Armas Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Hva skal man med RAW-formatet? Hva slags filtype er det? Kan jo gjette litt først: Bilde tatt med kameraets maxoppløsning, uten at kameraet "klusser" med bildet før det lagrer det. Sånn at man kan stille inn hvitbalanse, kontrast, fargemetning m.m. etterpå? I nærhten? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Vet ikke helt nøyaktig, men jeg tror bare det er det samme som "ukomprimert". Som regel kan man pakke bildene til jpg-filer der noe av detaljene blir komprimert bort. RAW har vel filendelsen .raw eller .tiff Bildene vil ta veldig stor plass (eks: 3 farger a 1 byte * 3Mpixel = 9MB per bilde.) Noen kameraer kan vel også lagre 12 bit per farge og da vil naturlig nok bildet ta 50% mer plass. Fordelen er at fargene blir veldig nøyaktige og at jpg-pakkinga ikke reduserer kvaliteten. Lenke til kommentar
koffeld Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 RAW er rådataene fra bildebrikken. Og ja, dette brukes for å kunne ha full fleksibilitet med bildet i senere prosesser. RAW-filer er stort sett (i alle fall for Canon) komprimert så bildene ikke tar helt hinsides stor plass. Når man komprimerer bilder er det mulig å redusere størrelsen _uten_ å fjerne informasjon i bildet. Denne type komprimering brukes som oftest når det er snakk om RAW-formatet. JPG-filer benytter komprimering med tap, da fjernes detaljer fra bildet for å oppnå høyere komprimeringsgrad. Steinar [ Denne Melding var redigert av: koffeld på 2002-12-05 20:20 ] Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 RAW er ikke komprimert, og det er et av hovedpoengene med fila. Disse filene har liten praktisk betydning for fotoamatørene idet både skjermer og skrivere opererer med 8-bits farger. Hvis du i PSP teller antall farger i et fargebilde, vil du se at det slett ikke inneholder 16,7 mill. farger; 8-bits farger, men snarere ca ½ mill. farger i praksis. Sjeldent flere! _________________ Knut Skarsfjorþ [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-12-05 20:42 ] Lenke til kommentar
koffeld Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Hovedpoenget med RAW er at bildet kan manipuleres fullt ut i et bildebehandlingsprogram. Da trengs alle data fra bildebrikken. Dette er _ikke_ det samme som å si at filen ikke komprimeres. Å ikke komprimere en bildefil i det hele tatt er bortimot idiotisk. Det er fullt mulig å spare ganske mye plass selv om man ikke komprimerer med tap. Nå skal ikke jeg si at alle kameraprodusenter bruker komprimering med RAW-formatet, men Canon gjør det i alle fall. For å sitere brukermanualen til mitt Powershot G2 (på dansk): "RAW-bilderne komprimeres, men komprimeringen er reversibel, således at man kan få et billede af høj kvalitet fra den dekomprimerede fil uden forringelse af billedkvalitet. Herudover er en RAW-fil stadig kun cirka en fjerdedel så stor som en ukomprimeret RGB TIFF-fil." Side 60. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Min opplysning om RAW er generell, men jeg vet at det finns sk derivater av RAW-filer. Nikon har sin egen RAW-fil som kalles NEF og den er ukomprimert, men betydelig mindre enn TIFF-filer. Og så har Canon tydeligvis sin RAW-fil, som er komprimert. Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Den 2002-12-05 23:37, skrev skarsk:Min opplysning om RAW er generell, men jeg vet at det finns sk derivater av RAW-filer. Nikon har sin egen RAW-fil som kalles NEF og den er ukomprimert, men betydelig mindre enn TIFF-filer.Og så har Canon tydeligvis sin RAW-fil, som er komprimert. Slik som jeg skjønner RAW, så er det snakk om f.eks 8 bit data for hver pixel. Det som er forskjellen til TIFF er at kameraet normal vil _interpolere_ _farger_ mellom pixler for å lage rød-grønn-blå komponent for _hver_ pixel, dvs 8+8+8 bit. Så spytter det resulatet ut som TIFF eller JPEG. Resultatet er at RAW ikke er komprimert, det er rett og slett ennå ikke 'blåst opp' til full størrelse. Det er jo 2 grønne pixler for hver rød og blå, så noe må jo gjøres for at hver pixel skal bli til en full 'fargeprikk' Tenk på det. Skjermen har ikke røde, grønne og blå pixer ved siden av hverandre slik som en TV. Den har en pixel som kan anta alle farger. CCD-brikken har pixler som ser enten rød, blå eller grønn. Noe må tydeligvis gjøres! Correct me if I'm wrong... Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 RAW har 12-bits farger. RAW-formatet har sin berettigelse når det gjelder dSLR, mens nytten av filformatet for kompaktkamera kan diskuteres. Lenke til kommentar
oxx Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 RAW kan være komprimert, men poenget er at denne komprimeringen ikke endrer noe informasjon i bildet. Tilsvarende som for zip filer på PCen. Disse pakkes ut slik at filene er nøyaktig like som når de ble pakket sammen. JPG endrer bildet for å kunne komprimere bildet bedre. Justeringer i ettertid kan derfor i noen tilfeller gi langt dårligere resultat enn hvis man hadde det orginale bildet slik kamerat tok det.. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Dette har jeg klippet fra dk.fritid.foto og er skrevet av Karl Olsen. Beklager linjeskiftene, men jeg har ikke tid til å flikke på det. Karl Olsen: En pixel i en CCD-sensor leverer ikke et RGB-signal men kun én intensitetsværdi. Og ved at lægge farvede filtre over de enkelte pixels i et bestemt mønster, kan man lave farvebilleder. Et 4 megapixel kamera har normalt 2 mio grønne pixels, 1 mio røde pixels og 1 mio blå pixels, placeret i det såkaldte Bayer-mønster. Når kameraet så skal lave et farvebillede med en R- G og B-værdi for hver pixel, interpolerer det de forskellige farveværdier for nabopixels. En undtagelse er Foveons nye sensor der kan måle både R, G og B for hver pixel. Når et kamera skal optage et JPG-billede, gør det altså følgende: 1. Sensoren eksponeres og de 4 mio pixels får hver deres intensitetsværdi. 2. Billedet udlæses fra sensoren og bliver konverteret til 4 mio 12-bit tal (f.eks.) 3. Signalprocessoren laver farveinterpolation mellem nabopixels for at få 4 mio RGB-værdier. Nu blev datamængden lige tre gange større. 4. Signalprocessoren kompenserer hvidbalance ved at gange R- G- og B-værdierne for hver pixel med forskellige faktorer. 5. Signalprocessoren kan øge skarpheden og lave andre justeringer med forskellige algoritmer. 6. Signalprocessoren komprimerer billedet med JPG-algoritmen hvorved nogle af informationerne går tabt. 7. Signalprocessoren skriver den færdige fil til flash-kortet. Så signalprocessoren i kameraet laver megen behandling af sensordata før de gemmes. Princippet i RAW-formatet (eller RAW-formaterne -- hver producent har sit format) er, at kameraet gemmer de rå sensordata: 1. Sensoren eksponeres og de 4 mio pixels får hver deres intensitetsværdi. 2. Billedet udlæses fra sensoren og bliver konverteret til 4 mio 12-bit tal. 3. Signalprocessoren komprimerer de 4 mio 12-bit tal med en tabsfri algoritme (tabsfri sådan at alle informationer bliver genskabt når filen senere dekomprimeres, ligesom med zip-filer) 4. Signalprocessoren skriver den færdige fil til flash-kortet. Når RAW-filen læses ind i PC'en, skal de behandles ligesom det, kameraet gør ved en JPG-optagelse. PC-programmet skal dekomprimere RAW-filen, og udføre punkt 3-5, og dernæst gemme filen som TIFF eller JPG med en passende kvalitet eller hvad man nu vil. Og det kan den gøre lige så godt som signalprocessoren i kameraet. Fordelen er, at man i PC-programmet tabsfrit kan vælge parametre vedrørende hvidbalance, skarphed og lignende, og vælge om indtil man er tilfreds. Hvis man lod kameraet gemme billedet i JPG eller TIFF, hang man på de indstillinger, man havde i kameraet på optagetidspunktet og kunne kun tabsbehæftet lave om på dem. Når RAW-filer er mindre end TIFF-filer, skyldes det, at der kun gemmes én intensitetsværdi for hver pixel, og ikke en RGB-værdi (som alligevel er kunstigt beregnet ud fra intensitetsværdierne), og at producenten kan vælge en tabsfri kompressionsalgoritme, der virker bedst på de rå sensordata. Man får ikke bedre billeder af at gemme ukomprimerede 3x16 bit pr pixel i 16-bit TIFF frem for 12 bit pr pixel med tabsfri kompression i RAW. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Quote: Den 2002-12-05 20:41, skrev skarsk:Hvis du i PSP teller antall farger i et fargebilde, vil du se at det slett ikke inneholder 16,7 mill. farger; 8-bits farger, men snarere ca ½ mill. farger i praksis. Sjeldent flere! En piksel kan kun ha en farge. For å kunne ha 16,7 mill farger i et bilde må du altså ha et bilde med minst 16,7 Mpixel. Normalt er det mange pixler på et bilde som har akkurat samme farge. (f.eks deler av bildet som er under eller overeksponert + plasser der fargen er nesten lik over et stort område. f.eks en blå himmel kan inneholde mange pixler av akkurat samme farge) Derfor vil programmet kunne telle et relativt lite antall unike farger i et bilde. Ellers er RAW et glimrende utgangspunkt til å editere bilder i photoshop. En fil som editeres kan miste en del av fargeinformasjonen og detaljene + miste info gjennom jpg-komprimering, dekomprimering og komprimering gjen av den ferdig editerte fila. Hvis man har 12 bit farger i utgangspunktet og man mister en del info så kan man fortsatt lage en meget god fil eller utskrift med fulle detaljer med 8-bit farger. Hvis utgangspunktet var jpg og dermed 8 bit og man editerer bildet så mister man noe av infoen og den ferdige filen eller utskriften vil inneholde færre detaljer og mer unøyaktige farger enn ved bruk av RAW. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå