Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

korleis få større muskla, og legge på seg?

Gjest Gjesten :)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten :)

Eg er nesten 1.70 og vege 55 kg, og er 16 år. Eg er veldig tynn (Har alltid vore) og vil meir enn gjerne vege mykje meir enn eg gjer, ha meir muskla generelt sett. Kostholdet mitt består av veldig lite mat alt fra 0-4 skive til frukost (ete 2 skive 95% av alle kverdagane), 2 skive til niste på skulen, om eg ikkje har lyst på meir kasta eg det, heime ete eg middag om vi har. Hvis ikkje ete eg kanskje 2 skive om vi har eit brød eg lika godt eller lignande greier vi har liggande. Ellers går eg resten av dagen uten mat. Om det er noko eg lika godt ete eg veldig mykje av det, klare fint å ete 1-2 heimelaga pizza på ein lørdagskveld. Energien som gjer eg kjem meg gjennom dagane består av ein del snop, og sukker osv.. :roll:

Eg vil gjerne begynne å drikke proteindrinka, men eg vil ikkje ha så veldig mykje oppmerksomhet pga. det her heime. Eg trena magemuskla, tar push-ups og ryggen nesten kver kveld før eg legge meg, og skal begynne på treningssenter har eg plana om seinare, men det er ikkje sikkert...

På skulen klare eg ikkje konsentrere meg skikkelig, og er veldig veldig søvnig på slutten av dagen. Pleie og ofte å sovne på sofaen etter eg kjem heim. Har ellers gym kver dag på skulen så eg er fysisk aktiv ein del og.

Så kan eg vel legge til at eg får veldig veldig lett dårlig ånde. Eg pussa tenna kver dag før skulen, og oftast om kvelden og ellers om eg føle for det. Eg bruka sånn tannkrem med sink i for det skal visst hjelpe, som det og gjer, men etterkvert utover skuledagen så får eg veldig dårlig ånde, og får ein del kommentara om det... :(

Det eg egenlig, veldig kort spør om hjelp til her er kva mat og sånt eg må ete, og korleis eg må trene for å bli tjukkare? Så kor får eg tak i proteindrinka og korleis laga vi dei osv? Er veldig kjipt spesielt om sommaren å være så tynn at beina skinne gjennom, så tenkte at eg måtte gjere noke med det, men veit ikkje heilt korleis.. :(

Håpa på hjelp då.. Trenge det veldig, og er veldig takknemlig for hjelpa eg håpa eg får :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spis og tren...easy. Få i deg masse proteiner. Ta deg en kylling til frokost som du etterpå skyller ned med en liten boks tunfisk. Til middag trenger du en kilos biff.

Kan vel legge til (noe litt mer seriøst) at det er lurt å få en introduksjonstime på et streningsstudio. Da forteller du hva du vil oppnå og de setter sammen et treningsprog. til deg og viser hvordan de forskjellige øvelsene skal utføres. Dette er veldig greit om du ikke har mye erfaring. Etterhvert kan kan du lage ditt eget (mer personlige) treningsprog som passer til dine mål og dine andre aktiviteter.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Kutt ut snopet. Om du ikke kutter det helt ut, hvertfall begrens det så mye som mulig. Du vil etter noen uker merke at du får mer matlyst. Hvorfor spiser du så lite? Liker du ikke maten eller blir du mett? Blir du mett; Spis enda mer. Liker du det ikke; Ta initativ og eksperimenter med noe annet. Prøv å spise hver 3. time.

Forskjellige oljer inneholder mye energi, f.eks rapsolje som er en av de sunneste. Det smaker ikke egentlig ikke noe, men ikke drikk det reint (prøvd det, spydde og var kvalm).

