Gå til innhold

Hvordan får jeg formatert min wester digital harddisk

mongo

Anbefalte innlegg

Quote:

***** skrev (2002-12-07 17:03):

Det er sant at det skal være os på harddisken. Siden jeg skal bruke harddisken som singel, står det på harddisken at jeg ikke skal ha noen jumpere på.

Men uansett har jeg prøvd med alle mulige alternativer.

Hva har du bare en enhet? Har du ikke noen cd enheter? Sett disken som master du da er problemet løst.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi tar dette fra starten av:

Jeg har en WD120SE.... uansett

du trenger:

1 oppstartsdiskett med følgende:

det formateringsprog.

2 1 stk diskettstasjon

3 1 stk CD/DVD-rom

4 ...ja de var vel alt..

sett så inn disketten, når du har kommet frem til den delen der du velger start opp med... så velger du start opp uten disk eller noe sånt, det skal i alle fall være uten.....

du skal nå ha fått opp en A: hvor du kan skrive inn format X: (X = den stasjonen du skal formatere)

HD'en din skal nå begynne en formatering.

etter dette innstallerer du OS'et (win. versjonen du har)

det beste å gjøre hvis du skal dele opp harddisken din i flere partisjoner, så bruker du Partition Magic 6.0 eller senere, jo nyere jo bedre!!!

Når det gjelder den pinnen du skal ha bak i harddisken (hvis den skal være MASTER), så tar du den bare ut! dette er det beste synes nå jeg!!

Hvis du ikke får til etter dette, så synes jeg at du skal ta å skyte den dritten!! :wink:

Så får din skyld så er det bare å håpe på det beste!!

Lenke til kommentar

jeg har gjort akkurat det du sa.

Når jeg har puttet inn en oppstartsdiskett, og fått fra A:> og skriver format c: sier maskinen: ugyldig kommando eller filnavn. Skriver jeg <fdisk> sier maskinen: det finnes ingen hardisker.

Prøver jeg å bytte fra A: til c: sier maskinen: ugyldig stasjonsangivelse.

Når jeg prøvde å installere windows 98, kom disse beskjedene:

- Kan ikke opprette en midlertidig katalog.

hvis du har installert HPFS eller NTFS på harddisken, må du lage en MS-DOS oppstartspartisjon for å kunne installere windows.

Hva er problemet?

Lenke til kommentar

jeg har gjort akkurat det du sa.

Når jeg har puttet inn en oppstartsdiskett, og fått fra A:> og skriver format c: sier maskinen: ugyldig kommando eller filnavn. Skriver jeg <fdisk> sier maskinen: det finnes ingen hardisker.

Prøver jeg å bytte fra A: til c: sier maskinen: ugyldig stasjonsangivelse.

Når jeg prøvde å installere windows 98, kom disse beskjedene:

- Kan ikke opprette en midlertidig katalog.

hvis du har installert HPFS eller NTFS på harddisken, må du lage en MS-DOS oppstartspartisjon for å kunne installere windows.

Hva er problemet? Og hvordan får jeg innstallert HPFS eller NTFS?

Lenke til kommentar
Quote:

***** skrev (2002-12-07 19:08):

Og for det siste.........

Bios finner ikke harddisken.

Og jeg har cd-rom installert og diskettstasjon installert.

Da kan du ha kobblet disken feil, Brøv å flytt jumperen på disken? Er den alene bør du bruke master/cabel select. Har du en cd-rom må den være slave.
Lenke til kommentar

Hvordan hovedkort har du?? Mulig problemet kommer atv at du har koblet disken til en ATA-100 bus, da er det ofte nødvendig med en egen driver for å¨finne enheten (eks. KT7-Raid. Prøv å sett hardisken inn i den porten cd-rommen er koblet til! Har du hatt hardisk i pcen før eller er det første gang du setter opp pcen? Forsøk og flash BIOS og les i manualen(evt. på nett)for hovedkortet!

Lenke til kommentar
Quote:

knut82 skrev (2002-12-07 20:37):

Hvordan hovedkort har du?? Mulig problemet kommer atv at du har koblet disken til en ATA-100 bus, da er det ofte nødvendig med en egen driver for å¨finne enheten (eks. KT7-Raid. Prøv å sett hardisken inn i den porten cd-rommen er koblet til! Har du hatt hardisk i pcen før eller er det første gang du setter opp pcen? Forsøk og flash BIOS og les i manualen(evt. på nett)for hovedkortet!

Det er det som er problemet, Han har ennå ikke nevnt hvilket hovedkort han har, Har svart vedkommende før i en annen post. Er ikke sikker om eg skal ta vedkommende seriøst lenger, Er jo ikke noen sammen heng i det han skriver.
Lenke til kommentar

Dette er en annen maskin.

Det er en gammel pentium maskin. Jeg vet ikke hvilket hovedkort det er , men det sitter i en packar bell maskin. Jeg har prøvd og sette harddisken på alle ide utakene. Men jeg får drite i det. kjøper meg en ny maskin jeg heller. Og dessuten er jeg så seriøs som jeg kan. Tror du at jeg bare kødder med dere for å være morsom?

Takk for alt initiativ som har dere har vist med å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Quote:

***** skrev (2002-12-08 11:22):

Dette er en annen maskin.

Det er en gammel pentium maskin. Jeg vet ikke hvilket hovedkort det er , men det sitter i en packar bell maskin. Jeg har prøvd og sette harddisken på alle ide utakene. Men jeg får drite i det. kjøper meg en ny maskin jeg heller. Og dessuten er jeg så seriøs som jeg kan. Tror du at jeg bare kødder med dere for å være morsom?

Takk for alt initiativ som har dere har vist med å hjelpe meg.

Det var et svar som løste mye for meg. Du sier det er en gammel pc? Da er det første du gjør å prøve med en bios oppdatering. Får å finne ut hvilket hovedkort det er på den pc'en kan du jo søke etter den hos produsenten? Er vel et nummer som er på maskinen, Finn det nummeret, Skriv det inn i søke ruten hos produsenten eller google etter et svar. Neste gang du vil ha hjelp må du ikke glemme å si oss vilken pc det er snakk om. Er mye enklere å hjelpe deg om du gjør det først?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...