Leifen18 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Heisann! Jeg har sittet i lang tid og hatt lyst på et nytt kabinett :-) Nå har jeg kommet til konklusjonen at jeg vil ha et kabinett med vannkjøling. Jeg har funnet dette, og lurer på om dette er nok? Trenger jeg noe mer da? Thermaltake Kandalf LCS sort alu front, vannkjøling 775/754/939/940 (uten PSU) Varenr.: 326276 Lagerstatus: 3 stk på lager 2149 2149 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Thermaltake Aqua Brazing All Copper W2, VGA-Blokk, Universal for nVIDIA og ATi Varenr.: 323819 Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 15 stk 2007-02-21 249 249 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Thermaltake AquaBay M4, Harddisk Vannblokk for 5,25" bay (Med Nipler) Varenr.: 321038 Lagerstatus: 5 stk på lager 249 747 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Thermaltake iTube 9, 9,5mm (3/8") ID, Transparent UV Grønn, 4 meter Varenr.: 319331 Lagerstatus: 16 stk på lager 79 316 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Alpha UV Power Fluid Blå Varenr.: 302348 Lagerstatus: 32 stk på lager 49 49 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Zalman Anti-Corrosion Fluid for Vannkjøling, 500ml Varenr.: 311466 Lagerstatus: 27 stk på lager Dette er bare kopiert rett fra Komplett, så beklager om det er rotete. Ehm... Alle delene til PCen min skulle vært i Signaturen min, med link og alt, men nå er det visst vekk Hadde lagt mye arbeid i den der Så da får jeg vel lime inn det som står på profilen min, men det er uten linker, da. Det hadde også vært gerit om en moderator som titter innom kunne fortalt meg hvorfor dette er skjedd | Hansol 23" CRT | Apevia X-Infinity | Fortron/Source Epsilon 700W Active PFC | MSI K8N Neo4 FI | AMD Athlon 64 3700+ (2.2GHz 2MB) | Thermaltake Blue Orb II | Crucial PC3200 2x1GB | XFX GeForce 6800 XT eXtreme 512MB | Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | 640GB Seagate Barracuda (120GB + 200GB + 320GB) | 2 x Samsung 16x DVD-brenner black | Logitech G15 | A4Tech X7 | Revoltec Lightpad 7 forskjellige farger | Koss SB45 | Logitech Z-5500 5.1 | Endret 19. februar 2007 av Leifen18 Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Forresten, hvor mye lyd lager et vannkjølingssystem? Lenke til kommentar
HAG Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Har brukt vannkjøling fra Thermaltake de to siste åra, først Bigwater med SilenX vifte (13dB) på en 3200, før jul skifta eg prosessor (Opteron 175) og la inn ei AC SLI vannblokk på NB på mitt K8N Diamond kort. Kjølinga fungerte fint og var stille med oppgraderte vifter, standby temperatur nærma seg 40 grader idle, radiatoren var montert på innsida i mitt "Shark" kabinett, fra TT. Pga. lyst på mer plass, mitt X1950Pro skjermkort blei "klemt" mot HDD seksjonen skifta eg kabinett til et Kandalf LCS "alu" første jobb blei og dempe vannpumpa - den var støyende når den var montert i bunn av kabinettet. Redninga blei ei plate i aluminium som pumpa og tanken blei montert på og noen "føtter" i hvert hjørne mellom plata og kabinettet, gikk på en "RC"- forretning og kjøpte dobbeltsidig tape med skum i midten til "føttene". PC'en fikk et mye roligere lydbilde med min modifikasjon, kjører og alle viftene i kabinettet over en rheostat slik at de får rundt 8-9V (tror eg) - alle viftene fra Thermaltake i kabinettet har "molex" kontakt. Selv om viftene går med redusert fart og "Cool and quiet" ikke er aktivert i Bios ligger nå CPU på ca. 28 grader, MB på 30 med vel 20 grader på rommet med PC'en, har skifta MB til et "crossfire" slik at det kun er CPU som er vannkjølt nå, skjermkortet fra HIS bruker luftkjøling og sender varmlufta ut i bakplata , der ligger temperaturene nå rundt 40 grader (temperatur regulert vifte). Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Dette høres veldig bra ut Var det enkelt å modde pumpa stillere? Og sammenlignet med viftene, hvor mye støy var det? Er det sånn at jeg liksom blir skuffa? Og lager det noe lyd med selve vannanlegget? Eller er det bare pumpa? Finnes det også noen måte å regulere vannstyrken og slikt på? På samme måte som med viftestyring? Men igjen, er oppsettet mitt ovenfor i orden? Trenger jeg mer? Er det noe som ikke passer? Har jeg nok slanger? Og er det noen fare for at det vil komme vann inn i systemet? Og er det en garantisak, i så fall? Kommer LCSen med ferdiginstallert vannsystem, eller er det noe du selv må fikse? Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Nå har jeg fått svar på en del spørsmål ved å lese en test som er gjort av kabinettet. Det jeg enda lurer på er: Finnes det noen måte å regulere vannstyrke på, på samme måte som med viftestyring? Denne skal visst pumpe 500 liter i timen. Og må en fylle på med vann jevnlig, eller er det noe en gjør èn gang, så er alt i orden? Passer alt det ekstra jeg har bestilt? Er det noen fare for at vann vil komme inn i systemet, og i så fall, er det en garantisak? Lenke til kommentar
