Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC treg når cd-rom jobber

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny pc i deler på www.pcutstyr.no

med disse delene:

Satt sammen alt på fredagen. Men nå har jeg oppdaget at når cd-rommen jobber så går på en måte alt halvparten så fort. Musen går hakkete bortover og lyder spiller av tregt og med dårligere kvalitet. Og det er også helt umulig å se på dvd filmer på pc'n samt tar det evigheter å installere spill. Jeg lurer på hva i all værden som er feil, og hvordan kan jeg fikse det?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, sjekk dette :

Høyreklikk på "Min Datamaskin", "egenskaper" ->Maskinvare ->enhetsbehandling.

Finn IDE ATA/ATAPI kontrollere, ekspander den (Trykk på +), høyreklikk på IDE kanalen som cd-rom'en er koblet til, (evt begge om du har to), velg egenskaper, avanserte instillinger.

På ovverføringsmodus velger du "DMA hvis tilgjengelig".

Dersom det står på "DMA hvis tilgjengelig" allerede kan jeg desverre ikke hjelpe mye. Men du bør i alle fall sjekke at du har de siste driverene.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Det står ikke noe om CD-/DVD-ROM i listen din - bruker du en gammel enhet?

Kan det rett og slett være at denne begynner å få grå stær eller andre synsforstyrrelser, slik at den ikke klarer å levere data til hovedkortet på en ordentlig måte?

Har du mulighet til å prøve med en annen DVD-stasjon?

Har du forresten mer enn 1 IDE-enhet tilkoblet i systemet ditt?

Lenke til kommentar

Kjøpte en ny

Sony DVD-brenner AWG170AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW/DVD-R/-RW/RAM(Dual Layer)

men det virker som om den har blitt fjernet fra systemet.

Uansett har prøvd med en annen dvd spiller også og samme problemet oppstod.

"Har du forresten mer enn 1 IDE-enhet tilkoblet i systemet ditt?" men hva er egentlig en IDE enhet (litt "noob" med pc hardware, første gang jeg bygger pc :p)

Endret av Astronomen
Lenke til kommentar

Med "IDE-enhet" mener jeg CD-ROM, DVD-ROM, DVD+RW osv., som er tilkoblet hovedkortet med en IDE-kabel, en flatkabel med 40 tråder.

Jeg så av listen at harddisken du har kjøpt er en SATA-enhet, og denne bruker en annen type kabel.

I tidligere tider, da både harddisker og CD-Rom'er brukte IDE-kabler, kunne det av og til oppstå symptomer som ligner på dine dersom en harddisk og en CD-ROM var tilkoblet samme IDE-kabel. Det kan jo ikke skje hos deg.

Hvis du har mer enn en IDE-enhet tilkoblet en og samme IDE-kabel, så kan det hende at disse to ikke går godt overens. (Sånn er det bare.) Løsningen kan da være å koble dem på hver sin kabel, til hver sin kontakt på hovedkortet, men hvis kortet bare har 1 IDE-kontakt - noe som skjer stadig oftere - så går jo ikke det.

- Har du installert alle drivere for hovedkortet?

(Fra CD'en som fulgte med.)

Lenke til kommentar

ok, da skjønner jeg det :-).

Jeg har 2 cdromstasjoner tilkoblet til IDE kabelen, men jeg tror ikke dette er problemet siden jeg har prøvd å koble ut ene stasjonen uten positivt resultat.

Tror jeg innstalerte alle driverne til hovedkortet. men jeg skal prøve å instalere dem igjen når jeg kommer hjem.

Om det ikke er problemet. Noen flere konstruktive forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...