Altså: Kutt ut snopet, finn mat du liker og spis mye. Selvom det er tungt å trykke i seg masse mat, så vil det bli lettere og lettere. Ikke gå fra det du spiser nå til kjempemengder, men gå gradvis opp i mengde. Kosttilskudd er ingen erstatning for vanlig mat. Hvis du tenker på å kjøpe gainere eller noe, så ta det i tillegg til vanlig mat. Jeg kan skrive under på at slikt ikke er noen superkur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Det er ikke vits i å drikke protein om du trener hjemme. Konsentrer deg om å spise mye! Pass på å spis hver 3 time ca. Man skal aldri være sulten.

Hvis du begynner på treningsstudio kan du vurdere protein, men finn deg et ordentlig treningsprogram, og ha et ordentlig kosthold.

Lenke til kommentar
Spis og tren...easy. Få i deg masse proteiner. Ta deg en kylling til frokost som du etterpå skyller ned med en liten boks tunfisk. Til middag trenger du en kilos biff.

7977382[/snapback]

Altså det der fungerer bare hvis du har sinnsvak forbrenning eller trener sinnsykt mye.

Altså, spis en god frokost. Pass på å få i deg masse proteiner. Tunfisk før og etter trening er bra. Finn ut hvor mye du tar i de forskjellige styrkeøvelsene hvis du skal ta 15 rep. 3 ganger. Også øker du så mye at du bare klarer 5 rep 3 ganger. Kjør med de samme vektene til du klarer 10 x 3 også øker du vekten igjen sånn at du bare klarer 5 x 3. Også kjører du sånn hele tiden. Etter trening drikk en proteinshake samtidig som du lager deg et godt måltid. Bacon, egg og brødskive med noe salat + salami feks. Også en tunfisk boks. Tren minst 3 ganger i uka. Men ikke spis alt for mye. Spis sånn at du blir mett. Når man trener så økes stoffskifte i kroppen ( forbrenningen ) som gjør at du raskere får muskler etc. Du forbrenner fett samtidig. Så når du har trent en stund så kan du spise 1 kg biff, masse grønnsaker, egg og bacon i et måltid. Men gjør du det før du har fått opp forbrenningen din så legger du på deg i fett istedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er mange måter å legge på seg. Det har allerede blitt nevnt dette med å spise jevnlig osv. Jeg hadde en periode der jeg spiste veldig mye bare for å legge på meg.. Veide cirka like mye som deg.

I dag så veie jeg cirka 68 kg.

Det du kan gjøre visst du synes å spise riktig å mye mat er å gå på www.proteinfabrikken.no og sende en mail til ledelsen om akkurat det du har spurt om i denne tråden. Du vil få et svar der han sier hva du kan kjøpe av produkter som gjør at du legger på deg (best effekt ved at du kombinerer dette ved trening). Fortell absolutt alt du ønsker å oppnå (vekt osv.)

Har flere kamerater som har gjort dette.. det funker :)

-mvh keejo :)

Lenke til kommentar

Huff, hvorfor skal folk bry seg så jævlig om man er tynn ellelr tjukk, samme f det vel, du burde heller skaffe deg et bedre selvbilde. Akkurat nå er du 16 år, du blir feit bare vent, jeg veide lite når jeg var 16, nåer jeg 20 og jeg har begynt å få pondus, uten å forandre kostholdet mitt det spøtt. proteindrikker osv, huff, jeg grøsser ved tanken.

slutt å bry deg vær så snill, drit i om du er tynn eller ikke. Folk liker deg uansett. du kommer til å forandre deg en del innen du blir 20. Og da må du begynne å trene, for å holde deg i form elelr så råtner kroppen din bort. men når du er 16, huff. jaja, gjør som du vil...

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt, dropp proteinpulver. Begynn heller å spis mer mat. Legg for eksempel inn 100g havregryn to ganger om dagen inn i kostholdet. Det fungerer bra til frokost, gjerne med en banan eller lignende, og til kveldsmat. Du kan også begynne å spise to ganger på skolen.

Lenke til kommentar

Blir sjokkert over hvordan folk sultefôrer seg her på forumet :O Dropp hvertfall mesteparten av snopet, men unn deg gjerne litt på lørdagskvelden. Så begynner du å spise mye mer. Kombinér dette med litt trening, helst på studio men hjemmetrening kan til nød gå an en stund, så begynner resultatene å komme før du selv er klar over det. Det siste der mente jeg bokstavelig, er ofte andre ser forskjell før du selv gjør det.

Lenke til kommentar

Dropp shitmaten.

Få i deg mye proteiner som kylling, tunfisk, egg, melk og trege karbohydrater havregryn, brød, pasta og samt mat med umettete fettsyrer.

Spis hver 2-3 time 5-6 ganger om dagen!

Og tren intensivt :)

Og det du sier med at du er søvning: Sov minst 8 timer hver natt!

Og begynn på treningstudio fortest mulig, er ikke mulig å legge på seg mye muskelmasse med pushups og situps.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
hey driver skjølv med samme prosjekt som du, eg har lagd meg noen vaner med å ete oftere.... problemet er ofte at eg glemmer å ete.. :p

8110452[/snapback]

Ha ringing på mobilen eller klokken til hvert måltid så glemmer du det ikke, etterhvert vil det gå automatisk.

Selv har jeg et lite "instinkt" som gjør at jeg alltid ser på klokken hver 3 time når det er måltid :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det med at man skal spise 5- 6 ganger om dagen kommer helt ann på hva man spiser.

HVis man spiser 1-2 ganger om dagen, så legger man på seg, forbreninga er igang hele tiden ved 5-6 ganger, så man går ned ivekt hvis man spiser bare sunt.

Spis usunt 1-3 ganger om dagen for å øke fettprosent

For å bli tyngre, tren.

Lenke til kommentar
Det med at man skal spise 5- 6 ganger om dagen kommer helt ann på hva man spiser.

HVis man spiser 1-2 ganger om dagen, så legger man på seg, forbreninga er igang hele tiden ved 5-6 ganger, så man går ned ivekt hvis man spiser bare sunt.

Spis usunt 1-3 ganger om dagen  for å øke fettprosent

For å bli tyngre, tren.

8115301[/snapback]

Kunskap, kunskap! :cry::cry:

Nei ikke spis 1-3 ganger om dagen. Kroppen din vil begynne å lagre fett + du vil gå rundt sulten hele dagen + du vil ikke legge på deg muskelmasse, men fett.

Du går opp i vekt med sun mat og, det har jeg erfart. i august veide jeg 64kg, og i slutten av bulken min veide jeg 84kg. Spiste jeg usunt? Nei, BARE sunt. La jeg på meg mye fett? Egentlig ikke, en del muskler faktisk, men også litt vannvekt osv osv.

Spiser jeg 6 ganger om dagen? Ja.

Lenke til kommentar

eg vil berre få sagt at det der kunne vore om meg, eg er ca 1.70 og er 48-49kg

rundt magen er eg ikkje akkurat tynn, men ellers er eg ekstremt tynn.

problemet blir berre det at eg et forholdsvis mykje. det gåt gjerne 2-5 skiver til frukost, ingenting til niste på skulen, og så når eg kjeme heim igjen et eg som berre det, eg er veldig kresen men av det eg likar et eg veldig mykje.

bør nesten nevne at eg knapt får i meg sukker, drikk omtrent berre vatn, og så eit glas sukkerfri juice og 1-2 glas o-boy (trenger kalsium men likar ikkje melk :p) og på skivene er det kun leverpostei

men eg har ingen sjanse å legge på meg uansett kva eg gjer, eg har trent ein del før og har latt være, og å ete på denne måten har eg gjort i eit par år.

det som er litt morosamt er at eg kan ikkje bli svolten og eg hugsar sjelden på kor mykje eller når eg har ete. f.eks var eg på overnattinsbesøk hos ein kompis, når eg kom heim fant eg ut at eg ikkje hadde ete på 40-45 timar. men eg var ikkje svolten.

