Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Et lite RAMproblem

Anbefalte innlegg

Jeg skulle være lur, oppgradere min Vaio vgn-sz2hp fra 1Gb 533mhz til 2 x 1GB DDR2-667 SO DIMM fra Kingston. Ikke lenge etter fikk jeg min første blåskjerm, da kjørte jeg xp. Fant en del minnetester som sa at minne skulle være ok. Oppdaterte Biosen, instalerte Vista, samme problemet kan komme, men ikke så veldig ofte. Kjørte minnestesten som ligger inne i vista, den klarte ikke fullføre. Har også kjørt tester med en brikke av gangen, kan også da få blåskjermer, men i minnetester blir det fortalt at minne skal være ok. Har da testet begge brikker i begge sockets. Har også hatt minnebrikkene inne til testing i et Kingston senter, som også sa at brikkene skulle være ok. Lurer på om det er noe mer jeg kan prøve for å løse problemet, før jeg da eventulet må bytte.

Har også hørt at minnebrikkene MÅ være helt identisk, fordi Vaio er litt kresen på ram, finnes det et program som gir tilgang på absolutt all informasjon om minnebrikkene?

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jeg deg, ville jeg tatt kontakt med Sony og spurt om godkjente minnebrikker til maskinen. Og ytelsesøkningen du kanskje venter å få fra 533 til 667 minnet, er vel heller ikke-eksisterende er jeg redd.

For bluescreen i Windows skyldes nesten utelukkende minnekonfig som er feil. Det kan nok være at minnet ditt er helt flott, men at maskinen din ikke liker Kingston, eller akkurat den typen minnet.

Det beste er å kjøre så like brikker som produsent allerede har gitt med i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Var jeg deg, ville jeg tatt kontakt med Sony og spurt om godkjente minnebrikker til maskinen. Og ytelsesøkningen du kanskje venter å få fra 533 til 667 minnet, er vel heller ikke-eksisterende er jeg redd.

For bluescreen i Windows skyldes nesten utelukkende minnekonfig som er feil. Det kan nok være at minnet ditt er helt flott, men at maskinen din ikke liker Kingston, eller akkurat den typen minnet.

Det beste er å kjøre så like brikker som produsent allerede har gitt med i utgangspunktet.

7974977[/snapback]

Glemte å legge til at jeg allerede har tatt kontakt med Sony, minne jeg har kjøpt skal være godkjent til min maskin. Det eneste som kunne være et problem, hvis jeg skulle kjøre to brikker, var at brikkene måtte være helt like, ikke bare størelse og hastighet, men noe med E40 eller F50 i slutten av et nummer. Derfor lurer jeg på om det finnes et program som oppgir all informasjon om brikkene jeg kjører. Cpu-z og lignende program gjør ikke dette. Har da selvfølgelig kastet embalasjen der dette nummeret står :-|

Takker for rask tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Hva står det på selve rammen på de sorte brikkene?

Ta et bilde av det hvis du har mulighet..

7975155[/snapback]

Selv om brikkene ser litt ulike ut, er begge ekte. Ser ut som den ene brikka er produsert i Korea, mens den andre er laget i Kina.

KOR

HY5PS12821B

FP-Y5 638A

*MTE88576H03

S58358

0646 S04

D6408TEBGGL3

U642H8GA9C24

post-122682-1171874095_thumb.jpg

post-122682-1171874198_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Legger ved et bilde av hvordan skjermen min ser ut når den er blå, hvis det kan gi noen en ide om hva som kan være galt. Kan vel også si at maskinen like godt kan finne på å låse seg uten at det kommer noen blåskjerm.

Har selvfølgelig også enda en gang tatt kontakt med Kingston, men siden gutta på kontoret der har tatt seg fri til godt ut i neste uke, og jeg kunne tenke meg en stabil pc i dag, håper jeg at noen på dette forumet kan gi meg et tips eller to.

post-122682-1171957335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Legger ved et bilde av hvordan skjermen min ser ut når den er blå, hvis det kan gi noen en ide om hva som kan være galt. Kan vel også si at maskinen like godt kan finne på å låse seg uten at det kommer noen blåskjerm.

Har selvfølgelig også enda en gang tatt kontakt med Kingston, men siden gutta på kontoret der har tatt seg fri til godt ut i neste uke, og jeg kunne tenke meg en stabil pc i dag, håper jeg at noen på dette forumet kan gi meg et tips eller to.

7982236[/snapback]

Jeg hadde sjekket RAM innstillingene i bios, kanskje de er stilt inn på for høy ytelse el. lignende

Lenke til kommentar

Minne er satt inn til den lille klikk lyden kommer, så presset ned. Slik man skal gjøre det tror jeg? Bios i en vaio er ikke som andre bioser, noe jeg synes er ganske kjedelig. Man kan ikke stille inn noe annet en klokka i den. Minnet mitt kjører i skrivende stund på 266mhz, men slik jeg har forstått det stiller det seg opp ved behov opptil 333mhz. Har prøvd å fremprovosere blåskjerm, eller låsing i safemode for å se om det kan være noe tull med drivere. Men har ikke fått det til enda. Men da ser det også ut til at man ikke kan bruke mer en 20% av minne i safemode med vista.

Takker for tilbakemeldinger på innlegget mitt :-)

Endret av Jubominium
Lenke til kommentar

Kom plutselig til å lure på om det er minne til skjermkortet som ikke er helt som det skal, om det er minne der som blir for varmt eller noe slikt. Kan det være en mulighet? Lurer på om det er noen som vet om et bra motherboardmonitor program, som også støtter vista? Har også nå bytta til et annet skjermkortet for å se om det blir mindre blåskjermer med det.

Takker for hjelp, godt kinesisk nyttår til dere alle :-)

Lenke til kommentar

Jeg spiller ikke så mye dataspill, jeg har ikke gjort det når maskinen har klikka, men jeg tror jeg ser en sammenheng mellom resursbruk og blåskjerm. Jeg har ikke sett en eneste blåskjerm siden jeg bytta skjermkort så det kan jo være jeg er inne på noe. Softwaren jeg fikk anbefaling på virker i vista, men den støtter ikke hovedkortet mitt. Skal lete litt å se om jeg finner noe som støtter min pc, men slik som det ser ut nå, er det skjermkortet mitt som tuller, ikke RAM'en.

Takker for hjelpen

Lenke til kommentar

*Kremt

Det ser ut til at min kjære datamaskin også har en lei vane med å låse seg, også ved bruk av det andre skjermkortet. Men når den låser seg, gir den ikke blåskjerm, alt bare blir sort. Jeg vet ikke hva jeg kan finne på av feilsøking lenger, så jeg får vel bare vente til Kingstonkontoret åpner igjen, selv om jeg ikke er sikkert på om det er minne jeg har kjøpt, eller andre ting som lager tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...