Gå til innhold

Å se inn i fremtiden

Anbefalte innlegg

La oss ta utgangspunkt i at vi finner opp en maskin som lar oss se inn i fremtiden. I den ser du et glimt av noe som skal skje, dette vil du forhindre. Jeg ser for meg at det er to mulige scenarioer. Det ene vil være at du ikke kan endre fremtiden fordi fremtiden tar med i beregningen at noen vil prøve å stoppe den. Den andre muligheten er at du kan stoppe fremtiden fordi det å se inn i fremtiden kan sammenlignes med å se en advarsel på tv. Så hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi skal anta at det er mulig å se inn i fremtiden så er jo spørsmålet om hva fremtiden forutsetter.

Fremtiden kan jo ikke forutsette noe, fremtiden er jo bare resultatet av et sett med handlinger. Hvilken fremtid er det du da ser om du ser inn i fremtiden? Det er vanskelig å svare på. Er det fremtiden som ville vært om alle handlet slik de ville gjort om de ikke visste hva fremtiden innebar, eller er den resultatet av at vi faktisk har sett inn i fremtiden. Påvirkes resultatet av at flere har sett inn i fremtiden?

Jeg vil si at om det bare er DU som ser inn i fremtiden, og ingen andre vet at du kan gjøre det, så er det bare du som potensielt kan påvirke fremtiden utover det som ville skjedd om ingen hadde sett fremtiden. (følger dere med på ressonementet så langt?)

Hvilket resultat er det du ser på, før eller etter at du har prøvd å påvirke resultatet? Er det mulig å påvirke hendelsen og hindre at den skjer?

La oss ta et scenario hvor du ser at en person blir drept. La oss si at du ser at pappen din dreper mora di f.eks. Hvordan skal du klare å hindre dette? Da må du først finne ut hvorfor det skjer. Skal du da ta for deg mora di eller faren din for å hindre dette? Hvordan skal du gå frem for å forklare mora di at faren din skal drepe henne?

Skal du ta for deg faren din istedet å be han om å ikke ta livet av mora di?

Dette er meget komplisert og utenfor vår fatteevne tror jeg. Om du kan se inn i fremtiden, bruk heller tida di på å vinne i Lotto:) Hva tror du hadde skjedd om du hadde vunnet 12 uker på rad i Lotto?

Lenke til kommentar

Jeg tipper at fremtiden ikke er mulig å se inn i, rett og slett fordi den ikke eksisterer. Fortiden eksisterer heller ikke, kun nåtiden eksisterer. Ingen kan reise tilbake til 2002, for det er ingenting å reise til. 2002 eksisterer nemlig ikke lengre. Tiden har forlatt 2002, nå befinner tiden seg i 2007 og tiden eksisterer kun her og nå, det eneste som eksisterer og kan eksistere er nåtid.

Jeg sier ikke at dette er den endelige sannheten om tid, jeg sier bare at dette er min hypotese om tid.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Det er et vanskelig spørsmål egentlig. Det er egentlig litt vanskelig for meg å se for meg at vi skal kunne se inn i fremtiden, og reise inn i fremtiden. Men kanskje en gang det er mulig, jeg har ingen anelse.

Men som sagt, jeg har egentlig ingen anelse om vi kan endre fremtiden eller se inni fremtiden.

Endret av mummi-pappa
Lenke til kommentar
Enig med dere. Ser man i fremtiden, kan man ikke endre den, nettopp fordi det èr framtiden.

7976683[/snapback]

Jeg så en dokumentar om dette, der sa de at tidsreiser kunne være mulig. Dersom man skulle gjøre noe som påvirket framtid, så skulle det faktisk gå an, for vi har jo fri vilje. Vi kan gjøre akkuratt det vi vil. Men da måtte det være noe som stoppet oss fra for eksempel å drepe besteforeldrene dine før foreldrene dine var født. Men en bedre teori på hvordan du faktisk har fri vilje er at dersom du faktisk reiser fram/tilbake i tid vil man faktisk reise til et "paralellt univers"

tror det var i denne videoen de forklarte det http://video.google.com/videoplay?docid=-5...ence+Channel%22

Edit: kanskje ikke så godt forklart men håper dere skjønner :hmm:

Endret av Erelend
Lenke til kommentar
Jeg tipper at fremtiden ikke er mulig å se inn i, rett og slett fordi den ikke eksisterer. Fortiden eksisterer heller ikke, kun nåtiden eksisterer. Ingen kan reise tilbake til 2002, for det er ingenting å reise til. 2002 eksisterer nemlig ikke lengre. Tiden har forlatt 2002, nå befinner tiden seg i 2007 og tiden eksisterer kun her og nå, det eneste som eksisterer og kan eksistere er nåtid.

