Gå til innhold

Levetid på en session?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor mange ganger jeg har nevnt det her, men den dør altså ikke når man lukker nettleseren. Hvis man kjører phpinfo og titter litt på session.gc_maxlifetime så står det antall sekunder den vil leve. Standard er det 1440 sekunder, eller 24 minutter.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange ganger jeg har nevnt det her, men den dør altså ikke når man lukker nettleseren. Hvis man kjører phpinfo og titter litt på session.gc_maxlifetime så står det antall sekunder den vil leve. Standard er det 1440 sekunder, eller 24 minutter.

7975757[/snapback]

Hei, takker for begge for svar men hvor finner jeg phpinfo?

Lenke til kommentar
Standard er faktisk at den dør når du lukker nettleseren (24min med inaktivitet?). Du kan manuelt regulere levetiden med session_set_cookie_params(), når du skal drepe en session kan du gjøre det med session_destroy().

7978237[/snapback]

Stakkars session :)

Lenke til kommentar
Sessions ødelegges ikke når nettleseren lukkes. Det har jeg selv prøvd på mitt login system (test her).

7979398[/snapback]

Prøvde nå nettop og eg vart logga ut når eg lukka IE. Men dette kommer vel ann på cookie instillinger. Vist phpsession id cookien som php setter ikkje er satt til å forsvinne når browseren lukker så er det jo mulig at brukeren sjølv har valgt å slette alle cookies når browseren lukkes. Og i det tilfellet så slettest sessionen (den blir vel ikkje slettet på serveren men du vil ikkje bli identifisert med den på serveren lenger) når du lukker browseren.

Lenke til kommentar
Firefox støtter cookielevetid til browser lukkes.

7979976[/snapback]

Hva nettleseren støtter bryr meg egentlig midt bak. Med mindre noen sletter den på serveren, noe lukking av nettleser så definitivt ikke gjør, vil den leve i 24min. Dette er 24 minutter hvor hvem som helst kan snappe den opp.

Lenke til kommentar
Gjorde en kjapp test der jeg laget sessjonene og slettet cookiene. Ventet 24minutter. De var fortsatt i mappa.

Noen som kan forklare det?

7980430[/snapback]

Åpnet du filen og sjekket innholdet, når en session slettes tror jeg sessionfila fortsatt eksisterer men innholdet nulles ut :hmm:

Lenke til kommentar
session.gc_probability  integer

session.gc_probability in conjunction with session.gc_divisor is used to manage probability that the gc (garbage collection) routine is started. Defaults to 1. See session.gc_divisor for details.

session.gc_divisor integer

session.gc_divisor coupled with session.gc_probability defines the probability that the gc (garbage collection) process is started on every session initialization. The probability is calculated by using gc_probability/gc_divisor, e.g. 1/100 means there is a 1% chance that the GC process starts on each request. session.gc_divisor defaults to 100.

session.gc_maxlifetime integer

session.gc_maxlifetime specifies the number of seconds after which data will be seen as 'garbage' and cleaned up. Garbage collection occurs during session start.

Note: If different scripts have different values of session.gc_maxlifetime but share the same place for storing the session data then the script with the minimum value will be cleaning the data. In this case, use this directive together with session.save_path.

Endret av itsmebth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...