Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo har Eksklusiv bruksrett - kan jeg bli lurt ?


nyland

Anbefalte innlegg

Hvis de selger det aktuelle huset vil nok kravet frafalle. I din kontrakt står det bonummer og grunnummer, så hvis de bygger et nytt hus vil dette få nytt bonummer og grunnummer og de kan derfor ikke overføre dette heftet til nytt hus, uten å få en ny skriftlig avtale med deg. Hvis de leier ut huset kan den nye leietakeren ikke bruke garasjen da den spesifikt nevner kun naboen og hans kone som bruker.

 

De kan heller ikke benytte garasjen selv om de leier ut det aktuelle huset da heftet sier at det kun gjelder så lenge de bor i det aktuelle huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville i første omgang forholdt meg rolig og kun sjekket hva dine rettigheter er. Hvis nabo selger det aktuelle huset ville jeg i "rekommandert" brev sendt følgende til ham.

 

heftet i min eiendom på bruk av venstre garasjeplass anses som opphørt, da vilkårene i heftet er brutt. Henvis til heftet og vedlegg det i sin helhet.

 

Du trenger ikke å bry deg med evnt. ny eier da dette er en sak mellom naboen og den nye kjøperen. Den eneste du trenger å forholde deg til er de som står i heftet. Hva naboen skriver i sin kjøpekontrakt er hans problem og hvis han gjør noe som ikke er rett vil dette utløse en sak mellom ny og gammel eier, i slike saker er det best å ha strak rygg og ikke bli innlemmet i saken. Du skal evnt. ha begge som naboer i fremtiden.

 

Det kan være lurt å få en advokat til å skrive brevet da det vil virke mer seriøst koster deg vel mellom 1500 -2000 kr.

 

Når han nå skal bygge nytt hus har han selv alle muligheter til å fikse sine parkeringsproblemer selv, du skrev jo at han skulle bygge ny garasje.

 

Det er viktigt å ha en fin tone slik at det ikke blir et dårligt naboskap, det eneste du vil er jo å få tilbake din garasjeplass som egentlig er din men som du ikke kunne bruke pga heftet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg ville i første omgang forholdt meg rolig og kun sjekket hva dine rettigheter er. Hvis nabo selger det aktuelle huset ville jeg i "rekommandert" brev sendt følgende til ham. 

 

heftet i min eiendom på bruk av venstre garasjeplass anses som opphørt, da vilkårene i heftet er brutt. Henvis til heftet og vedlegg det i sin helhet.

 

Du trenger ikke å bry deg med evnt. ny eier da dette er en sak mellom naboen og den nye kjøperen. Den eneste du trenger å forholde deg til er de som står i heftet. Hva naboen skriver i sin kjøpekontrakt er hans problem og hvis han gjør noe som ikke er rett vil dette utløse en sak mellom ny og gammel eier, i slike saker er det best å ha strak rygg og ikke bli innlemmet i saken. Du skal evnt. ha begge som naboer i fremtiden.

 

Det kan være lurt å få en advokat til å skrive brevet da det vil virke mer seriøst koster deg vel mellom 1500 -2000 kr.

 

Når han nå skal bygge nytt hus har han selv alle muligheter til å fikse sine parkeringsproblemer selv, du skrev jo at han skulle bygge ny garasje.

 

Det er viktigt å ha en fin tone slik at det ikke blir et dårligt naboskap, det eneste du vil er jo å få tilbake din garasjeplass som egentlig er din men som du ikke kunne bruke pga heftet.

8086202[/snapback]

 

 

Jeg vet om advokater som hisser til konflikter mellom naboer og venner.

De prøver å få folk til å tro at de har en "god sak" som de senere eventuelt

taper og så ender saken gjerne i at folk sløser vekk sin kapital i godt naboskap.

Ikke noe problem for advokatene - snarere tvert imot: god butikk.

 

Så vær obs på at dine naboer kan komme til å snakke med slike advokater :-)

 

Forresten: hvor mye avtalefrihet har man egentlig ved slike høve ?

Så langt jeg skjønner, så kan en ikke hefte en eiendom i hytt og pine.

Det at noen skal ha rett til å bruke deler av garasjen betyr jo at

noen må vedlikeholde bygget? Hvem skal bekoste dette?

Kan "utleier" begynne å kreve hus-leie for å dekke skifte av tak etc ?

Dette gjelder ikke bolig (ingen Husleielov gjelder) men likevel ?

Det må vel følge med noen plikter i en "bruksrett" ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis de selger det aktuelle huset vil nok kravet frafalle. I din kontrakt står det bonummer og grunnummer, så hvis de bygger et nytt hus vil dette få nytt bonummer og grunnummer og de kan derfor ikke overføre dette heftet til nytt hus, uten å få en ny skriftlig avtale med deg. Hvis de leier ut huset kan den nye leietakeren ikke bruke garasjen da den spesifikt nevner kun naboen og hans kone som bruker.

 

De kan heller ikke benytte garasjen selv om de leier ut det aktuelle huset da heftet sier at det kun gjelder så lenge de bor i det aktuelle huset.

8083749[/snapback]

 

Det er nok ikke riktig så enkelt som du framstiller det her.. Selv om naboen bygger seg en ny kårbolig på sin eiendom, så vil han med stor sannsynlighet fremdeles bo på "gnr. 12 bnr. 34" (gnr og bnr er forøvrig forkortelse for gårdsnummer og bruksnummer, ikke bonummer og grunnummer.) :thumbdown: Et nytt hus på eksisterende eiendom vil ikke få nytt gnr/bnr. Heftelsen som beskrevet gjelder jo så lenge de bor på eiendommen, ikke i det bestemte huset..

 

Om naboen hadde bygd seg nytt hus på en annen eiendom, ville imidlertid kravet falt bort.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er viktig å være klar over en ting her. Du inngikk en kjøpsavtale der servitutten sto beskrevet - det som står i grunnboken er i dette tilfellet irrelevant.

8011304[/snapback]

 

Det er fortsatt det som er tinglyst i grunnboka kjøper av eiendommen må forholde seg til, det er jo omtrent hele poenget med tinglysing, at det som er tinglyst skal forutsettes å være offentlig kjent for tredjemann -den nye eieren (trådstarter) hadde mulighet til (og ansvar for) å sjekke heftelsene på eiendommen før han kjøpte denne. At selger har beskrevet heftelsen på en annen måte i kjøpsavtalen enn i grunnboka blir i tilfelle en sak mellom selger og trådstarter, som er naboen med bruksretten uvedkommende -han har en tinglyst bruksrett til garasjen, trådstarter kan ikke bare avfeie dette med at det står noe annet i hans kjøpsavtale/skjøte med selger.

 

Når det er sagt, er etter mitt syn avtalen ganske så klar på at dette er en personlig bruksrett som ikke kan overdras til andre, og at den bortfaller når han flytter.

8011304[/snapback]

 

Hvis han flytter til en annen eiendom enn gnr 12/bnr 39, ja -men ikke når han flytter til et annet hus på samme eiendom, som jeg skrev i et annet innlegg i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...