Jeg sier ikke at dette er den endelige sannheten om tid, jeg sier bare at dette er min hypotese om tid.

7979551[/snapback]

Men til forskjell fra fremtiden, så kan man teoretisk se inn i fortiden. Reis ett lysår fra jorda, så skal du klare å se det som skjedde på jorda for et år siden.

(Men dette er ren teori, siden man må reise i lysets hastighet i ett år, pluss at man må ha en helsikes kikkert/teleskop.) :)

Lenke til kommentar

7979551[/snapback]

Men til forskjell fra fremtiden, så kan man teoretisk se inn i fortiden. Reis ett lysår fra jorda, så skal du klare å se det som skjedde på jorda for et år siden.

(Men dette er ren teori, siden man må reise i lysets hastighet i ett år, pluss at man må ha en helsikes kikkert/teleskop.) :)

7994259[/snapback]

Det blir som å ha en videokassett som spillt inn det som skjedde for et år siden. Dette er ikke en form for tidsreie vel? :ermm: og hvis du ser videoen som er linket til i 2 poster over så ser du at man i teorien kan se fram i tid og.

Endret av Erelend
Lenke til kommentar

7979551[/snapback]

7994259[/snapback]

Det blir som å ha en videokassett som spillt inn det som skjedde for et år siden. Dette er ikke en form for tidsreie vel? :ermm: og hvis du ser videoen som er linket til i 2 poster over så ser du at man i teorien kan se fram i tid og.

7994588[/snapback]

Det blir ikke en tidsreise, nei; kun som en slags kikkert tilbake til fortiden.

Men hvordan kan man se inn i fremtiden? :hmm:

Lenke til kommentar

Men hvordan kan man se inn i fremtiden?  :hmm:

7999234[/snapback]

Vet ikke om man kan se inn i fremtiden, men den dokumentaren sier at man kan sende partikler tilbake i tid, altså dersom man lager en tidsmaskin som kan sende/motta data tilbake i tid begynner man å motta informasjon i det sekundet man slår den på. Så det går vel sikkert an, men dette er nok langt til vi faktisk får se en slik maskin i bruk... :hmm:

Hvis man vil reise fram i tid må man bare reise i veldig stor fart over ønsket tid, da vil tiden din gå seinere fordi tiden går seinere jo nermere lysets hastighet man kommer. Når du da returnerer til jorden vil man være lengre frem i tid uten at du har merket det :w00t:

Endret av Erelend
Lenke til kommentar

Men hvordan kan man se inn i fremtiden?  :hmm:

7999234[/snapback]

Vet ikke om man kan se inn i fremtiden, men den dokumentaren sier at man kan sende partikler tilbake i tid, altså dersom man lager en tidsmaskin som kan sende/motta data tilbake i tid begynner man å motta informasjon i det sekundet man slår den på. Så det går vel sikkert an, men dette er nok langt til vi faktisk får se en slik maskin i bruk... :hmm:

Hvis man vil reise fram i tid må man bare reise i veldig stor fart over ønsket tid, da vil tiden din gå seinere fordi tiden går seinere jo nermere lysets hastighet man kommer. Når du da returnerer til jorden vil man være lengre frem i tid uten at du har merket det :w00t:

7999465[/snapback]

Rent teoretisk så stemmer dette...

Lenke til kommentar

gikk i klasse med en som hadde en teori..: vist han kunne sett inn i fremtiden og sett når og hvor han skulle dø, ville han vært udødelig. og han kunne gjort alt mulig og alikevell vite at han skulle overleve.

men ikke alle teorier er sanne,.. så ikke vet jeg

(han kunne ikke se inn i fremtiden selv, bare så dere vet det) =)

Lenke til kommentar
We may regard the present state of the universe as the effect of its past and the cause of its future. An intellect which at a certain moment would know all forces that set nature in motion, and all positions of all items of which nature is composed, if this intellect were also vast enough to submit these data to analysis, it would embrace in a single formula the movements of the greatest bodies of the universe and those of the tiniest atom; for such an intellect nothing would be uncertain and the future just like the past would be present before its eyes.

Det er dette hypotetiske vesenet vi i senere tid har kalt Laplace's demon. Dette forutsetter imidlertid beinhard determinisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...