Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Substitut fra selvskading

Akidon

Anbefalte innlegg

Kjenner en jente som driver å kutter seg sjøl når hun er skikkelig nedfor.

Hun sier det hjelper og på en måte gjør det vell det. Hun får snart psykolog hjelp. Men uansett det jeg tenkte var at det kanskje var greit å gjøre noe annet når hun følte trang til å kutte seg sjøl. Så det jeg lurte på var om det var noen som hadde noe gode ideer til noe. Vil gjerne at hun skal få det bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes ikke bra ut. Er ikke godt å vite hva som er den beste løsningen, med mindre man har gått til psykolog med det samme problemet selv. Kanskje det kan hjelpe å trene? Jogge en tur? Jeg vet ikke hva psykologer pleier å anbefale i sånne situasjoner.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så veldig skadelig å kutte seg selv, med mindre man prøver på selvmord, det er da ikke ofte tilfelle at det selvmord de går for. De som kutter seg gjør det ofte for at smerten skaper en spesiell følelse, og for å utrykke at de har det vondt psykisk.

Jeg kan tenke meg at å utrykke seg på andre måter, som for. eks. Tegne eller skrive noe som utrykker deres følelser kunne vert et alternativ. Et sterkt dikt, eller en trist tegning.

Har gjort det selv når jeg har vert nedfor.

Edit: Eller bare ta min favoritt teknikk (anbefales ikke): knuse ting, slenge radioer i veggen eller massakrere en trestol.

Det fungerer best når du er sint da.

Endret av QBab
Lenke til kommentar

De siste hadde nok passet meg bedre... Takker for svar.

Problemet med kutting er at armene ser ikke ut etter hvert og når sommernen kommer blir det temmelig asosialt å ikke kunne vere med på stranden. Pluss at det minner henne på hvordan hun har det.

Lenke til kommentar

Finn ut hva problemet virkelig er. Problemet er ikke at hun kutter seg når hun er lei seg, problemet er at hun er lei seg.

Kjenner selv en som kutter seg, og en som har sluttet med det. De kjenner også hverandre og har sagt at de i det siste har greid å heller ta en telefon til den andre og snakke isteden for å kutte seg. Det har hjulpet de (som sagt; hun ene har sluttet helt). Har også selv snakket med hun ene når hun er på vei til å kutte seg. flere ganger tatt fra hun kniven fysisk og etterpå snakket med hun om hvorfor hun er lei seg osv og fått hun på andre tanker. Jeg er absolutt ikke god til å trøste folk, så når jeg klarer det burde nok de fleste klare det.

Lenke til kommentar

Selvkading handler ofte om å kontrollere smerten. En selvskader overdøver en psykisk smerte med en fysisk smerte han/hun selv kontrollerer. Som flere her nevner er det beste botmiddelet å få den psykiske smerten å forsvinne. Terapi går ofte ut på å bygge opp en selfølelse av kontroll over egen lykke.

Lenke til kommentar

Alternativmestring til selvskading jeg kom på i farta..

- strikkmetoden (pisker seg selv på håndleddet med et strikk)

- boksesekken

- mestringsbok selvskading (fåes på www.psykopp.no)

- danse

- trene (får også ut endorfiner ved det)

- røyke

- Ta en iskald dusj!

- Gå deg en tur

- Lag noe (baking, tegning, dikt ol)

- Holde på en isbit til hånda sovner vekk

- sitte å skrive ned alle tankene

- slå i veggen

- ringe hjelpesentral

- tygge wasabi (det er STERKT), en chili eller hel jalapeno

- høre på glad musikk

- male

- skrive dikt

oj. ble litt mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...