Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om chiptuning.

klilleng

Anbefalte innlegg

Hei,

min far har en MB ML-270 CDI (2001 (?) modell) med automatkasse.

Den fungerer forsåvidt flott, men det er én ting han irriterer seg over: Den bruker veldig mye diesel. På service sier de at det er sånn den skal være, slik at vi antar det ikke er noe galt med den, men at den rett og slett bruker mye drivstoff. Er jo en bil på over to tonn og automatgir.. Jeg tror det går med opp til 2 liter/mil på bykjøring, og kanskje noe under halvannen på litt lengre strekninger.

MEN - spørsmålet blir:

Er det mulig å gjøre en tuning eller "optimalisering!" av motoren for å redusere forbruket?

Eller vil ikke chiptuning e.l. ha noe å si, og det eneste som nytter er å være lettere på høyrefoten? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et annet svært positivt trekk er forbruket. Etter over 100 mil med blandet kjøring hadde vi et forbruk på 0,98 liter per mil -- svært hyggelige tall for en bil av denne størrelsen.

Hvis denne testen stemmer, vil jeg si at forbruket ditt høres skummelt høyt ut.

MOTOR 

Slagvolum 2.685 ccm

Hestekrefter 163 hk/4.200 o/min

Dreiemoment 400 Nm/1.800-2.600 o/min

Aks 0-100 km/t 11,4 sek

Toppfart 183 km/t

Forbruk (vår måling) 1,17 l/mil

Drivstoff Diesel

En annen test på samme side kommer med disse dataene.

1,17l per mil. Det sies ikke noe om dette er langkjøring, bykjøring eller blandet, men sammenlignet med resultatet over kan det virke som bykjøring. Eller blandet kjøring.

Tallene du kommer med er uansett høyere enn begge disse tallene, og virker som sagt unaturlig høyt. Hva sier den tekniske dokumentasjonen til bilen?

Lenke til kommentar
Et annet svært positivt trekk er forbruket. Etter over 100 mil med blandet kjøring hadde vi et forbruk på 0,98 liter per mil -- svært hyggelige tall for en bil av denne størrelsen.

Hvis denne testen stemmer, vil jeg si at forbruket ditt høres skummelt høyt ut.

MOTOR 

Slagvolum 2.685 ccm

Hestekrefter 163 hk/4.200 o/min

Dreiemoment 400 Nm/1.800-2.600 o/min

Aks 0-100 km/t 11,4 sek

Toppfart 183 km/t

Forbruk (vår måling) 1,17 l/mil

Drivstoff Diesel

En annen test på samme side kommer med disse dataene.

1,17l per mil. Det sies ikke noe om dette er langkjøring, bykjøring eller blandet, men sammenlignet med resultatet over kan det virke som bykjøring. Eller blandet kjøring.

Tallene du kommer med er uansett høyere enn begge disse tallene, og virker som sagt unaturlig høyt. Hva sier den tekniske dokumentasjonen til bilen?

7979176[/snapback]

Om en tar i betraktning at trådstarters bil har automatkasse og om kjøreforholdene på tiden trådstarter testet forbruket er mindre gunstig for effektiv kjøring så kan det jo forsvare et litt høyere forbruk i forhold til i de testene du kommenterte.

Lenke til kommentar

Bykjøring - tja, om man trøkker hardt nok på pedalen så blir forbruket du snakker om normalt. Må jo si jeg syns det virker noe høyt.... Med en optimalisering av softwaren vil man kunne redusere forbruket noe om man bruker hodet og ikke hjertet når man kjører....

Lenke til kommentar
Istedenfor å lage en ny tråd spør eg her eg. Eg kjøpte meg nettopp en MB C-180 1995, 122HK, automatgir..

Mulig å chippe denne ? Helst ikkje le av meg om dette var ett dumt spørsmål, har ikkje noe peiling på bil. :p

8002521[/snapback]

Skal ikke le av dine ønsker om en kjappere bil - men, jeg ser ærlig talt ikke noe poeng i å gjøre det med din bil siden den ikke har turbo eller kompressor. Du ville få omtrent 5hk..... En annen ting er at det er "gammel" bil som trenger å ta chippen ut og progge i en prommer - ny software inn og lodde inn i ecu'en igjen. Dette koster mer enn det smaker for deg....... Bare min oppriktige mening...

Lenke til kommentar

Er ikke sikker men mener å ha lest at grunnen til at en ofte får lavere forbruk av chip/effektboks er at en kan bruke et tyngre gir enn før pga. bedret effektkurve. For eksempel 70 i 5. i stedet for 4. el. Om automatkassen er innkoblet hele tida vil en vel ikke dra nytte av akurat det, men jeg vet ikke hvordan akkurat det virker, kan du koble over til manuell?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

hallo!

er det noen som har sett hvor tung bilen er?? 2 tonn! rart den bruker 2 liter da eller? og samme med at det er automat? hørtes helt normalt ut, ingen ting å beskymre seg over. har hatt samme bil, 2001 moddell og. den brukte også 2.0 liter pr. mil!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg er mekaniker på Bertel'O Steen i oslo og jobber med ML'er nesten hver dag. Drivstoff forbruket ditt ligger noe høyere enn hva det skal. på ML fra 2001(modell kode W163), skal forbruket være ca 1,5L/mil på bykjøring.

Prøv med en Chip fra Brabus eller Kleeman. Jeg har veldig gode erfaringer derfra. De er relativt dyre, men du får det du betaler for i både effektøkning og drivstoff økonomi.

Lenke til kommentar
jeg er mekaniker på Bertel'O Steen i oslo og jobber med ML'er nesten hver dag. Drivstoff forbruket ditt ligger noe høyere enn hva det skal. på ML fra 2001(modell kode W163), skal forbruket være ca 1,5L/mil på bykjøring.

Prøv med en Chip fra Brabus eller Kleeman. Jeg har veldig gode erfaringer derfra. De er relativt dyre, men du får det du betaler for i både effektøkning og drivstoff økonomi.

8084554[/snapback]

Men er den versjonen du sammenligner med utstyrt med automatkasse? Vil tro den kan føre til litt høyere forbruk.

Lenke til kommentar
hallo!

er det noen som har sett hvor tung bilen er?? 2 tonn! rart den bruker 2 liter da eller? og samme med at det er automat? hørtes helt normalt ut, ingen ting å beskymre seg over. har hatt samme bil, 2001 moddell og. den brukte også 2.0 liter pr. mil!

8013399[/snapback]

Ja, synes det er ekstremt høyt faktisk. Min far har en -04 Chevy Silverado HD2500 med 6,6 Duramax diesel. Denne er ganske trimmet og har drøyt 560hk. På blandet kjøring med litt gassing, ligger den på oppmot 2liter og rundt 1,1-1,2 på langkjøring (riktig nok på sommeren). Vi snakker om endel tyngre bil med rimelig mye større motor.

Min -95 Jeep GC med 5,2 liter V8 bensin bruker ca. 1,6 på blanda kjøring og det ekke noen liten gutt det heller med sine 1800kg. Bruker ca. liter'n på langkjøring (kassa har lockup så det blir ikke så ille).

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei jeg har ett spørsmål til dere tuning folk. jeg har en Audi a4 1.8t b5 stasjonsvogn 2001 mod. har handla en styrenhet med lodda chip inni. den orginale styrenheten som står i bilen har nummer 4b0906018R den styrenheten som har lodda chip har nummer 4B0906018AA ,spørmålet er da passer denne i min audi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...