Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg internetthastighet igjennom router

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med min trådløse router. det er en Linksys Wrt54Gs. Vi er flere personer som deler linja, så jeg må bruke denne routern.

Maskinen min er koblet med kabel til routern, så jeg skulle derfor ha hatt optimale forhold.

Når jeg måler nedlastingshastigheten så er den på kun 2-300 kb/s, og opplasting på 360 kb/s

Nå er det ingen andre som bruker routern.

Når jeg da kobler maskinen min rett til modemet (uten router) og måler, så har jeg nedlasting på rundt 3000 kb/s og opplasting på 360 kb/s.

Hva er grunnen til at routern tar bort så mye av ned-hastigheten? Dette er et stort problem, siden ingen av de andre som buker routern (trådløst eller kablet) har høyere hastighet. Jeg har prøvd å oppgradere firmwaren på routern flere ganger og med forskjellige versoner, men akkurat det samme skjer.

Jeg blir meget takknemmelig for alle som kan hjelpe med dette problemet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaså? det var intressant.

Modemet er en zyxcel prestige eller noe sånt tror jeg. DEt er leverandøren som "eier" den tror jeg, og jeg har ikke fått noe passord og slikt til den.

Men både den og routern som er koblet til den deler ut iper.

Jeg skal prøve å ringe selskapet og få de til å skru av dhcp i routern, så kanskje det blir bedre. Dette kan ha vært til stor hjelp for meg!

Har du andre tips, så er jeg meget takknemmelig for det!

Lenke til kommentar
jaså? det var intressant.

Modemet er en zyxcel prestige eller noe sånt tror jeg. DEt er leverandøren som "eier" den tror jeg, og jeg har ikke fått noe passord og slikt til den.

Men både den og routern som er koblet til den deler ut iper.

Jeg skal prøve å ringe selskapet og få de til å skru av dhcp i routern, så kanskje det blir bedre.  Dette kan ha vært til stor hjelp for meg!

Har du andre tips, så er jeg meget takknemmelig for det!

7980502[/snapback]

Få dem til å skru av dhcp i modemet mente jeg selvsagt*

Lenke til kommentar

det funka dårlig å skru av i linksysen, fikk målt hastigheten til 35 kb/s på dinside akkurat nå. Får fikse modemet i første omgang.

Men kan det være noe annet med routern? at den rett og slett er "sliten" etter å ha stått på 24/7 i to år nå? JEg bruker for øyeblikket den nyeste firmwaren, så noe galt med det skal det ikke være..

Lenke til kommentar

Ikke så lenge modemet deler de ut.

Prøv dette:

1. koble en PC direkte til modemet - deretter Start - Kjør - IPCONFIG/RENEW (Forutsetter at PC'en er satt opp til å automatisk IP)

2. Skriv opp default gateway (Eks. 192.168.1.1)

3. Koble PC'en til routeren som er resatt, dvs. også står som DHCP server. (Routeren skal ikke være tilkoblet modemet når dette gjøres!)

4. Gjør det samme som i punkt 1 og skriv opp Standard Gateway.

5. Endre IP adressen til routeren om den ikke er i samme range som modemet, f.eks. til 192.168.1.2 og slå av DHCP. Lagre oppsettet.

6. Kabel skal nå gå fra modemet til en av LAN portene på routeren. Modemet deler ut IP'er gjennom routeren og du kan konfigurere begge fra en tilkoblet PC siden begge boksene er i samme range...

Edit: Presiserer at kabelen etter dette skal fra modemet og inn i en av LAN portene på routeren og IKKE inn i WAN porten!

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...