Gå til innhold

Fartsmåling på GPS

Vizio

Anbefalte innlegg

Heisann

Satt i bilen å tenkte ista når jeg så på fartsmåleren på gps'en. Hvor sann er egentlig informasjonen den viser?

Altså, nøyaktigheten på possisjonene på gps'en ligger vel rundt 5 meter, og det finnes vel gps'er som har dårligere nøyaktighet og. Jeg går utifra at den regner ut hastigheten på bakgrunn av possisjonene og viser en gjennomsnittsfart det siste sekundet eller hvor ofte den oppdaterer. Men når possisjonen kan være opp til 5 meter feil kan man vel ikke stole på resultatet? :hmm:

Håper det ble forståelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din nøyaktige posisjon kan være "off" med 5 meter. Men tiden det tar deg å reise fra A til B er en konstant. Så GPSen vet at du er her (innen en radius av 5 meter) og at du 10 sek etterpå har flyttet deg X meter i en rettning og fortsatt er i en radius av 5 meter. Jeg tror det gjør GPSer ganske nøyaktig, men den har vel en forsinket tilbakemelding i motsettning til speedometer.

AKIRA

Lenke til kommentar

Korrekt. Forøvrig hender det at GPS'er gjør "hopp" når de får eller mister nøyaktighet, og det er litt forskjellig hvordan dette korrigeres for. Noen viser ett sekund (ett oppdaterinsintervall er ofte 1 sekund) en helt sinnsvak fart, mens andre bare hopper.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at dette er helt avhengig av hvor god dekning du har, og om du er i en sving eller ikke.

Har man svært dårlig dekning stemmer ikke hastigheten, men den gir en god indikasjon. Og i svinger ser eg samme tendensen til at hastigheten varierer selv om hastigheten på speedometeret ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at dette er helt avhengig av hvor god dekning du har, og om du er i en sving eller ikke.

Har man svært dårlig dekning stemmer ikke hastigheten, men den gir en god indikasjon. Og i svinger ser eg samme tendensen til at hastigheten varierer selv om hastigheten på speedometeret ikke gjør det.

7983087[/snapback]

I en sving beveger ikke bilen seg korteste strekning mellom to punkter. Hastigheten som GPS'en viser skal derfor da være lavere enn reell hastighet.

Det kan være andre faktorer, som har med nøyaktighet å gjøre, som slår inn her også. Men jeg skal ikke forsøke å utdype dette da det blir ren spekulering. Jeg skriver det bare for å påpeke at det ovenfor ikke nødvendigvis er hele sannheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...