Gå til innhold

Å se inn i fremtiden

Anbefalte innlegg

hotstian kom med ett godt poeng.

jeg ser i fremtiden, og ser at jeg blir påkjørt på en vei i morgen.

dvs at jeg MÅ være på en vei i morgen.

jeg kan velge å da ikke gå på veien...

er slikt med alt, ser du hva som skjer i morgen eller om 2 dager, så kan man velge det...

hvis alt er planlagt kan man ikke endre det, dvs, ser jeg at jeg skal gå på veien i morgen, så gjør jeg det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da kommer vi over til det at:

hvis du får vite at du blir påkjørt i morgen, vil du holde deg inne?

det kan man finne ut med matten :p

og aklla, du er ikke overbevist at vi har fri vilje....

hvorfor sitter ikke du opp og ned å sikler, i og med det ikke foregår noe oppe i hodet ditt?

uten den frie vilje, kunne ikke du tenkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Free_will

les her om du fremdeles ikke er overbevist.

Lenke til kommentar

nå er jeg like mye inne for begge, da det virker logisk at man ikke har fri vilje, ettersom alt bestemmes på atom-nivå, og alt er ett resultat av hva som skjer med atomene.

men igjen, det virker like logisk at vi har fri vilje, og gjør det vi vil, uten at atomene spiller like mye inn på dette.

og hva gjør at jeg faktisk tenker, eller tenker jeg?

er alt svar på atomene som beveger seg i ett mønster som er fastsatt?

jeg har en liten tro på fri vilje, men er åpen for alt...

Lenke til kommentar
Ved å si at man kan se inn i fremtiden anntar man at fremtiden allerede er bestemt, noe jeg ikke tror er faktum. Fremtiden avhenger av det som skjer før den, altså er det umulig å se inn i fremtiden da den ikke har noe å basere seg på.

Egentlig er jeg enig, men privat har jeg yrke som tilsier at jeg stadig se noen år inn i framtiden. Jeg er nemlig produktdesigner og må vite hva brukerne vil ha om noen år.

For det tar ofte flere år å utvikle et nytt produkt (biler tar ofte fem år fra de første idéene til den første nybilen ruller ut av fabrikken). Dessuten skal produktet overleve i markedet i flere år for både å få nedbetalt utviklingskostnadene og tjent penger på produktet. Alt i alt er produktdesignere avhengig av å vite hva brukerne vil ha om 5 til 15 år inn i framtiden for at produktet skal lykkes. Å designe etter hva folk liker nå blir feil for da er produktet utdatert allerede ved lanseringen, for det er lite trolig at forbrukerne liker akkurat det samme om fem år som de gjør nå..

Det finnes ulike analysemetoder (trendprognoser) som med en viss sannsynlighet kan forutse hva som skjer i den nærmeste framtiden, akkurat som værvarsler som også er en slags metode for å varsle hva som skal skje i framtiden på værfronten. Dess lengre inn i framtiden man ønsker å se, dess mer usikre blir prognosene.

Men designere har også en unik mulighet til å påvirke framtidstrendene. Ved å designe spesielle produkter kan man være med på å dreie brukersmaken til den ene eller andre retningen. Er produktet alt for sært eller alt for kjedelig blir det som regel ikke valgt, kunsten er å havne et sted i mellom. Det å stadig forsøke å forutse framtiden og stadig lage noe nytt som ingen har sett maken til før er ofte både svært interessant og kan ofte være svært slitsomt. Utbrenthet er derfor en svært vanlig lidelse blant designere.

Lenke til kommentar
det er ikke akkuratt bevis...

lagde jeg denne tråden pga fri vilje eller pga alle atomenes stilling og energiutveksling?

8131544[/snapback]

Den siste er riktig ;) reaksjoner på atomært nivå.

F.eks jeg og deg reagerte på posten og postet. reaksjoner.

8131615[/snapback]

er ikke overbevist fra at dere sier at det er slik...

jeg er heller ikke overbevist om at vi har fri vilje, bare får å ha sagt det...

anyway, kanskje best å opprette en ny tråd for fri vilje?

8131725[/snapback]

Har laget en for ikke så lenge siden :p var en del diskusjon der ;) Men den forsvant visst litt i glemmeboken. skal se om jeg finner den og gi den en liten bump ;)

EDIT:

Da OL åpner i 2018 vil det være sol i Tromsø og regn i Oslo. Tror det var tåke i Trondheim. Leste det som et argument for OL  Tromsø.

Jeg er for fri vilje da tenking også er en prosses som kan påvirke på atomnivå.

8133083[/snapback]

Bortsett fra at hjernen ikke kan påvirke prosesser på atomnivå ;)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Hva er det med hjernecellene som er så spesielt at mange mener de bryter naturlovene?

Det at vi klarer å velge mellom to valg -- forutsatt at vi er *gjort* klar over alle valgene vi kan ta?

Vi vet ikke hva vi kan gjøre før vi har lært hva vi kan gjøre.

Hva vi gjør er et resultat av hva vi tror er det beste.

Og når vi alltid gjør det vi tror er det beste, av alt vi vet om som vi kan gjøre, så er det ikke rom for fri vilje -- da fri vilje i praksis betyr at man velger noe annet enn det ene man tror er det beste.

Selfølgelig kan man velge å gjøre noe man tror ødelegger seg selv; men da er jo nettopp målet å ødelegge seg selv, og ikke å gjøre sitt eget beste.

Videre:

For å se inn i framtiden må du vite eksakt alt som påvirker hvert minste atom i den lukkede kredsen du vil observere i.

Vi kan ikke forutse luftbevegelser i ett rom på 1x1x1 centimeter med 1mm åpning med all verdens datakraft.

Følgelig vil aldri man være i stand til å forutse noenting, såfremt disse tingene ikke er en del av en linje som ikke lar seg påvirke av litt lys, litt varme, litt bevegelse, litt uventede hendelser.

Du kan forutse at en kule vil trille ned en løype du har laget til den, forutsatt at du har forsikret deg om at kulen ikke *kan* gå en annen vei.

Å forutse menneskers handlinger og tilfeldigheter om en time -- slik som upåtenkt bildrap når noen tilfeldigvis krysser veien, krever så vanvittig mye prosessorkraft at det er umulig å finne ut av.

Vi kan forenkle det: Vi kan si at ett tog vil kjøre i 300 kilometer i timen gjennom en tunnell, og at en person vil gå gjennom tunnellen.

Men da må vi anta at det ikke finnes noen annen mulighet enn for mennesket å gå gjennom tunnellen, og for toget å komme der og da, og at mennesket ikke har interesse av å komme seg unna.

Vi må eliminere alt som heter tilfeldigheter for å forutse fremtiden.

Vi må eliminere alt som heter tanker for å forutse framtiden.

Først når vi har eliminert alt som vi ikke kan forutse kan vi stilere ut en hendelse som er dømt til å hende -- og da har hele poenget forsvunnet...

Når resultatet er:

- 7 kuler vil bli trukket ut i lotto, samt to tilleggstall.

- En person som går midt på skinnegangen som ikke flytter seg når toget kommer blir påkjørt hvis toget ikke klarer å stoppe.

- 1+1=2

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg tipper at fremtiden ikke er mulig å se inn i, rett og slett fordi den ikke eksisterer. Fortiden eksisterer heller ikke, kun nåtiden eksisterer. Ingen kan reise tilbake til 2002, for det er ingenting å reise til. 2002 eksisterer nemlig ikke lengre. Tiden har forlatt 2002, nå befinner tiden seg i 2007 og tiden eksisterer kun her og nå, det eneste som eksisterer og kan eksistere er nåtid.

Jeg sier ikke at dette er den endelige sannheten om tid, jeg sier bare at dette er min hypotese om tid.

7979551[/snapback]

Støtter den. Tviler på at ting som har skjedd ligger i et arkiv som man bare kan reise tilbake til. Det finnes ikke lenger. :) Kan overhodet ikke forestille meg å kunne reise tilbake og gjennoppleve ting, eller å reise framover og møte fremtidige meg (eller besøke min egen grav for den del).

Men om det hadde vært mulig, å se inn i fremtiden, så tror jeg ikke den ville kunne endres. Men det kan den jo, og dermed er det ikke fremtiden du ser. Derfor kan man ikke se fremtiden.

Et paradoks som nevnt, veldig vanskelig å finne noen logisk konklusjon på.

Lenke til kommentar

Jeg kan se inn i fremtiden. Jeg kan faktisk forutse at gjengen i USA kommer til å velge nok en konservativ skrulling med en egen evne til å drive krig mot terror til å styre landet i neste periode.

Jeg kan også forutse at det i nær fremtid kommer til å gå av en bombe i Israel som tar med seg noen palestinere i døden.

Lenke til kommentar
Jeg kan se inn i fremtiden. Jeg kan faktisk forutse at gjengen i USA kommer til å velge nok en konservativ skrulling med en egen evne til å drive krig mot terror til å styre landet i neste periode.

Jeg kan også forutse at det i nær fremtid kommer til å gå av en bombe i Israel som tar med seg noen palestinere i døden.

8143799[/snapback]

Det kan de fleste ;) Da kan du se fremtiden, men ikke med 100% sikkerhet, og ikke i all tid fremover. Du baserer også fremtiden på tidligere resulateter i fortiden. Uten disse resultatene hadde du ikke kunnet basert fremtiden ;)

Lenke til kommentar

8143799[/snapback]

Det kan de fleste ;) Da kan du se fremtiden, men ikke med 100% sikkerhet, og ikke i all tid fremover. Du baserer også fremtiden på tidligere resulateter i fortiden. Uten disse resultatene hadde du ikke kunnet basert fremtiden ;)

8144284[/snapback]

Jo, mine spådommer slår til med 100% sikkerhet. Uansett hvordan du snur og vender på det, så er jeg i stand til å se inn i fremtiden:) Det er lett det, bare man bruker fantasien.

Lenke til kommentar
vel...

du gjetter fremtiden, du ser den ikke...

eller hvilke bevis har du for at det skjer?

8151054[/snapback]

Beviset mitt kommer i løpet av noen uker eller måneder... Jeg så ikke noen kalender der fremme i fremtiden, så det er vanskelig å tidsbestemme nøyaktig, men sann mine ord, du får snart se det i nyhetene.

Lenke til kommentar

8143799[/snapback]

Du baserer deg ikke på fakta...

du baserer deg på tidligere erfaringer...

jeg sier ikke at det ikke stemmer, men husk, det er IKKE 100% sikkert!

Lenke til kommentar
altså ingen beviser...

dette er jo saker som skjer ca hele tiden

8151866[/snapback]

Så du påstår altså at jeg lyver? Bare vent, så skal jeg komme med beviset... Jeg har det ikke enda, men snart.

8152150[/snapback]

jepp, jeg påstår det...

du må komme med beviser før det skjer da...

jeg er 100% sikker på at det kommer i nyhetene at en mann har blitt drept, men jeg ser ikke i fremtiden, det er bassert på tidligere fakta, og er dermed helt sikkert at det kommer til å komme...

men jeg har ingen beviser på at det kommer til å skje, heller ingen grunn utenom at det skjer fordi det alltid skjer...

Lenke til kommentar
vel...

du gjetter fremtiden, du ser den ikke...

eller hvilke bevis har du for at det skjer?

8151054[/snapback]

Beviset mitt kommer i løpet av noen uker eller måneder... Jeg så ikke noen kalender der fremme i fremtiden, så det er vanskelig å tidsbestemme nøyaktig, men sann mine ord, du får snart se det i nyhetene.

8151811[/snapback]

OK ;) Jeg tror deg. Siden du kan dette med å se fremtiden, så kan du i dag skrive hva som blir vinnertallene i lotto på lørdag ;)

Hvis du får de riktig, så tror jeg deg!

Alt annet er ikke å se fremtiden. Det er å gjette fremtiden.

Å si at du kan se fremtiden er like dumt som en tidligere sa her i tråden, at hjerneceller kunne påvirke atomer osv. Dvs. noe som strider mot fysikk og kvantemekanikk.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...