Mr. Bojangles Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hei Har fått en oppgave for en stund siden i samfunnslære som omhandler fagforeninger og foredelene og ullempene ved å være organisert i en slik. Til nå har jeg komt frem til følgende argumenter for: Du får gode tilbud på reiseforsikring, lån, strøm etc. De kjemper for likestilling og sikrer deg ordentlig lønn Men siden dette er et foredrag på rundt 5 minutter kunne jeg trengt litt mer, og gjerne litt mer generel info om fagforeningene, hvordan de jobber og om de står for forskjellige ting. Takker Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Har du åpnet boken og sett der? Det står mer enn nok der om fagforeningene for et lite fem minutters foredrag For: - Sikrer deg hjelp i kinkige situasjoner med arbeidsgiver (har ofte advokat(er) som kan hjelpe deg. - Frynsegoder som du nevner (billigere forsikring osv) - Kjemper for rettigheter og lønn - Det er lite poeng i å streike alene. Da får du heller ikke lønn. Mot: - Koster drøssevis av penger - Kanskje er du ikke enig med avgjørelsene som tas, men siden flertallet bestemmer har du ikke noe valg. Satt på spissen må du kanskje ut i streik for noe du egentlig ikke ønsker eller har null interesse av. Håper dette hjelper litt, men som sagt står alt du trenger i læreboka. Ellers kan vel Wikipedia anbefales Goscinny Endret 19. februar 2007 av Goscinny Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Læreboka ja ... tror ikke jeg har åpnet den i år ... sikkert ikke dumt å begynne der Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Dersom du ikke er villig til å åpne læreboka, kan du ikke regne med mer hjelp fra min side, iallfall Dersom det er noe i læreboka eller ellers noe du lurer på, skal jeg selvsagt hjelpe deg om jeg kan. Goscinny Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Hehe, vi har likssom aldri trengt å bruke den i år (2007, ikke skoleåret). Vi har knapt hatt samfunnslære pga. klasseturer, lærer som har vært borte o.l. og de gangene vi har hatt det har det vært forelesning/prosjektarbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå