Ayabara Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Såsant jeg får solgt min bærbare har jeg planer om å kjøpe meg en ny stasjonær PC til ca 10k. Som jeg skrev i tittelen kommer den ikke til å bli brukt til spilling. De få gangene jeg spiller på PCen er det spill som ikke trenger rå ytelse ( minesveiper, chessmaster, deluxe ski jump :-) ). Bruksområder blir kontorarbeid, surfing og multimedia. Det er viktig at den er så stille som mulig, da den skal stå i stua. Jeg har vurdert å gå for februar-tilbudet til komplett (http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10263), men må kanskje gjøre noen grep for å få den stille nok. Jeg kommer til å kjøre Linux, så jeg trenger ikke punge ut for OSet: Går jeg for komplett sitt alternativ vil jeg nok likevel ta med Vista. Alle innspill mottas med takk. Lenke til kommentar
cryptc Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Store spørsmålet er kanskje kravene du har til "multimedia" som du skriver... hvis det her er mere snakk om litt musikk enn DivX så er det ikke så kraftig maskin du trenger... Det andre spørsmålet er din definisjon av stille... jeg har nok høyere krav enn de fleste her, men kan iallefall komme med mine tanker på hvordan jeg ville gått frem i din situasjon. Jeg ville satset på et mini-itx hovedkort, enten ferdig fanless eller satt på en stor heatsink og allikevel kjørt fanless (dette gjorde jeg med en C3 processor i sin tid som heller ikke var egentlig ment for fanless). Ettersom hvor mye du orker mekke selv får du vurdere alternativer som fanless strømforsyning (ikke så veldig lurt når det ikke er noen andre vifter heller), ekstern strømforsyning (kan visstnok allikevel bråke endel), eller en picoPSU (vanskelig å få tak i). På harddisk siden er en 2,5" HD et godt alternativ for å redusere støy, men er mulig å eksperimentere med OS på en compactFlash disk med converter til IDE f.eks for å slippe bruke HD unødvendig mye... dette blir litt avansert igjen... Hvis du har en annen maskin på LAN så kan man også vurdere noen form for Terminal, men jeg vet ikke hvordan ytelse man kan få på det... Lenke til kommentar
cryptc Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 forøvrig anbefaler jeg www.silentpcreview.com som informasjonskilde på stillegående hardware. Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Takk for svar. Den vil nok bli brukt like mye til avspilling av film/video som til avspilling av musikk, så det er klart at den bør være ganske kraftig. Tenkte kanskje det var mulig å klare seg med f.eks billigere skjermkort/skjerm enn det en spiller vil gjøre. Jeg krever ikke fullstendig lydløs, men det er en fordel om den kan stå på i stua uten at man konstant sitter og irriterer seg. Nå hører jeg dårlig, så dette punktet er like mye for å være snill mot dama :-) Jeg så for meg en stillegående strømforsyning, vifteløst grafikk-kort, og kanskje en stoooor vifte på hovedkortet. De to siste avsnittene dine tror jeg er mer avanserte enn det som er aktuelt :-) Lenke til kommentar
cryptc Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hehe... da forstår jeg omtrent hvor du sikter ja Da er jeg enig i tankene dine om stillegående strømforsyning og vifteløst grafikk kort... Jeg ville også passet på å kjøpe en proff cpu vifte istedet for noe som følger med, for de støyer som regel ganske mye... 2,5" harddisk er også fremdeles en god ide for å redusere harddisk støy, men ellers så er Samsung Spinpoint T166 også bra stillegående harddisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå