Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp maskin til å dele ut ip-adresser

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt å sette opp en maskin med windows til å dele ut ip-adresser. Men jeg trenger ett program til dette, hva kan jeg bruke? Har 3 maskiner jeg kan bruke til dette:

En: Pentium 200MHz med 96MB ram

To: Pentium Pro 200MHz med 96MB ram

Tre: 486DX 33MHz med 4MB ram

Nummer tre er vel kanskje for svak? Kjører windows 95 på den nå men vet ikke om den kanskje er litt svak? Hvilken bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke prøve deg på linux eller lignende. Da er nummer tre mer enn rask nok. Da har du to ledige 200mhz maskiner til andre ting.

Her er et par linker hvis du er interessert:

DHCP howto

Linux og DHCP tutorial

Når det gjelder windows, må jeg melde pass. Du må kanskje laste ned et dhcp-program. Eller har windows en innebygget dhcp-server?

Edit: Feilstavet interessert, måtte finne frem ordbok :oops: .

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: glabba på 2002-12-05 19:47 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: glabba på 2002-12-05 19:50 ]

Lenke til kommentar

Hvis du absolutt ikke vil installere og ha en helt enkelt maskin som bare skal gi ut IP-adresser kan du sette opp en av 200Mhz dine med Internet Connection Sharing. Minimum operativsystem som har denne funksjonaliteten er Win98SE.

For mere informasjon se i hjelpefilene til Windows.

Men dette vil bare gi en helt enkel DHCP-server, er bare å sette på og konfigurere klientene til å motta ip-adressen, og dns-server automatisk.

Den maskina du har ICS på vil få adressen 192.168.0.1/255.255.255.0 så det vil det er 253 ledige ip-adresser.

Bare mitt forslag...

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med Linux men kunne godt tenkt meg å prøve det. Problemet er bare hvordan jeg kan få tak i det. Jeg har bare en vanlig treg isdn forbindelse. Vet det finnes programmer som kan brukes til windows. Har ikke Windows 2000 server så det kan jeg ikke bruke. Har windows 2000 Pro. Noen som vet om et program som kan brukes med windows?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 20:33, skrev trondbue:

Har ingen erfaring med Linux men kunne godt tenkt meg å prøve det. Problemet er bare hvordan jeg kan få tak i det.

hva skal du bruke den til utover DHCP?

Du kan jo bruke smoothwall og en av de to største til og dele ISDN-linja di, da får du brannvegg, router og DHCP på en 19MB stor nedlastning.

http://www.smoothwall.org

Lenke til kommentar

Det var jo et bra forslag. Det finner trejepartsprog. som feks. Winroute Pro som gjør dette, og den kan feks kjøres på en nt-platform, noe som gir god stabilitet, og har små maskinkrav. Finnes også Linux-distroer som ikke trenger mer enn 486, og en diskettbasert løsning kansje kunne være noe? http://www.zelow.no/floppyfw/ er en god slik løsning.

Edit: Her er ett par til:

http://www.fli4l.de/e_index.htm

http://www.peddat.no/autonet.htm

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-12-05 20:42 ]

Lenke til kommentar

Denne serveren kunne godt fungert som en skriver server i tilegg. Har 486 maskinen som skriverserver i dag. Jeg kan ikke laste ned noe annet en filer opp til ca 20-30MB siden dette tar veldig lang tid.

Denne serveren skal ikke dele internett siden vi har en isdn router til dette.

[ Denne Melding var redigert av: trondbue på 2002-12-05 20:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 20:46, skrev trondbue:

Denne serveren kunne godt fungert som en skriver server i tilegg. Har 486 maskinen som skriverserver i dag. Jeg kan ikke laste ned noe annet en filer opp til ca 20-30MB siden dette tar veldig lang tid.

Denne serveren skal ikke dele internett siden vi har en isdn router til dette.

Jaha, du har sjekket om routeren har DHCP-server innebyggd?

De fleste routere har dette og du slipper hele problematiken med og sette opp en egen DHCP-boks.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 22:28, skrev trondbue:

Har tenkt å bruke di pcene utenom den routeren. De skal brukes i et nettverk som ikke er koblet til internett. Tror ikke routeren har det innebygd. Bruker i vertfall fast ip når jeg skal på internett.

Hva heter routeren?

Lenke til kommentar

Det er en god ide, lær mest mulig sjøl, og det er bare på den harde måten man virkelig lærer så det sitter. Nytter ikke bare å lese/høre på andre, det er bra å teste litt fram og tilbake. Vil som sagt foreslå ett eller annet med linux på den 486-saken, hvis du har med enn 16 mb ram, kan du kjøre IPcop, den er yppelig.

Lenke til kommentar

Har prøvd å sette opp maskinen i signaturen med winrouter pro. Den maskinen jeg har testet til å motta ip er 486 maskinen med windows 95 men den får ingen ip adresse. Hva kan jeg ha gjort galt? Har satt den til å delle ut iper i mellom 192.168.0.2 og 192.168.0.20.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...