Gå til innhold

Torrents: Hva, Hvordan, Hvor?

Dryzz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

klart det er lov å prate om det her? torrents kan da brukes til masse lovlig også, mange firmaer bruker torrents for å distribuere lovlige filer

benyeah:

Torrents fungerer slik at en "person 1" som har noen filer han vil dele lager en torrent fil som sier hvilke filer som hører til torrenten. Si 5 personer laster ned denne torrentfilen og starter da laste ned filene fra "person 1" som er en såkalt "seeder" . Disse 5 personene vil ikke få de samme filene samtidig, og de 5 vil etterhvert starte laste ned fra hverandre også.

10 nye personer laster også ned torrenten, og vil laste ned både fra "person 1" som er seeder, og fra de 5 som holder på å laste ned. Med en gang noen er ferdig med å laste ned alt, blir de automatisk også seeders og så lenge de holder torrenten oppe vil alle som laster ned torrenten laste ned filer fra disse seederne. Etterhvert som det blir flere seedere kan "person 1" slutte å seede om han ønsker.

Med en gang det ikke er flere seedere er det ingen garanti for at man vil få alle filene man trenger (det kan fortsatt skje, siden som jeg nevnte alle laster ned forskjellige filer hele tiden, man starter ikke på fil1, fil2, fil3.).

En torrent med mange høy seed/leecher (sender/mottaker) ratio vil ha best hastighet.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

Berre for å presisere litt:

Torrent i seg sjølv er ikkje fy fy, derimot torrentsider som har warez/ piratkopier av lisensert/ rettigheitsmateriale.

Som andre påpeiker det er mykje lovlig materiale er utgitt som torrent, men om nokon kjem med linker til torrentsiter så sjekk dette først:

1) Kva ein linker til er lovleg

2) Siten er "rein" iforhold til warez /piratkopi

Lenke til kommentar
Berre for å presisere litt:

Torrent i seg sjølv er ikkje fy fy, derimot torrentsider som har warez/ piratkopier av lisensert/ rettigheitsmateriale.

Som andre påpeiker det er mykje lovlig materiale er utgitt som torrent, men om nokon kjem med linker til torrentsiter så sjekk dette først:

1) Kva ein linker til er lovleg

2) Siten er "rein" iforhold til warez /piratkopi

7978843[/snapback]

Fair enough.

Lenke til kommentar

Godt folk kan detta ;)

Men med andre ord, om du skal ha for eksempel utrolig game spill (ikke tenk på det som ulovlig, er bare det første som poppa opp i huet på meg :p ) så er du rett og slett heldig om du i det hele tatt får lastet det ned?

Tviler på folk seeder slike filer enda :S

Så torrenter holder med populæriteten av nye spill :S

Lenke til kommentar
Godt folk kan detta ;)

Men  med andre ord, om du skal ha for eksempel utrolig game spill (ikke tenk på det som ulovlig, er bare det første som poppa opp i huet på meg :p ) så er du rett og slett heldig om du i det hele tatt får lastet det ned?

Tviler på folk seeder slike filer enda :S

Så torrenter holder med populæriteten av nye spill :S

7982208[/snapback]

Du kan få tak i så godt som alt, bare du vet hvor du skal lete ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
klart det er lov å prate om det her? torrents kan da brukes til masse lovlig også, mange firmaer bruker torrents for å distribuere lovlige filer

benyeah:

Torrents fungerer slik at en "person 1" som har noen filer han vil dele lager en torrent fil som sier hvilke filer som hører til torrenten. Si 5 personer laster ned denne torrentfilen og starter da laste ned filene fra "person 1" som er en såkalt "seeder" . Disse 5 personene vil ikke få de samme filene samtidig, og de 5 vil etterhvert starte laste ned fra hverandre også.

10 nye personer laster også ned torrenten, og vil laste ned både fra "person 1" som er seeder, og fra de 5 som holder på å laste ned. Med en gang noen er ferdig med å laste ned alt, blir de automatisk også seeders og så lenge de holder torrenten oppe vil alle som laster ned torrenten laste ned filer fra disse seederne. Etterhvert som det blir flere seedere kan "person 1" slutte å seede om han ønsker.

Med en gang det ikke er flere seedere er det ingen garanti for at man vil få alle filene man trenger (det kan fortsatt skje, siden som jeg nevnte alle laster ned forskjellige filer hele tiden, man starter ikke på fil1, fil2, fil3.).

En torrent med mange høy seed/leecher (sender/mottaker) ratio vil ha best hastighet.

7978713[/snapback]

Greit om jeg bruker den i en guide hvis jeg nevner navnet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...