Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble til trådløs nettverk?

Anbefalte innlegg

Jeg må først si at jeg kan ikke om data/internett eller teknologi generelt, men jeg fikk en trådløs ruter til bursdag og jeg vil gjerne koble min bærbare PC til et trådløs nettverk. Jeg fulgte manualen som fulgte med D-link'en, og koblet den til den stasjonære PC-en vi har hjemme. Til slutt klarte jeg da og koble til nettverket, men klarte ikke å komme inn i noen sider (nettsider). Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Blir helt oppgitt ass. Vi har en Cellpipe-modem med bare et høl (ethernet port?), det hølet man setter inn en kabel for å koble til datamaskinen på. Vet ikke hva den heter... Alle lysene på ruteren lyser som den skal, men som sagt så kommer jeg ikke inn på internett selv om det står tilkoblet når jeg kobler til nettverket.... HJELP!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså du har et modem med 1 utgang og du har en trådløs ruter med da 5 porter bak eller noe slikt?

Linjen inn i huset går i modemet som igjen går til ruter , så går stasjonær i trådløs ruter .

For å komme på nett da må du inn i ruter å stille inn på det innstillinger du må ha.

Jeg har fast IP og må da skrive den inn i ruter oppsettet og der etter velge at pcene motar IP automatisk inn på nettverk på min pc.

Lenke til kommentar

Ifølge manualen, så ruteren kobles til modemet gjennom WAN porten, også gjennom en av de 4 LAN portene til datamaskinen. Dette gjorde jeg, og alle lysene lyste akkurat som manualen sa at den skulle. Videre gikk jeg inn på 192.168.0.1 Men det som var rart var at jeg ikke klart å komme inn på denne siden på den stasjonære, men men etter at jeg tok ut kabelen og koblet den til den bærbare så kom siden opp. Her valgte jeg tidssone og sånt. Jeg tror at PPPoE er det vi har så jeg valgte det da... Men som skulle jeg velge "Channel", SSID og WEP/WPA/diabled....Noen forslag til hva jeg skal gjøre her. Vi har vanlig ADSL modem. Har det noe å si om jeg kobler trådløs nettverk til den bærbare også overføre det til den stasjonære? Skjønner dere hva jeg mener? Den kabelen mellom ruteren og dataen?

Lenke til kommentar
Ifølge manualen, så ruteren kobles til modemet gjennom WAN porten, også gjennom en av de 4 LAN portene til datamaskinen. Dette gjorde jeg, og alle lysene lyste akkurat som manualen sa at den skulle. Videre gikk jeg inn på 192.168.0.1 Men det som var rart var at jeg ikke klart å komme inn på denne siden på den stasjonære, men men etter at jeg tok ut kabelen og koblet den til den bærbare så kom siden opp. Her valgte jeg tidssone og sånt. Jeg tror at PPPoE er det vi har så jeg valgte det da... Men som skulle jeg velge "Channel", SSID og WEP/WPA/diabled....Noen forslag til hva jeg skal gjøre her. Vi har vanlig ADSL modem. Har det noe å si om jeg kobler trådløs nettverk til den bærbare også overføre det til den stasjonære? Skjønner dere hva jeg mener? Den kabelen mellom ruteren og dataen?

7980077[/snapback]

når det kommer til WAN så har jeg erfart at den er som oftest på høyre side av ruteren (bak)

når det kommer til wan så er ikke det bare en hvilken som helst port du skal koble kabelen fra modemet og til ruteren... den er en spesiell port og er som oftest merket med Wan rett under porten..

ps: wan er aldri i feks midten..

/Daniel

big edit! wan er på HØYRE side!

Endret av boyeminem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...