og om dokke snakkar om å sove, eg klarar ikkje å sove meir enn 5-7 timar i døgnet. sjølv da eg var oppe 48 timar etter eit lan sov eg kun i 9 timar etterpå.

noken tips? eg har lest ein del her men omtrent alt dykk seie føl eg allerede, unntatt det med å ete regelmessig sidan eg ikkje klarar det :D

edit: hadde skrive noko feil

Endret av YinYang
Lenke til kommentar
men eg har ingen sjanse å legge på meg uansett kva eg gjer

8130261[/snapback]

Hvordan i all verden kan du vite det? Selvølgelig legger du på deg hvis du spiser nok. Ta for all del mat med på skolen. Hvordan er det med kveldsmat og middag, og hvor mye spiser du etter skolen?

Lenke til kommentar
problemet blir berre det at eg et forholdsvis mykje. det gåt gjerne 2-5 skiver til frukost, ingenting til niste på skulen, og så når eg kjeme heim igjen et eg som berre det, eg er veldig kresen men av det eg likar et eg veldig mykje.

8130261[/snapback]

Kan du utdype de andre måltidene dine litt? Ut fra hva jeg leser nå ville jeg tippe at du spiser uhyre lite, og vekt/høyde tilsier jo at du er tynn som ei høvelflis.
Lenke til kommentar
men eg har ingen sjanse å legge på meg uansett kva eg gjer

8130261[/snapback]

Hvordan i all verden kan du vite det? Selvølgelig legger du på deg hvis du spiser nok. Ta for all del mat med på skolen. Hvordan er det med kveldsmat og middag, og hvor mye spiser du etter skolen?

8130333[/snapback]

ehm, når eg (før) ete 4-5 skivers måltid 4 gongar for dagen + middag, da kan du seie at ein ikkje har så mykje å legge på seg

og zethyr, skiver vil seie bra tjukke skiver med leverpostei til alle måltid, unntatt middag.

eg et ikkje like mykje som før men framleis ganske mykje, rundt 10-20 skiver for dagen + middag og diverse anna mat som frukostblanding og bollar. Alt forholdsvis sukkerfritt.

ja eg har ein BMI på 16-17 (har ikkje heilt nøyaktige mål)

Lenke til kommentar

Spis usunt 1-3 ganger om dagen  for å øke fettprosent

For å bli tyngre, tren.

8115301[/snapback]

Kunskap, kunskap! :cry::cry:

Nei ikke spis 1-3 ganger om dagen. Kroppen din vil begynne å lagre fett + du vil gå rundt sulten hele dagen + du vil ikke legge på deg muskelmasse, men fett.

Spiste jeg usunt? Nei, BARE sunt. La jeg på meg mye fett? Egentlig ikke, en del muskler faktisk, men også litt vannvekt osv osv.

Spiser jeg 6 ganger om dagen? Ja.

8115949[/snapback]

Da må jeg spøre deg imat du er såpass skråsikker og du har såpass mye erfaring, trente du mens du spiste masse sunt ? Tok du noe helsekost tilskudd ? er du mer sulten nå som du spiser 6 ganger om dagen enn da du spiste 1-3 ganger om dagen ?

Med at kroppen lagrer fettet når man spiser få ganger om dagen er jo logisk da ikke forbrenninga klarer å fordøye maten du spiser og dermed legger det et annet sted.

YiniYang, i hvilken form finner man dine foreldre ? Jeg kan litt lite, eller ingenting om arv @ Fett, men man har jo gjerne lett for å legge på seg hvis mor /far er ganske store - om det er fordi matlysten / mat slag ( grad av sunnhet ) er arvlig eller forbrenning vet jeg dessverre ikke, men som oftest hvis foreldre er høye og tynne blir ikke sønn på 15-20 på 150cm og 140kg.

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...