Are_62 Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Svaret ligger kanskje tilgjengelig på HW.no men jeg har søkt og ikke funnet det. Jeg bygde akkurat ny PC i helgen. Der brukte jeg 2 stk 74GB Raptor disker og konfigurerte dem i RAID 0. Alt virker bra. Men etter at jeg installerte Vista og nødvending programvare har jeg allerede brukt 50% av diskene. Nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte 150GB Raptorer. (Datalagring er på dedikerte 750GB Barracuda disker). To spørsmål: Alternativ 1: Kan jeg enkelt og greit legge til flere 74GB Raptorer til RAID 0 arrayet mitt etter behov uten å reinstallere programvare? Alternativ 2: Hvis jeg erstatter de 74GB diskene med 2 stk 150GB disker, hva er da letteste måten å oppgradere arrayet på slik at jeg kun har 2 stk 150GB disker? (Jeg anntar at jeg har alle 4 diskene når jeg skal oppgradere). Hvis alternativ 1: er flere små disker i RAID 0 mer effektivt enn 2 større disker også i RAID 0? Hovedkortet er et Asus Striker Extreme med nyeste BIOS (jeg flashet det i går). Endret 19. februar 2007 av Are_62 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jo flere disker du legger inn i Raid 0, jo større er jo sjansen for at noe går gale. Hva med å bare ta image av disken slik den er, legge inn de to 150 diskene du vil ha, for så å hente tilbake imaget av disken? Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 du kan ikke legge til disker i ett raid 0 oppsett senere. Det jeg ville gjort var jeg deg var å kjøpe de to andre diskene dine, sette de opp i ett eget raid 0, for så å kjøre det rett over fra det første raid oppsette ditt til det andre... dagens disker er rimelig stabile, så raid 0 burde ikke by på store problemene. men aller helst ville jeg kjørt OS og de mest nødvendige på 2x74 gb diskene dine, og heller kjørt ett raid 0 oppsett til med 2x150gb til essensielle programmer. og fortsatt med datalagring på 750gb diskene. da får du god ytelse og plenty med GB Lenke til kommentar
Are_62 Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Godt poeng... jeg backer alt opp uansett men det er litt klønete å ha mange små disker. Nå har jeg bestilt 2 stk 150GB Raptorer så da er de på vei! Har du forslag til beste programvare (Vista 32) for å ta en image av systemdisken? Kanskje Vista har noe som er inkludert? Jeg får sjekke når jeg kommer hjem fra jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå