Anorshan Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 jeg vet ikke hva overklokking er., hva er det forresten? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 http://www.hardware.no/guider/overklokking/198.html Les guidene fra gamle overklokking.no, der står alt du trenger å vite. Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 http://www.hardware.no/guider/overklokking/198.html Les guidene fra gamle overklokking.no, der står alt du trenger å vite. 7976465[/snapback] Thanks Lenke til kommentar
meeg Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Overklokking er å kjøre komponentene i en datamaskin ved en høyere hastighet enn det de er spesifisert for. Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Overklokking er å kjøre komponentene i en datamaskin ved en høyere hastighet enn det de er spesifisert for. 7976524[/snapback] hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Les guidene "Overklokking for Nybegynnere" del 1-5, som du forøvrig finner på linken i svaret til ditt første spørsmål. Eller her: Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Overklokking er å kjøre komponentene i en datamaskin ved en høyere hastighet enn det de er spesifisert for. 7976524[/snapback] hvordan gjør jeg det? 7977909[/snapback] Ved først å lese overklokkingsguiden.... Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Er ikke å overklokke ulovlig? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Er ikke å overklokke ulovlig? 7981163[/snapback] Nei, det er ingen lov mot det Men pass på, du kan bli avhengig Lenke til kommentar
BooBass Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Garantien forsvinner ved overklokking. Fint å vite. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Er ikke å overklokke ulovlig? 7981163[/snapback] Ikke ulovlig, men i noen tilfeller ryker garantien. Da må de evt. bevise at overklokking er årsaken hvis en komponent svikter. Det å endre hastighet er ikke nødvendigvis "galt". Mange minnebrikker er spesielt laget for overklokking. RAM-brikker og CPU f.eks. har oppgitt en grense for hvor høy spenning de kan kjøres på uten at garantien ryker. Holder du deg innenfor disse grensene, og passer på at ikke temperaturen blir for høy, skal det ikke være noe problem. Nå skal det jo uansett "bevises" at du har gjort noe galt. Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Er ikke å overklokke ulovlig? 7981163[/snapback] Ikke ulovlig, men i noen tilfeller ryker garantien. Da må de evt. bevise at overklokking er årsaken hvis en komponent svikter. Det å endre hastighet er ikke nødvendigvis "galt". Mange minnebrikker er spesielt laget for overklokking. RAM-brikker og CPU f.eks. har oppgitt en grense for hvor høy spenning de kan kjøres på uten at garantien ryker. Holder du deg innenfor disse grensene, og passer på at ikke temperaturen blir for høy, skal det ikke være noe problem. Nå skal det jo uansett "bevises" at du har gjort noe galt. 7981258[/snapback] hehe, jeg trodde det var ulovlig.. Men er det mye vits å overklokke Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Overklokking av CPU/Prosessor gjør at programmer kan jobbe raskere. Overklokking av Grafikkort (GPU+minne) gjør at spill kan yte noe bedre. Overklokking av FSB og minne, gjør at CPU og minne kan kommunisere raskere. Det er mange ting som kan overklokkes. Men dette er de som vanligvis har størst betydning. Dersom maskina di er rask nok til det du bruker den til, er det ingen egentlig grunn til å overklokke. Hvis du bruker maskina til å surfe på nettet og lese e-post en gang i blant, samt skrive litt i Word eller whatever, vil du merke liten forskjell. I spill og krevende programmer, som videoredigering f.eks., vil du ofte merke en betydelig forskjell på 2GHz og 3GHz CPU. Overklokking gjør at du kan kjøpe relativt billige komponenter og likevel ha en raskere maskin enn om du kjøpte noe av det dyreste på markedet og ikke overklokker. Mange av oss overklokker for moro skyld, i tillegg til at vi vil ha raskest mulig maskin. Det er også en grunn til å overklokke. Man lærer jo mye om maskinvare. Vi kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre. Hvis du forteller hva du har av maskinvare, samt hva du skal bruke den til, kan vi gi deg råd om overklokking. Om du egentlig trenger å overklokke ut fra din bruk. Hva du skal overklokke og hvordan. Hvis du skal oppgradere kan vi gi råd om gode komponenter til overklokking. Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg skal overklokke CPU`en min.. Men kan ingen forklare meg hvordan.. Ingen? CPU`en ligger på: 1.41 GHZ. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg skal overklokke CPU`en min.. Men kan ingen forklare meg hvordan.. Ingen? CPU`en ligger på: 1.41 GHZ. 7987507[/snapback] Hvilken CPU er dette? Athlon? Du må uansett inn i BIOS og endre enten FSB eller sette opp multiplier. (Dette går bare dersom den ikke er låst, eller kan låses opp). Jeg trenger info om hovedkort og cpu. CPU-Z gir deg info om CPU, minne og hovedkort. Ellers kan du finne informasjon om CPU i Windows. "Windows-tast"+Pause, eller gå inn i kontrollpanel og velg system. Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg skal overklokke CPU`en min.. Men kan ingen forklare meg hvordan.. Ingen? CPU`en ligger på: 1.41 GHZ. 7987507[/snapback] Hvilken CPU er dette? Athlon? Du må uansett inn i BIOS og endre enten FSB eller sette opp multiplier. (Dette går bare dersom den ikke er låst, eller kan låses opp). Jeg trenger info om hovedkort og cpu. CPU-Z gir deg info om CPU, minne og hovedkort. Ellers kan du finne informasjon om CPU i Windows. "Windows-tast"+Pause, eller gå inn i kontrollpanel og velg system. 7987645[/snapback] Ja jeg har CPU-Z, det er AMD Athlon Socket A (462) Hovedkort: Asus A7V ACPI BIOS Revision 1011 Minne: SDRam, 512 MB Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg skulle gjerne hatt chipset også. Men jeg antar du skal inn på følgende i BIOS. Advanced. Siden multiplier er låst, må du endre FSB. (Hvis du kjenner noen som er stødige på hånda og datakyndig, kan multiplier på CPU låses opp. Enten med blyant eller lakk (elektrisk ledende) ) Før du begynner vil jeg likevel si at jeg tror ikke du klarer få noe særlig ekstra ytelse, uten veldig god kjøling. Athlon 1,4GHz er en av de minst overklokkingsvennlige CPU-ene til socket A. Men kanskje overklokking av minnet eller bedre timings kan gi litt ekstra. 1) Sjekk temperatur på CPU, enten i BIOS eller vha program. Motherboard Manager f.eks. Helst < 50 C 2) Sjekk hastighet på minnet og sett denne manuelt eller DRAM Clock - BY SPD for å overklokke minnet samtidig med FSB. 3) Frequency/Voltage Control - For å endre frekvens og evt. volt, hvis nødvendig. Sjekk at ikke tempen blir for høy. 1 steg opp av gangen på volt. Sett Spread Spectrum til DISABLED CPU Clock for å endre hastighet. Små steg av gangen. 4) Minneinnstillinger under Chip Configuration -> DRAM Clock..... Alternativt: ADVANCED. CPU SPEED -Manual CPU External Frequency for å endre FSB. Memory Frequency - Sett helst til fast verdi. CPU VCore setting - Manual CPU VCore for å øke volt på CPU, forsiktig her. Stemmer dette med din BIOS? Eller er jeg helt på jordet her? Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 jeg hakke kjønt det helt enda.. ingen som kunne ha ringt meg på, mob og sagt hvordan man gjør detta Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Du kommer inn i BIOS ved å starte maskinen på nytt og trykke F2 eller DEL (alt etter hva som står på skjermen) helt i starten av oppstartsprosedyren til maskinen din. Når du er i BIOS er det bare å følge ordrett hva Loke_h har skrevet her! Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 ja, men jeg kjønte ikke hva han mente med å søke etter diskettstasjon og sånt.. .. det er litt vanskelig.. jeg kjønner ikke hva jeg skal gjøre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå