Gå til innhold

Anbefalinger av TV-kort

bowelripper

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe meg et tv-kort slik at jeg kan se tv på pc-en. Har dere noen kort å anbefale?

Så et annet spørsmål: Blir man registrert når man kjøper tv-kort? Med andre ord, blir det rapportert til NRK slik at man må betale lisens? :whistle:

Endret av bowelripper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ha et kort som støtter hardware encoding, som innebærer minimal belastning på systemet forøvrig når du ser tv.

Hauppauge WinTV-PVR-150 er et relativt rimelig kort som har HW encoding og som støttes i Win Vista. Hauppauge har også et kort med to tunere slik at man kan se en kanal mens man tar opp fra en annen.

Du må regne med å bli registert i lisensregisteret ved kjøp av tv-tuner. Om det kjøpes i navnet til en som allerede betaler lisens, blir det kanskje en annen sak - hva vet jeg :roll:

Lenke til kommentar

Jeg vil presisere at jeg nå kommer til å spekulere litt:

tv-hverdagen som du kjenner den nå er snart historie. Om noen år så kommer det ikke lengre til å være mulig å ta imot sendinger på dagens tv-kort, da må du ha et kort som støtter DVB-T (for NTV) eller DVB-C/S2 (kabel/satelitt), samt helst mpeg4 støtte. I tillegg så kommer de fleste kanaler til å være krypterte. Det er meget mulig du må ha en spesial-dekoder fra din leverandør for å kunne bruke kode-kortet du får med abonementet. Det betyr forøvrig også at det ikke lenger vil være mulig å unngå nrk-lisensen, da du må ha et dekoder-kort for å se på tv.

I følge prisguiden så tror jeg disse kortene her alle skal ha både DVB-T støtte samt støtte mpeg4 dekoding (og muligens encoding også?) .

dvb-t + meg4

De har neppe støtte for kode-kort for å se krypterte kanaler, så det er mulig du uansett når den tid kommer må kjøpe/leie en egen decoder. (Det er så vidt jeg vet kun NRK 1/2 som kommer til å gå ukryptert.)

Jeg vet forøvrig ikke hvor lenge du kan bruke et tv-kort du kjøper i dag. Er det et par år, så er det vel ikke noe å si på investeringen, det koster jo bare noen hundrelapper for et OK kort i dag. Jeg gjør forøvrig som ivarw og anbefaler PVR-150 fra Hauppauge om du skal kjøpe kort i dag uten å tenke på fremtiden :)

Lenke til kommentar

PVR500 har dobbel tuner. Utsalgspris mellom 1500-1700,-1500-1700. Med tanke på fremtiden får du gode råd over knyttet til digitalt bakkenett og tunere. Om meningen er å se tv på pc i neste uke ville jeg personlig valgt en moden analog løsning nå og ventet med bakkenettsløsningene til det kommer noen gode helhetlige systemer med integrert kortleser som støttes av tilbyderne.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg tror ikke jeg skal bruke så mye penger på et kort. Klarer meg sikkert med PVR-150.

7977277[/snapback]

det tror jeg er lurt. Kjipt å bruke mange penger på et kort som er ubrukelig om et par år. (Tror det er i 2009 man skrur av det analoge nettet. Kabel-tv selskapene og parabol-selskapene skrur nok av tidligere.)

Og, slik ting ser ut nå så kommer NTV til å bli det suverent billigste alternativet. (Med mindre man skal ha noen spesialkanaler som NTV ikke har, men NTV har bra utvalg.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...