Gå til innhold

Å se inn i fremtiden

Anbefalte innlegg

Det ene vil være at du ikke kan endre fremtiden fordi fremtiden tar med i beregningen at noen vil prøve å stoppe den.

Jeg tror dette ville vært tilfellet.

8030210[/snapback]

Jeg er enig her.. Hvis man ser noe som kommer til å skje, så skjer det etter at man har sett inn i fremtiden, altså vil det at du har sett hva som kommer til å skje ha hendt i den hendelsen du ser..

Endret av Machius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ene vil være at du ikke kan endre fremtiden fordi fremtiden tar med i beregningen at noen vil prøve å stoppe den.

8030210[/snapback]

Jeg er enig her.. Hvis man ser noe som kommer til å skje, så skjer det etter at man har sett inn i fremtiden, altså vil det at du har sett hva som kommer til å skje ha hendt i den hendelsen du ser..

8051761[/snapback]

Så uansett hva du gjør så er det fremtiden? Du tror altså ikke på fri vilje?

La oss si at du ser deg selv ta livet av din mor med øks. Rett etter at du har sett det, så hopper du ned fra en skyskraper og dør. Hvordan kan du nå drepe din mor?

Siden du hele tiden står fritt til å velge, så er det for meg temmelig ulogisk å kunne se inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

8030210[/snapback]

8051761[/snapback]

Så uansett hva du gjør så er det fremtiden? Du tror altså ikke på fri vilje?

La oss si at du ser deg selv ta livet av din mor med øks. Rett etter at du har sett det, så hopper du ned fra en skyskraper og dør. Hvordan kan du nå drepe din mor?

Siden du hele tiden står fritt til å velge, så er det for meg temmelig ulogisk å kunne se inn i fremtiden.

8051781[/snapback]

Jo, jeg tror på fri vilje, så jeg er enig i deg med at det å se inn i fremtiden er ulogisk, men hvis man skulle kunne ha sett inn i fremtiden så ville det måtte ha vært sånn. Hvis ikke ville man ikke ha sett inn i fremtiden, men sett en mulig hendelse, som da ville vært like sannsynlig som hvilket som helst annet scenario jeg kunne funnet på.. Men ja, hele ideen med å se inn i fremtiden er ganske ulogisk mtp fri vilje..

Lenke til kommentar

Ved å si at man kan se inn i fremtiden anntar man at fremtiden allerede er bestemt, noe jeg ikke tror er faktum. Fremtiden avhenger av det som skjer før den, altså er det umulig å se inn i fremtiden da den ikke har noe å basere seg på.

Lenke til kommentar

Always in motion, the future is...

Spørsmålet er kva framtid ser du?

Følger man Schroedingers Katt-tankegangen, så kan det eksistere fleire paralelle "framtider", med ulike baner.

(Schroedinger var ein lur mann, han ville stappe ein katt i ein kasse i lag med ein cyanidbehaldar, og ein geigerteller. Geigertellaren var rigga slik at den ville utløyse cyaniden dersom eit gitt kriterium (radioaktivitiet) blei oppfyllt.

Så lenge boksen forblei lukka, så meinte han at det eksisterte to kattar inni der, ein død og ein levande. Med andre ord hadde katten to parallelle framtidsbaner idet den blei lagt i kassen, som konvergerte idet katten blei løfta ut av kassen igjen. Skjønt... den kunne vere anten død eller levande på det tidspunktet)

Lenke til kommentar

siden ALT som skjer er matte, er det mulig å se inn i fremtiden...

enten bevisst ved et enkelt regnestykke:

''per har 2 epler, kari skal gi han ett til. hvor mange har han da?''

med dette regnestykket ''ser'' man inn i fremtiden at han vil få 3 epler.

(dette gjelder jo selfølgelig også med ALLE andre ting, selv om formelen ikke er funnet ennå,)

Jeg leste et sted at noen har hjerner som klarer superavanserte mattestykker, uten at personen vet om det selv!

dette kan kombineres med et tvangssyn man får, og man ser da hva som kommer til å skje. folk med schitzofreni har ofte slike syn, bare at de foregår i nåtid.

Lenke til kommentar
siden ALT som skjer er matte, er det mulig å se inn i fremtiden...

enten bevisst ved et enkelt regnestykke:

''per har 2 epler, kari skal gi han ett til. hvor mange har han da?''

med dette regnestykket ''ser'' man inn i fremtiden at han vil få 3 epler.

(dette gjelder jo selfølgelig også med ALLE andre ting, selv om formelen ikke er funnet ennå,)

Jeg leste et sted at noen har hjerner som klarer superavanserte mattestykker, uten at personen vet om det selv!

dette kan kombineres med et tvangssyn man får, og man ser da hva som kommer til å skje. folk med schitzofreni har ofte slike syn, bare at de foregår i nåtid.

8075444[/snapback]

Det der kan alle tenke seg fram til... Det eneste man kan regne ut med en sånn formel er mulige hendelser, og muligens hvilke som har størst sannsynlighet, men den formelen måtte ihvertfall vært rimelig stygg..

Lenke til kommentar
Enig med dere. Ser man i fremtiden, kan man ikke endre den, nettopp fordi det èr framtiden.

:yes:

8028936[/snapback]

Framtiden er resultat av hver retningen på hver eneste fri partikkel, hver eneste elektron sin rotasjon og hvert eneste atom sin temperatur og posisjon i rommet, samt alle krefter som påvirker hvert eneste atom...

Dermed trenger du en datamaskin på størrelse med noen milliarder universer fylt med prosessorer og harddisker, separat fra universet -- med en kobling til hvert eneste atom og hver eneste partikkel i eksistens...

Jeg tror verden er en "tidsmaskin", og at vi ser framtiden når verden har regnet ut hvordan den skal se ut...

Lenke til kommentar

1. Vi kan bolte oss i den tredje dimensjonen så mye vi vil, for her eksisterer kun nåtid.

2(egentlig den "riktige"): Vi gjør hva vi vil nå fordi det er forutbestemt, men kan endres. Vi har hele verden i den tredje dimensjon(rom), ei linje i den fjerde(tid) og en prikk i den femte.

Lenke til kommentar
Det blir ikke en tidsreise, nei; kun som en slags kikkert tilbake til fortiden.

Men hvordan kan man se inn i fremtiden?  :hmm:

7999234[/snapback]

Vet ikke om man kan se inn i fremtiden, men den dokumentaren sier at man kan sende partikler tilbake i tid, altså dersom man lager en tidsmaskin som kan sende/motta data tilbake i tid begynner man å motta informasjon i det sekundet man slår den på. Så det går vel sikkert an, men dette er nok langt til vi faktisk får se en slik maskin i bruk... :hmm:

Hvis man vil reise fram i tid må man bare reise i veldig stor fart over ønsket tid, da vil tiden din gå seinere fordi tiden går seinere jo nermere lysets hastighet man kommer. Når du da returnerer til jorden vil man være lengre frem i tid uten at du har merket det :w00t:

7999465[/snapback]

men om ein då starta den tidsmaskina, og så kom det noko ut av den, må ein ikkje då seinare putte den tingen inn i maskina for at ein i det heile tatt skal ha kunne mottatt den?

f.eks eg startar maskina og mottar eit papir der det står diverse ting frå framtida. Då må jo eg putte arket inn i maskina seinare for at eg skal kunne få det når eg slår den på :hmm:

og viss det står noko på det arket som eg mottar så må jo nokon ha skrive det. men siden eg mottar arket med skrift og alt, så kan eg berre putte det inn i maskina igjen. kven har då skrive det som stod der og når er deet gjort? :hmm:

edit: måtte forandre noko som stod her

Endret av YinYang
Lenke til kommentar

YinYang: tror heller det er snakk om å se inn i fremtiden, ikke faxe noe dit...

btw, det er mulig å komme inn i fremtiden uten at det er noe der, se på det som å sende radio-bølger, du kan sende, men ingen trenger å bokstavlig ta det imot, det bare er der...

over til fortiden...

det er mulig å se hva som har skjedd, og vi gjør dette dagelig når vi ser på stjernene/sola, mange av de stjernene vi ser på himmelen finnes ikke lengre, og det er sikkert mange nye også som vi ikke ser før om ett par tusen år...

Hvis vi sender ut ett teleskop som går 2x lysets hastighet, og sender det frem i 1000 år vil vi se hva som skjedde på jorden for 2000 år siden, dette er fakta

enkelte mener også at vi med kraftig nok teleskop kan se på jorden på andre siden av universet(sett at universet er formet som hinnen på en ballong som er blåst opp)

jeg tviler på at vi kan se inn i fremtiden, noen som har forslag til hvordan teoretisk kan se inn i fremtiden?

Grende: hvordan VET du at Kari gir Per ett eple?

Kanskje Kari blir skutt på vei til Per, kanskje kari har spist eple selv.

Kanskje Per ikke trenger ett eple til, og sier nei.

Alt dette kan avgjøres av fri vilje, som gjør at ting blir "tilfeldig".

Hvis du tror på fri vilje da...

btw, jeg er SIKKER på at man ikke kan dra tilbake i tid, ingen har kommet fra fremtiden og tilbake hit, eller noen annen gang noen vet om(utenom kanskje rundt år 0 da

Lenke til kommentar
Grende: hvordan VET du at Kari gir Per ett eple?

Kanskje Kari blir skutt på vei til Per, kanskje kari har spist eple selv.

Kanskje Per ikke trenger ett eple til, og sier nei.

Alt dette kan avgjøres av fri vilje, som gjør at ting blir "tilfeldig".

8130318[/snapback]

som jeg sier, så er ALT mattematikk!

allerede fra fødselen til mannen/kvinnen som vil skyte Kari et eple, kan vi regne ut i fra (dette er ikke mulig ennå) hvordan akkurat hans hjerne fungerer... ikke hvem som helst ville skutt en jente uten grunn. man kan regne seg til at det vil skje, selv om formelen vil dekke flere sider på dette forumet enn det allerede er laget!

at kari spiser eple, kan også regnes matematisk, etter det at hvis hun er sulten, vil hun spise det... er hun stappmett etter en hummermiddag ville hun ikke ha spist det. (sett at hun holder fornuften, men også dette kan regnes fram til!)

om Per godtar eplet kan også regnes fram til, hvis vi ser på faktorer som:

hvor grisk er han, er han såpass sulten at han vil spiser 3 epler, om han er den type person som ofte tar imot ting osv.

som jeg sier, så kan ALT regnes frem til... INGENTING er tilfeldig.

at man kaster en terning er ikke noe tilfeldighet, og skal få X på den, kan du få det, hvis du bruker faktorene: gravitasjon, hastighet på kastet, vinkelen du kastet den i, hvor stor den er, hvordan den er formet...

med en veldig stygg formel, kan du regne deg fram til hva den vil bli!

med litt øvelse blir du like god som han her:

http://www.break.com/index/how_to_cheat_at_dice.html

det du sier med ''den frie vilje'', er heller ikke tilfeldig.

som du sikkert vet, så er folk forskjellig. med faktorer som: erfaring, levetid, kulturbakgrunn, IQ, religion og kunnskap, kan man vite hva en person vil velge.

er det noe av dette du ikke forstår, så sett igang diskusjonen :tease:

og husk! ingenting er tilfeldig... så lenge fysikken gjelder, er INGENTING tilfeldig :devil:

Lenke til kommentar

dette blir ord mot ord, og ingen beviser...

Jeg har ikke sagt om jeg tror på det eller ikke, men virker ut ifra det du sier som at jeg mener at jeg tror at ting er tilfeldig...

ang det med terningne:

det er ikke tilfeldig hva en terning blir, men det som går på fri vilje er hvordan man tar opp terningene, legger de i hånden, hvor mange ganger man rister, hvor mye man tar i, hvilken vinkel man kaster terningen, hvilken form på hånda man har når man kaster, osv.

men fra hånden forlater terningen til tallene vises er det ikke tilfeldig, men matematisk utregnbart, problemet er hva som skjer før disse blir rullet, det som går på fri vilje.

Tror man ikke på fri vilje, er dette også utregnbart, tror man på fri vilje er utfallet "tilfeldig" og ikke utregnbart.

du har ingen beviser for at fri vilje finnes, heller ikke at den ikke finnes...

det har heller ikke jeg :(

Lenke til kommentar
du har ingen beviser for at fri vilje finnes, heller ikke at den ikke finnes...

jeg har faktisk det jo...

i og med du svarte på denne posten, brukte du din frie vilje til å gjøre det... du hadde mulighet, tid, anledning etc til å svare på denne posten, derfor gjorde du det. du kunne valgt å la være, men du gjorde det. din frie vilje gjorde det. hadde du blitt tvunget til å la vær, hadde du ikke kunne brukt din frie vilje.

hadde jeg hatt alle faktorene som går på akkurat DIN frie vilje, kunne jeg ha funnet ut i gårkveld om du ville svare på tråden idag!

Lenke til kommentar
det er ikke akkuratt bevis...

lagde jeg denne tråden pga fri vilje eller pga alle atomenes stilling og energiutveksling?

8131544[/snapback]

Den siste er riktig ;) reaksjoner på atomært nivå.

F.eks jeg og deg reagerte på posten og postet. reaksjoner.

Lenke til kommentar
det er ikke akkuratt bevis...

lagde jeg denne tråden pga fri vilje eller pga alle atomenes stilling og energiutveksling?

8131544[/snapback]

Den siste er riktig ;) reaksjoner på atomært nivå.

F.eks jeg og deg reagerte på posten og postet. reaksjoner.

8131615[/snapback]

er ikke overbevist fra at dere sier at det er slik...

jeg er heller ikke overbevist om at vi har fri vilje, bare får å ha sagt det...

anyway, kanskje best å opprette en ny tråd for fri vilje?

Lenke til kommentar

Vi går bare med forestillingen av at vi har en fri vilje, vi har fått utdelt nok "kunnskaper" til å innbille oss at vi har en fri vilje, innbille oss at vi kan ta egne valg og at de ikke er forutbestemt. Vi vet definisjonen på fri vilje, men vi vet ikke om den frie vilje faktisk eksisterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...