Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Støy på linjen, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har mye støy på linjen! Dette gjør at jeg har en sinnsykt ustabil ADSL linje, med mindre jeg stiller hastigheten ned til 4mbit. Jeg har ADSL2+ og skal i "teorien" klare minst 16 Mbit/s. Men setter jeg opp hastigheten til max får jeg 10Mbit/s, greit nok. Men da klarer jeg ikke surfe pga linja blir totalt ustabil!

Har en kompis som jobber i ELTEL, han var her og målte og styrte på, han konkluderte med mye støy på linja, noe vi fikk bevist da vi løftet på røret på faxen til gamlingen, vi fikk inn en eller annen radiokanal (AM) (bor på Ellingsøya, nært Vigra (AM stasjon der ute) ). Aaanyway, hvem i H...... må jeg ligge med for å få noen til å bytte kabelen som går mellom lyktestolen og videre? Altså, kabelen mellom huset og lyktestolpen er helt ny, så det må være noe galt en annen plass...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig skeptisk til denne AM sendingen du får inn via telefonen. Er det støy på linjen din, vil det komme spraking og knitring.

Likevel, så har du ADSL 2+, noe som betyr at du har en egen linje for bredbåndet, og den såkalte fax(-telefonlinjen) har egen linje. Så disse har ingenting med hverandre å gjøre. (-adsl2+ har ikke mulighet til å gå på samme linje som tlf pga hastigheten. Dette var ihvertfall tilfelle for noen måneder tilbake)

Denne Eltel kompisen din, målte og styrte på? Hadde han utstyr til å måler med så ser jo han fort om det er problemer med maks hastigheten. ADSL 2+ svekkes veldig av lang avstand fra sentralen, bor du langt borte fra den?

Blir som han over sider, får eltel kompisen din til å bytte trådparene helt fra sentralen, så merker du fort om det bedrer seg.

Endret av Gmail
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg ville nok holdt en knapp på at det er jordfeil eller evt. fremmedspenning på trådparet ditt. Få kompisen din til å megge etter jordfeil og fremmedspenning mellom hver fordeler, og hvis motstanden til jord blir går under 1MΩ, så må han finne et bedre par.

Støymarginene bør ligge over 10 dB (både opplasting og nedlasting) hjemme hos deg for å få et mest mulig stabilt samband. Dere kan prøve med forskjellige hastighetsprofiler og velge den som holder støymarginene over 10 dB.

Hilsen telemontør i Eltel :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...