Gå til innhold

RAID 0 - hvordan øke kapasitet?

Are_62

Anbefalte innlegg

Svaret ligger kanskje tilgjengelig på HW.no men jeg har søkt og ikke funnet det.

Jeg bygde akkurat ny PC i helgen. Der brukte jeg 2 stk 74GB Raptor disker og konfigurerte dem i RAID 0. Alt virker bra.

Men etter at jeg installerte Vista og nødvending programvare har jeg allerede brukt 50% av diskene. Nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte 150GB Raptorer. (Datalagring er på dedikerte 750GB Barracuda disker).

To spørsmål:

Alternativ 1: Kan jeg enkelt og greit legge til flere 74GB Raptorer til RAID 0 arrayet mitt etter behov uten å reinstallere programvare?

Alternativ 2: Hvis jeg erstatter de 74GB diskene med 2 stk 150GB disker, hva er da letteste måten å oppgradere arrayet på slik at jeg kun har 2 stk 150GB disker? (Jeg anntar at jeg har alle 4 diskene når jeg skal oppgradere).

Hvis alternativ 1: er flere små disker i RAID 0 mer effektivt enn 2 større disker også i RAID 0?

Hovedkortet er et Asus Striker Extreme med nyeste BIOS (jeg flashet det i går).

Endret av Are_62
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan ikke legge til disker i ett raid 0 oppsett senere.

Det jeg ville gjort var jeg deg var å kjøpe de to andre diskene dine, sette de opp i ett eget raid 0, for så å kjøre det rett over fra det første raid oppsette ditt til det andre...

dagens disker er rimelig stabile, så raid 0 burde ikke by på store problemene.

men aller helst ville jeg kjørt OS og de mest nødvendige på 2x74 gb diskene dine, og heller kjørt ett raid 0 oppsett til med 2x150gb til essensielle programmer. og fortsatt med datalagring på 750gb diskene.

da får du god ytelse og plenty med GB :)

Lenke til kommentar

Godt poeng... jeg backer alt opp uansett men det er litt klønete å ha mange små disker. Nå har jeg bestilt 2 stk 150GB Raptorer så da er de på vei! :)

Har du forslag til beste programvare (Vista 32) for å ta en image av systemdisken? Kanskje Vista har noe som er inkludert? Jeg får sjekke når jeg kommer hjem fra jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...