Gå til innhold

Filming på offentlige plasser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det tror jeg skal gå greit, eneste som kan skje er at du blir vist bort.

Ble det en gang da jeg ble intervjuet på stasjonen, da kom vakta og sa at en måtte ha tilatelse til å ta bilder der inne, men ute var det greit.

8006116[/snapback]

Det har forresten blitt argumentert opp og ned i mente om det er tillatt å fotografere inne på Oslo S. Jeg er ikke helt 100% på hva det til slutt ble til, men jeg mener det var noe slikt som at det var ok, men vaktene har ikke fått det med seg.

Lenke til kommentar

Ble det en gang da jeg ble intervjuet på stasjonen, da kom vakta og sa at en måtte ha tilatelse til å ta bilder der inne, men ute var det greit.

8006116[/snapback]

Det har forresten blitt argumentert opp og ned i mente om det er tillatt å fotografere inne på Oslo S. Jeg er ikke helt 100% på hva det til slutt ble til, men jeg mener det var noe slikt som at det var ok, men vaktene har ikke fått det med seg.

8006154[/snapback]

nå var ikke dette på Oslo S da :p

men Lillehammer stasjon :p

Lenke til kommentar

8006116[/snapback]

8006154[/snapback]

8006390[/snapback]

Jernbaneverket, som eier og drifter stasjonene i Norge, har sagt at stasjonene skal regnes som offentlig sted og dermed trengs det ikke tillatelse til å fotografere/filme på et slikt område. Jeg vet at mange har hatt problemer med dette, spesielt i Oslo, og på Oslo Sporveiers stasjoner (t-bane), fordi vekterne ikke har fått det med seg.

Lenke til kommentar

8006116[/snapback]

8006154[/snapback]

8006390[/snapback]

Jernbaneverket, som eier og drifter stasjonene i Norge, har sagt at stasjonene skal regnes som offentlig sted og dermed trengs det ikke tillatelse til å fotografere/filme på et slikt område. Jeg vet at mange har hatt problemer med dette, spesielt i Oslo, og på Oslo Sporveiers stasjoner (t-bane), fordi vekterne ikke har fått det med seg.

8008571[/snapback]

noe sted dette evnt står svart på hvitt? feks. lovdata så man kunne skrevet ut ett skriv og vist fram...

Lenke til kommentar

Eg har sjølv fått "problem" med vekterar på Oslo S når eg var der og tok bilete til ei skuleoppgåva. Eg sa berre att det var ingenting dei ikkje kunne gjera, og til slutt så gav vektaren seg. Eg tok da foto av nokre som var på veg ned til perongen og viste fram billetten til kontroll hos vektarane. Når vektaren skjønte att han ikkje kom nokon veg med meg så begynnte han i staden å snakka om att kanskje ikkje folk likte att eg tok foto der. Da gjelde meir regelen om att så lenge dei er ein del av ein folkemengde og ikkje framstår som hovudmotivet så er det stort sett greit. Om det er ein person som er eit klart hovudmotiv må ein ha tillatelse.

Om ein vektar sku begynna med å sei att du må sletta bilete du har tatt så er det vertfall ikkje noko du skal gjera, det er det berre politi med særskild tillatelse som kan gjera, og det skal ein del til for å få det gjennom...

Til trådstartar; Om du skal t.d. ha ein fem-på-gata innslag eller berre rett og slett skal intervjua nokon så er det berre å starta med til dømes "Unnskyld kan eg stilla deg eit spørsmål" eller det du måtte ønska å starta med, er det greit for dei så er det nok ikkje så mykje anna du trenge å tenka på enn å gjera eit bra intervju ;) Berre gjer dei oppmerksom på kva det skal brukast til.

Endret av Dogagon
Lenke til kommentar
Eg har sjølv fått "problem" med vekterar på Oslo S når eg var der og tok bilete til ei skuleoppgåva. Eg sa berre att det var ingenting dei ikkje kunne gjera, og til slutt så gav vektaren seg. Eg tok da foto av nokre som var på veg ned til perongen og viste fram billetten til kontroll hos vektarane. Når vektaren skjønte att han ikkje kom nokon veg med meg så begynnte han i staden å snakka om att kanskje ikkje folk likte att eg tok foto der. Da gjelde meir regelen om att så lenge dei er ein del av ein folkemengde og ikkje framstår som hovudmotivet så er det stort sett greit. Om det er ein person som er eit klart hovudmotiv må ein ha tillatelse.

8009474[/snapback]

Det du snakker om her gjelder bruken av bildene, ikke det å ta dem. Man har for øvrig uansett rett til å benytte bildene som egenreklame, dvs i butikkvindu eller på hjemmeside, f.eks.

Lenke til kommentar

8009474[/snapback]

Det du snakker om her gjelder bruken av bildene, ikke det å ta dem. Man har for øvrig uansett rett til å benytte bildene som egenreklame, dvs i butikkvindu eller på hjemmeside, f.eks.

8009600[/snapback]

Så fremt personen kan identifiseres så må det framskaffes tillatelse. I pressesammenheng så kan man gå rimlig langt i hva man kan ta bilder av, og det er uansett den som skal bruke bildene som har ansvaret for at evnt personer/bilnr evnt blir anonymisert i henhold til norsk lov.

Det er forskjell på det å ta bildet og det å bruke det, begynner å få god erfaring med akkurat det som hobbyfrilanser med kamera på kveldstid i oslo. Du har og rettigheter som fotograf som politiet IKKE kan overprøve på stedet, de kan feks. ikke nekte deg å ta bilde samme hva det måtte være. Men stort sett så funke sunn fornuft bedre enn regelrytteri når man tar bilder generellt sett.

MEN husk at du faktisk ofte må ha bilett på feks. en perrong til tbanen i oslo sentrum, men jeg er fremdeles litt usikker på om det er definert som ett offentlig sted, klarer ikke rote fram noe på nettet som tilsier det.

Ellers så vet jo alle at enkelte, langt fra alle!, vektere liker å være litt politi og kan bli litt frustrert når dem møter folk som har mer peiling på hva jobben dems gir av rettigheter enn dem selv :p

Lenke til kommentar

8006116[/snapback]

8006154[/snapback]

8006390[/snapback]

8008571[/snapback]

noe sted dette evnt står svart på hvitt? feks. lovdata så man kunne skrevet ut ett skriv og vist fram...

8009307[/snapback]

Dette har jeg fått referert fra andre som har snakket med Jernbaneverket. Jeg vet også at Jernbaneverket tidligere har sendt ut et presiserende brev til vekterselskapene, men det er nok noen år siden nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...