Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

USB og sleep problemer i Vista


Anbefalte innlegg

Jeg kjører Windows Vista Ultimate 64-bit, og har ikke mye å klage på. Litt småtterier er det jo alltids da, og kanskje noen av dere kan hjelpe meg med det.

 

Første problem: USB kluss

 

Jeg bruker USB mus og tastatur, og hvis jeg lar systemet stå uten å bruke det, ser det ut til at Vista skrur av strømmen til USB-portene - mus og tastatur er i hvert fall helt døde. Jeg må restarte for å få liv i dem igjen. Det er for øvrig et Raptor Gaming tastatur, og en Logitech G5 mus.

 

Andre problem: Sleep mode kluss

 

Hvis jeg prøver å sette systemet i sleep mode, skrur det av skjerm og alle vifter bortsett fra prosessorvifta. Denne tilstanden har det i ca. 5 sekunder før det kommer opp igjen automatisk. Verdt å notere er imidlertid at jeg en gang etter å ha latt PCen stå på i flere timer uten å røre den, fant den i en fungerende sleep mode. Mus og tastatur funket ikke, så jeg måtte få den opp og gå igjen med strømknappen. Jeg mistenker at grunnen til at den ikke vil i sleep mode har noe med USB-polling å gjøre, og at grunnen til at den hadde gått i sleep mode av seg selv er det faktum at antakelig så hadde USB portene sluttet å fungere da den automatisk gikk i sleep mode.

 

Mine specs:

 

Hovedkort: ASUS K8V SE (Deluxe?)

Prosessor: AMD Athlon 64 3200+

Minne: 1GB Corsair blablabla (husker ikke serienummeret)

Skjermkort (selv om jeg ikke tror det er relevant): ASUS GeForce 5700

 

Er det noen her som har snøring? :cry:

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.

Du stressa med å skaffe deg Vista!

 

Herregud hvorfor i det hele tatt skaffe Vista? når det er så mange problemer med det.

 

Men det e ikke min feil at folk skal ha vista for å så begynne å sutre å grine fordi ingenting virker og man skal skylde på både MS, Nvidia, Ati og alle hw produsentene fordi ting ikke virker.

Lenke til kommentar

Jeg "sutrer" ikke fordi "ingenting" virker. Det aller, aller meste funker helt fint - disse to tingene er de eneste jeg har kommet over og de er jo egentlig bagateller, for å være helt ærlig.

 

Årsaken til problemene er jo ganske sikkert at jeg bruker et 3 år gammelt hovedkort som ASUS ikke gidder å oppdatere driverne til, men jeg tenkte nå å stille spørsmålet i tilfelle noen hadde erfaring på området.

 

Så, jeg spør igjen: noen som har snøring?

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Jeg fant løsningen selv, og skriver den her, i fall andre skulle ha samme problem.

 

Årsaken til at maskinen nektet å gå inn i sleep var at USB kontrollerne er av den gamle typen, som ikke støtter "wake-from-sleep" funksjonalitet mens alternativet for dette var avkrysset i enhetsbehandling. Deaktivering av dette alternativet medførte at PCen gikk inn i sleep så glatt som bare det.

 

Så var det det med at USB ikke fungerte etter at maskinen våknet fra sleep. Dette var en BIOS instilling som var feil.

 

Altså: hardwaresvakhet og BIOS-feilkonfigurering, ikke Vista-feil. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...