Gå til innhold

Dårlige farger ved fremkalling

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mitt EOS 350D i snart ett år nå, og har vært rimelig fornøyd med det, men jeg er mildt sagt misfornøyd med kvaliteten ved fremkalling! Bildene ser pene ut med flotte farger når jeg ser dem på skjermen, men langt de fleste bildene får et betydelig brunstikk :mad: og blir til dels svært mørke ved fremkalling. Har prøvd en del forskjellige til fremkalling: Elkjøp (desidert dårligst!), postfoto, extrafilm samt en lokal fotobutikk(elite foto). Det ser ikke ut til å ha noe å si om bildene er tatt med manuelle eller automatiske innstillinger. Noen som har en god forklaring på dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kalibrert skjermen uten at det ble noen særlig stor forsksjell. Ble en tanke mørkere. De fleste bildene jeg har fremkalt er helt ubehandlet. Så spørsmålet mitt er vel egentlig om det er normalt at ubehandlede digitale bilder får (mye) brunstikk når man fremkaller dem?

Lenke til kommentar

Har nå scannet inn ett bilde og satt det ved siden av orginalen. Har samtidig funnet ut at denne scanneren ikke er noe særlig. Fikk ikke dette til å ligne på papirkopien. Litt mye grønnskjær ++ :hmm: . Orginalen er ihvertvall den til høyre... post-122694-1172345135_thumb.jpg

Lenke til kommentar

jeg syntes bildet til venstre har en mer naturlig hudtone enn det til høyre som er for cyan/magenta for min smak.

Husk at også skannere må kalibreres for å stemme i fargene, og der er det ofte MYE å hente! (hvis man scanner mye, hvis ikke er det ikke verdt investeringen i programvaren, test ut http://www.silverfast.com/ og hvis du vil kalibrere må du velge IT8 versjon og få den sendt i posten)

På skjermen regner jeg med du har benyttet hardware kalibrering slik at det er helt korrekt?

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar
Har nå scannet inn ett bilde og satt det ved siden av orginalen. Har samtidig funnet ut at denne scanneren ikke er noe særlig. Fikk ikke dette til å ligne på papirkopien. Litt mye grønnskjær ++  :hmm: . Orginalen er ihvertvall den til høyre... post-122694-1172345135_thumb.jpg

8016843[/snapback]

Hva slags skjerm har du? En mulighet er at skjermen din ikke er god nok og viser deg fargene feil og da hjelper det ikke å kalibrere. Hadde selv dette problemet tidligere, så til slutt kjøpte jeg en EIZO ColorEdge og da var problemet løst.

Lenke til kommentar

Først av alt: Tusen takk til alle dere som gidder å svare på mine spørsmål :D

Jeg har en eldre (ca.7år gammel?) compaq crt-skjerm av ett eller annet slag. Sitter på en annen pc nå så jeg husker ikke noen flere spesifikasjoner... Jeg brukte adobe gamma til kalibrering. Men når det er sagt så har jeg sett bildene på andre pc-er, bl.a. min acer3002lc laptop, og de ser bra ut der og. La forøvrig merke til at det bildet jeg har postet har fått en del mer cyan enn orginalen, antagelig pga. komprimering til gif og 256 farger. Jeg syns som sagt at hudtonene ser naturlige ut på skjermen her hos meg..

Lenke til kommentar

Her er orginalbildet, men det er en ting som slår meg: Er det mulig at windows picture and fax viewer "pynter" på fargene? Jeg ser nemlig nå at bildet ikke ser like bra ut når det blir vist her på denne siden som i windows picture and fax viewer. Uansett det er veldig forskjell fra det jeg ser på skjermen til det jeg ser på papirkopien.

post-122694-1172451000_thumb.jpg

Endret av lefso
Lenke til kommentar
Er det mulig at windows picture and fax viewer "pynter" på fargene?
Hvis bildene har en farveprofil innebygget så vil de kunne se veldig forskjellig ut i forskjellige programmer. Noen programmer ignorerer farveprofilene helt.

Det tryggeste er å bruke sRGB siden det fungerer stort sett overalt. Hvis du leverer inn bilder til fremkalling med farveprofiler så må du sjekke at de blir tatt hensyn til, ellers vil bildene bli annerledes enn de er på din skjerm.

Det samme hvis du har feil farveprofil i bildene og du bruker et program som ignorerer farveprofilen, da vil du også kunne se noe helt annet enn det du vil få på papirbildene.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
.. Jeg brukte adobe gamma til kalibrering.

8026797[/snapback]

Det betyr i praksis at skjermen ikke er kalibrert men bare satt opp med en farveprofil. For å foreta en riktig kalibrering må man ha utstyr som "leser skjermen" og kalibreringsprogram tilpasset dette. Fotoforretninger har slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Kameraet står innstilt til å ta bilder i Adobe RGB. Har nå konventert til sRGB på dette bildet. Såg da at det konventerte bildet fikk mer liv i fargene når jeg åpnet bildet i Microsoft Photo Editor og satte det ved siden av det andre. Så jeg mistenker nok at de som fremkaller bildene ikke har tatt hensyn til farveprofilen.

Endret av lefso
Lenke til kommentar

Vanlige fotolabratorier jobber utelukkende med sRGB. Forøvrig også Windows-verden.

Dersom du ikke har helt spesielle grunner til å bruke AdobeRGB, så bytt til sRGB på kameraet ditt. Det vil da garantert gi deg bedre bilder, både på skjermen og ikke minst når du bestiller papirkopier fra fotolabber.

Bildene du allerede har tatt kan lett profileres om til sRGB, og da vil du få et bilde som er langt nærmere "originalen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...