HAG Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Veit ikke hvor "glad" pumpa blir (er) om den får senka spenninga, 230V elmotorer liker det svært dårlig, er den 1500W og U (spenninga) går ned kompenseres det med høyere strøm. Det er noen som smertelig har erfart at feks. høytrykkspyleren med xxx Bar har slutta og fungere når en har brukt en 30m skjøteledning til hundre kroner med tverrsnitt som passer til en 150W arbeidslampe og ikke en spyler på 2000W som har brent viklingene pga. for høy strøm.... Vannmengden pleier og holde seg noenlunde stabilt så lenge det ikke er lekkasjer - har ikke sjekka mitt system siden det blei satt igang for en måned siden Første bud når en monterer nippler i vannblokker er og være forsiktig, fingerstramt + en 1/8 til 1/4 omdreining, de nipplene eg har sett til Thermaltake og AC har "vanlige" gjenger og tetninga er med en O-ring som blir klemt mellom nippelen og vannblokka. Siden nipplene er skrudd inn i plasten blir gjengene der lett overbelasta om en strammer for hardt og kan gi sprekk i blokka (plasten) eller klemme O-ringen slik at den blir deformert - "belønninga" er lekkasje Kommer det vann fra lekkasjer er det best at det er systemet som har en feil og det ikke er brukeren sin for at en har skrudd til med "slegge" for og være sikker på at ting holder tett.... Vanntanken har et minimum og maksimum merke for vannstanden - lett og følge med på Det beste er og ta en test på vannsystemet etter at det er montert i kabinettet på hovedkortet (Cpu), skjermkortet og andre kjølere en skal bruke. Har brukt ei "gammal" AT strømforsyning siden den har en av/på bryter på forsyninga (ledning som har vært lagt opp til fronten på kabinettet), har man ei ATX forsyning må den "tjuvkobles" for og levere strøm på Molexkontaktene uten at et hovedkort tilkobla ATX kontakten gir "startbeskjed". Står vel noe i en "annonse" i kjøledelen her på HW om og kun kjøre vannkjølinga ei stund (et døgn?) uten at resten av PC'en får strøm, om det oppstår en lekkasje er den nesten "ufarlig" når komponentene kun kan bli våte uten spenning. Har så langt ikke hatt vannkjøling på skjermkortet (selv om eg har ei kjøleblokk liggende), har tilpassa slangene for og gå klar skjermkort og PCI kort og testa vannkjølinga med de korta demontert, om cpu kjøleren skulle begynne og lekke vil det mest sannsynlig dryppe rett ned i kabinettet uten og komme i kontakt med noen kort/kontakter som skal ha strøm/signaler når maskinen er i normal drift. Til oppsettet/ordren: Zalman anti korrosjonsvæska blir litt "smør på flesk" om du bruker kjølevæska til Thermaltake som følger med LCS kabinetta og vannkjølesetta, den "grønne" væska som følger med er tilsatt "anti stoffer" (samme kjemi som er i langtids frostvæske til bil, ofte rød til bil). Ser du tar med "blå væske" om den ikke har "antistoffer" kan det være behov for litt, men slangene til Thermaltake er "grønne", er det ikke blå og grønn som blir gul? CPU blokka har blått lys og lyser blått selv om væska er grønn - kan ikke sjekke fargene før i neste uke siden eg er bortreist og sitter på en bærbar nå.. Blei et laangt svar, men forhåpentligvis slik at flere som ikke har prøvd vannkjøling vil prøve og ikke blir skremt bort...fra og prøve. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 Vel, jeg ble i hvert fall mye sikrere på at jeg har gjort riktig valg :-) Men jeg har jo allerede bestilt de to flaskene ;-P Tenkte kanskje det kunne bli en kul effekt eller bare totalt misslykket om jeg prøvde blått vann i grønne pipes :-) Det var jo ikke akkurat så dyrt da. Så har jeg til senere uansett :-) Og slik jeg forstod det var det blå lyset i CPU-kjøleren helt patetisk. Dessuten, hvis det er litt svakt, vil det ikke skinne igjennom, for jeg har allerede fire blå vifter, to blå lys, to røde lys og to UV-lys :-P Så det er et svært lysshow i PCen min allerede... Forresten, er det gode løsninger til å gjemme kabler? Det sliter jeg med til kabinettet jeg har nå. For det er jo tusenvis av dumme ledninger på strømforsyninga mi. tusen molex-kontakter og i tillegg hundre SATA-kontakter :-P Jeg har det ikke lett i den tøffe PC-hverdagen min :-) Lenke til kommentar
HAG Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Ledningene til PSU er vanskelige, min Tagan 480 "slipper" ledningene ut midt i kabinettet "oppunder taket", første "hindring" er vifta i "taket" som blåser varmlufta ut oppover. Har forsøkt og vri ledningene på sida, har flytta "skuffa" med power knappen og floppy'en (har den med fortsatt) ned et hakk og lagt ledningene fra PSU eg ikke trenger oppå den. Kan bli ryddigere med og legge overskuddet av ledninger og kontakter mellom kabinett plata bak hovedkortet og plata bak hovedkortet, eller mellom plata og "seksjonen" for 5-1/4" utstyr, litt bredere rom der, men med "lupe" kan en skimte ledningene igjennom - har "pakka" bort "overskuddslengda" av "power-ledninger" og firewire der Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 25. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2007 Takk, da er jeg forberedet på det Sitter her i Kristiansand og er innesnødd, så posten bruker litt lenger tid enn den trenger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå