DementedAlbino Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre ting her nå, og håper derfor på noen tips fra dere. Har et adapter til iptelefoni, Linksys SPA2102 samt en trådløs roter fra smc. Adapteret har mulighet for prioritering av trafikk slik at samtalekvaliteten vil holde seg til tros for hva jeg ellers gjør. Denne funksjonen har ikke routeren fra smc. I begge to må jeg forwarde porter osv, så da er spørsmålet mitt om jeg bør deaktivere NAT i en av disse, eventuelt hvilken av de? Alternativt kan jeg jo koble adapteret etter routeren, men da mister jeg jo funksjonen ved at voip blir prioritert. Så hva mener dere? Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Du bør sette IPTelefonadapteren før routeren. Hvis ikke kommer du til å bli plaget av hakking i samtalene... Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Ja det vet jeg. Mulig jeg ikke forklarte problemet mitt godt nok;) Bør jeg deaktivere NAT i adapteret eller i routeren? Blir vel utrolig tungvindt å kjøre dobbel NAT når en skal åpne porter og slikt. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Deaktiver i routeren og gi samtidig routeren en IP adresse i samme rangen som tlf-adapteret (Dog ikke samme IP!). Deretter må du koble adapteret til en av LAN portene i routeren og ikke til WAN porten. Lenke til kommentar
jonsogn Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Koble slik: veggen-(splitter)-modem?-Linksys SPA2102-SMC router. Dette burde være din oppkobling. Oppsettet på de forsjellige instansene kommer litt ann på hvilken ISP du har og hvordan tilkobling de benytter. Endret 20. februar 2007 av jonsogn Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Har nå koblet det opp slik: Modem-->adapter--->Router--->pcer Men skal det ikke legges inn i adapteret et sted hvilken linje jeg sitter på? Virker på meg som at linjen faktisk er tregere nå etter at adapteret er på plass, uavhengi av om telefonen er i bruk eller ikke. Lenke til kommentar
jonsogn Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Har ingen erfaring med ditt adapter, men det er godt mulig det stjeler littranne. Hvilken ISP (internettleverandør) så skal vi se om vi ikke kan få fikset et fint oppsett til deg :=) Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Har canal digital. 10/2 linje. Legger jeg inn adapteret før routeren hakker alt av samtaler, nesten som å høre en robot snakke. Legger jeg det inn etter routeren på lan portene der er lyden bra, men blir da avhengig av mitt eget bruk på pcen. Skulle jo gjerne hatt det slik at adapter kom før router slik at jeg ikke trenger å tenke på hva jeg benytter linjen til da den automatisk blir tilpasset hver gang telefonen er i bruk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Mange av disse adapterene er for dårlige til å bli plassert før router. Jeg har f.eks et grandsteam som kapper alt over 2500kbs. Litt for dårlig når linjehastigheten min er 18500kbs... Spørs om du kan begrense upload i programmer eller med netlimiter. Det fungerer greit for meg (men har vanligvis kun min egen PC & adapter å bekymre meg om). Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Er ikke noe problem å begrense hastigheten direkte i feks µtorrent, men da er mye av vitsen borte. Vil ha full hastighet i µtorrent helt til telefonen er i bruk.Men finner nok en løsning, bare trodde det var slik at et adapter ville gjøre dette utmerket. Lenke til kommentar
kznostra Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Adapteret har mulighet for prioritering av trafikk slik at samtalekvaliteten vil holde seg til tros for hva jeg ellers gjør. Denne funksjonen har ikke routeren fra smc. 7975912[/snapback] Kan du forklare hvordan gjør du det? Jeg har problemer hele tida med når jeg laster noe fra internett og sitter i telefonen samtidig. Lenke til kommentar
Thorz Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Jeg har fått samme adapteren fra IPLink og har en Linksys WRT54GS fra før, har også Canal Digital (6/2). Jeg er interessert i hvordan du konfigurerte løsningen til slutten. Jeg har tenkt å sette den slik: Modem -- SPA2102 -- WRT54GS -- PCer. Jeg har 2 muligheter med dette oppsettet: 1. SPA2102 i router modus (DHCP på den intern porten kan være på eller av) med DMZ aktivert som peker til IPen på WAN porten på WRT54GS. WRT54GS skal ta være på mitt internt LAN, med DHCP aktivert på LAN siden, firewall og NAT med port forward. Med denne løsningen skal SPA2102 kontrollere QoS og skal la alt trafikk gå igjennom til min WRT54GS. 2. SPA2102 i bridge modus. WRT54GS får en IP direkte fra Canal Digital på WAN porten. WRT54GS skal ta være på mitt internt LAN, med DHCP aktivert på LAN siden, firewall og NAT med port forward. Med denne løsningen skal SPA2102 kontrollere QoS og skal være transparent for alt trafikken som gå til WRT54GS. Hver enhet får sin egen offentlige IP fra Canal Digital. Jeg ville gjerne spørre hvilken av disse 2 er den beste løsningen? Som jeg ser det med begge 2 unngår jeg dobbel NATing. Jeg kunne ha SPA2102 bak min WRT54GS (på LAN siden) men har ikke peiling hvilke portene bør jeg åpne. Med denne løsningen må QoS gjøres på WRT54GS routeren. Mange takk! Endret 28. april 2007 av Thorz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå