrefleks. Skal ikke fugere som noe fotograf i bryllupene, men er jo fint å ha til eget bruk og album. Det jeg er ute etter er et kamera som jeg kan ha i lommen på dressjakken, i bukselomma på fest, lett å ta med seg på turer og ferier. Samtidig så ønsker jeg jo selvfølgelig at dette kameraet skal ta så gode bilder som mulig, i de fleste situasjoner. Har tatt mye bilder i skole- og jobbsammenheng, men er ikke så godt inne i de tekniske aspektene med et kamera. Derfor ønsker jeg innspill fra brukerne her inne. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Vurderer også 850 IS. Frister veldig med vidvinkel, men det er denne uskarphetene i kantene som gjør at jeg blir usikker... Hvor store utskrifter må vi opp i før denne blir sjenerende? Jeg tenkte også på 850, men pga. uskarpheten i hjørnene samt et overveldende flertall på dpreview.com som mener at Ixus 800 er bittelitt skarpere og bedre på bildene enn 850, så vurderer jeg å droppe vidvinkel og gå for 800... Har sett litt rundt etter andre kompaktkamere med vidvinkel, og kom over Ricoh Caplio R6? Noen som har erfaringer med dette? 8808987[/snapback] Ingen erfaringer, men er det bare meg eller er bildene litt mer "støyende" enn f.eks. på Ixus 850? Bare ser på eksempelbilder rundt på nettet... Lenke til kommentar
TCLarsen Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jeg må si meg enig med flere her som vurderer Ixus 800 fremfor 850, nettopp på grunn av at kantene på 850 er uskarpe. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Vurderer også 850 IS. Frister veldig med vidvinkel, men det er denne uskarphetene i kantene som gjør at jeg blir usikker... Hvor store utskrifter må vi opp i før denne blir sjenerende? Jeg tenkte også på 850, men pga. uskarpheten i hjørnene samt et overveldende flertall på dpreview.com som mener at Ixus 800 er bittelitt skarpere og bedre på bildene enn 850, så vurderer jeg å droppe vidvinkel og gå for 800... Så vidt jeg har fått med meg, er det først og fremst på full vidvinkel at denne uskarpheten er fremtredende, altså på brennvidder som ikke er tilgjengelige i det hele tatt på Ixus 800IS. Du mister jo litt tele også med 850IS, men jeg synes nå alt i alt det er bedre med uskarphet i hjørnene på vidvinkel enn ingen vidvinkel (selv om Ixus 800IS har et ganske perfekt brennviddeomfang for min del). Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ja, men det folk sier er at 800 har skarpere bilder jevnt over. Hvis det er såpass mye uskarphet i kantene når du bruker vidvinkel så er jo litt av poenget borte... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ja, men det folk sier er at 800 har skarpere bilder jevnt over. Hvis det er såpass mye uskarphet i kantene når du bruker vidvinkel så er jo litt av poenget borte... 8813846[/snapback] Det er faktisk overdrevet, denne uskarpheten på vidvinkelen på Ixus 850IS. Ingen av de som har kjøpt 850IS der jeg jobber har klaget over dette, og personlig synes jeg ikke bilder tatt på full vidvinkel med 850IS er dårlige. Man må nok opp i relativt store forstørrelser (over A4?) før dette begynner å bli sjenerende... med mindre man går inn for å se etter det f.eks ved å sammenligne med Ixus 800 (da uten vidvinkel på 28mm, ettersom man ikke har muligheten til det på det kameraet). På 850IS har man ihvertfall mulighet til å bruke vidvinkel om man vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå