Gå til innhold

Norge IKKE verdens beste land å bo i!

Anbefalte innlegg

Folk gjentar til det kjedsommelige at Norge er verdens beste land å bo i. Som om dette skulle være noen objektiv sannhet. Media har gang på gang kommet med denne løgnen i forbindelse med FNs årlige Human Development Index-kåring. FN kårer IKKE hvilke land som er "verdens beste land å bo i", og det har de gjort helt klart. Likevel fornekter norsk media seg ikke da det selger aviser, og nordmannen biter på som fisken på kroken. Det HDI-indexen gjør, er å rangere land etter en vurdering basert på tre ulike kriterier, BNP per innbygger, forventet levealder og utdanningsnivå. Subjektive kåringer over hvor det er best å bo i, kan ikke FN som et offisielt organ med mange medlemsland ta seg av, det sier seg selv.

Måtte bare få sagt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror faktisk FN har en indeks som måler levestandard utifra en skala beregnet på i-land, og der kom vel Norge ut som nummer tre eller noe slikt, mener jeg å huske.

RED: Har litt problemer med å finne noe som støtter opp under dette, men jeg mener å ha lest det i Aftenpostens helgebilag.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk FN har en indeks som måler levestandard utifra en skala beregnet på i-land, og der kom vel Norge ut som nummer tre eller noe slikt, mener jeg å huske.

RED: Har litt problemer med å finne noe som støtter opp under dette, men jeg mener å ha lest det i Aftenpostens helgebilag.

7974966[/snapback]

Levestandard (som i BNP per innb) måles av bl.a. Verdensbanken og IMF, og kan i bunn og grunn kalles en liste over verdens rikeste land. Luxembourg topper alltid slike lister, som regel med Norge som nr.2 eller 3 ja, i konkurranse med Amerika. Irland ligger faktisk an til å ta igjen Norge om noen få år slik utviklingen går.

Lenke til kommentar

Tja..

Om ikke Norge er best i verden, så vil jeg våge å påstå at Norden er den beste plassen å bo i verden. Ingen krig, stabilt og trygt, liten sjanse for naturkatastrofer ala tsunamier og jordskjelv som jevner byer med jorden, topp velferd, fornuftige politikere (stort sett), få mennesker, men svært god tilgang til alle Europas storbyer (for alles kultur/shopping/ferie-behov) og ikke minst mye "uberørt" natur.

Det eneste negative må vel være klimaet, men somrene våre er jo fantastiske!

Jeg synes jeg er heldig som har blitt født i denne delen av verden.

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar

Jeg vil si Norge er én av verdens beste land å bo i, om det er det aller beste skal jeg være forsiktig om å uttale meg om da jeg ikke har vært i hvert og et land og sett med mine egne øyne, ei heller ikke opplevd situasjonen i alle forskjellige land på kroppen. Men Norge har en velferd som jeg tror mange land ser opp til, og gjerne også kopierer. Men jeg mener helt klart at velferden ikke har alt å si for hvor godt det er, for Norge tilforhold til mange andre land er trangt på mange områder, og jeg merker meg fortsatt janteloven står fortsatt sterkt i grasrota på noen, men at vi har blitt åpnere og mer tolerante med årene er jo helt klart.

Lenke til kommentar
Tja..

Om ikke Norge er best i verden, så vil jeg våge å påstå at Norden er den beste plassen å bo i verden. Ingen krig, stabilt og trygt, liten sjanse for naturkatastrofer ala tsunamier og jordskjelv som jevner byer med jorden, topp velferd, fornuftige politikere (stort sett), få mennesker, men svært god tilgang til alle Europas storbyer (for alles kultur/shopping/ferie-behov) og ikke minst mye "uberørt" natur.

Det eneste negative må vel være klimaet, men somrene våre er jo fantastiske!

Jeg synes jeg er heldig som har blitt født i denne delen av verden.

7975233[/snapback]

Norge er uten tvil av de bedre stedene ja. Men det er jo gjerne slik at folk venner seg til sine omgivelser og er hjemmekjær. Dette er med andre ord subjektivt, og ikke noe FN ønsker eller kan kåre. De undersøkelser som har blitt gjort av diverse land av ulike magasiner har som regel ikke Norge på topp. Frankrike er ofte en gjenganger på slike undersøkelser. Klimaet i Norge trekker ned for veldig mange i denne verden som er vant med sol og sommer.

Om man har høy utdannelse så kan man uten tvil leve et bedre liv andre steder enn Norge. Du hadde ikke flyttet fra Massachussets eller California om du ble født der heller, for å si det sånn. Norge belønner høy utdannelse dårligst i den vestlige verden. Det er et bevisst valg man har gjort i Norge, men folk bør være klar over det.

Endret av KGU
Lenke til kommentar

Vi har ekstret lav krimminalitet og er et av verdens desidert tryggeste land, vi har få mennesker, men fortsatt en håndfull byer i akseptabel størrelse. Vi har inntekter og kjøpekraft på verdenstoppen, og kun et land slår oss i BNP per innbygger(Luxenbourg)

Vi har en av de beste velferdsordningene i verden, og det er nesten umulig å være skikkelig fattig i Norge. Vi har gratis utdanning på offentlige instutisjoner, i motsetning til land som USA, hvor man må betale en formue for å få en skikkelig utdanning.

Vi er et av de mest likestilte landene i verden, og har veldig få restriksjoner på individets frihet og gennerell ytringsfrihet. På enkelte offentlige skoler i USA er det for eksemepl ulovlig for elever å banne. Vi er den nest mest sekulære staten i verden, religionsfriheten står meget sterkt, og vi er blant de minst sensurerte landene på vår klode.

Så da vil jeg gjerne vite hvilket land som er det beste å bo i, vist det ikke er Norge.

Lenke til kommentar
Vi har ekstret lav krimminalitet og er et av verdens desidert tryggeste land, vi har få mennesker, men fortsatt en håndfull byer i akseptabel størrelse. Vi har inntekter og kjøpekraft på verdenstoppen, og kun et land slår oss i BNP per innbygger(Luxenbourg)

Vi har en av de beste velferdsordningene i verden, og det er nesten umulig å være skikkelig fattig i Norge. Vi har gratis utdanning på offentlige instutisjoner, i motsetning til land som USA, hvor man må betale en formue for å få en skikkelig utdanning.

Vi er et av de mest likestilte landene i verden, og har veldig få restriksjoner på individets frihet og gennerell ytringsfrihet. På enkelte offentlige skoler i USA er det for eksemepl ulovlig for elever å banne. Vi er den nest mest sekulære staten i verden,  religionsfriheten står meget sterkt, og vi er blant de minst sensurerte landene på vår klode.

Så da vil jeg gjerne vite hvilket land som er det beste å bo i, vist det ikke er Norge.

7977515[/snapback]

Helt greit at du mener det, men dette er ditt personlige synspunkt. Poenget var at media og folk bruker dette uttrykket og fremstiller det som en objektiv sannhet som FN har kåret oss til, noe som ikke er tilfelle! Vi har IKKE blitt kåret til verdens beste land å bo av FN. Det er utrolig at media kan være så slepphendte med redelighet.

Lenke til kommentar
Offisielt har Norge IKKE blitt kåret til verdens beste land, så det er ingen vits å påstå det. Det som går ann å påstå, derimot, er at Norge har vært nr. 1 på FNs årlige Human Development Index-kåring.

Om landet er best eller ikke er individuelt.

7978131[/snapback]

Nettopp.

Lenke til kommentar
Human Development Index

Om du synes FNs kriterier er dårlige skjønner jeg ikke hvordan du kan hevde at denne gir et bedre bilde. Den måler tross alt lykke i form av hvor lite dasspapir du bruker. Sorry, men jeg tar den ikke seriøst.

7979146[/snapback]

Vennligst utdyp!

Lenke til kommentar
Helt greit at du mener det, men dette er ditt personlige synspunkt. Poenget var at media og folk bruker dette uttrykket og fremstiller det som en objektiv sannhet som FN har kåret oss til, noe som ikke er tilfelle! Vi har IKKE blitt kåret til verdens beste land å bo av FN. Det er utrolig at media kan være så slepphendte med redelighet.

7977723[/snapback]

Jeg ser ikke at dette er noe problem, hvis det er sånn at media virkelig liker å være misvisende, så får du nesten bare la dem være det. Jeg ser ikke at FN kan på alle områder uansett dømme oss til verdens beste land å bo i, for da må du ha bodd her en stund, og ikke bare over 1 år som FN dømmer utifra. Men at vi er blant et av verdens beste land å bo i syns jeg det ikke hersker noen tvil om. For som Goz poengterte ut så har vi veldig mange kvaliteter som gjerne er den dårlige baksiden ved mange andre land. Media har alltid vært slepphendte i ulike saker, dems jobb er jo nærmest å blusse opp saker, for så å tjene penger på det for så å kunne blusse opp enda mer, det er jo jobben dems. Så hvis du vil vite sannheten om dette så tror jeg ikke uansett media alltid ville vært beste kilde å benytte seg av.

Lenke til kommentar
Så hvilket land vil vi påstå er et bedre land å bo i? Sveits, Luxembourg, USA, Australia?

Personlig så søker jeg sol og varme.

7979302[/snapback]

På generell basis vil jeg egentlig utelukke USA og Australia, da klasseforskjellene i disse landene er ganske stor, dermed så vil det bare være godt å bo i USA om du har en forholdsvis god økonomi, eller lykkes ofte.

Lenke til kommentar
Så hvilket land vil vi påstå er et bedre land å bo i? Sveits, Luxembourg, USA, Australia?

Personlig så søker jeg sol og varme.

7979302[/snapback]

På generell basis vil jeg egentlig utelukke USA og Australia, da klasseforskjellene i disse landene er ganske stor, dermed så vil det bare være godt å bo i USA om du har en forholdsvis god økonomi, eller lykkes ofte.

7979321[/snapback]

Den var vel litt drøy. Det store flertallet i disse landene har jo en veldig god økonomi. Det er klart at forskjellene forsterkes av at man tar inn millioner av ufaglærte arbeidere inn i landet. Høy innvandring henger ikke sammen med en stor velferdsstat. Forøvrig har en helt vanlig barneskolelærer i Amerika det like godt økonomisk i Amerika som i Norge. Har du høyere utdannelse vil man generelt ha det vesentlig bedre økonomisk i Amerika enn i Norge. Og andelen som har høyere utdannelse er på nivå med Norge.

Lenke til kommentar
Den var vel litt drøy. Det store flertallet i disse landene har jo en veldig god økonomi. Det er klart at forskjellene forsterkes av at man tar inn millioner av ufaglærte arbeidere inn i landet. Høy innvandring henger ikke sammen med en stor velferdsstat. Forøvrig har en helt vanlig barneskolelærer i Amerika det like godt økonomisk i Amerika som i Norge. Har du høyere utdannelse vil man generelt ha det vesentlig bedre økonomisk i Amerika enn i Norge. Og andelen som har høyere utdannelse er på nivå med Norge.

7980228[/snapback]

Å dra innvandrere inn i denne debatten blir uvesentlig. Du har vel fått med deg at måten Norge og USA har blitt styrt på har vært forskjellige? USA har lagt markedsøkonomien som sin styrende økonomi, og det private har hatt så ufattelig mye å si i dette landet. Husker spesielt under Reagan's tid, det var helt forferdelige tider for folk som stilte svakt i USA. Norge har derimot lagt blandingsøkonomien som det grunnleggende, personlig skulle jeg sett at vi siktet kanskje litt mer mot planøkonomien på noen områder, spesielt nå når markedskreftene farer inn i full fart. Dette er vesentlige økonomiske forskjeller, som sagt, som har hatt god betydning for hvordan forholdene i landene har vært.

Lenke til kommentar

7980228[/snapback]

Å dra innvandrere inn i denne debatten blir uvesentlig. Du har vel fått med deg at måten Norge og USA har blitt styrt på har vært forskjellige? USA har lagt markedsøkonomien som sin styrende økonomi, og det private har hatt så ufattelig mye å si i dette landet. Husker spesielt under Reagan's tid, det var helt forferdelige tider for folk som stilte svakt i USA. Norge har derimot lagt blandingsøkonomien som det grunnleggende, personlig skulle jeg sett at vi siktet kanskje litt mer mot planøkonomien på noen områder, spesielt nå når markedskreftene farer inn i full fart. Dette er vesentlige økonomiske forskjeller, som sagt, som har hatt god betydning for hvordan forholdene i landene har vært.

7980360[/snapback]

Du bør ta deg en tur over dammen til Vesterheimen som nordmennene kalte det. Det er slett ikke så ille. :) Selv ikke med all oljeeksporten vår er vi rikere enn Amerika. Selv en midt-veststat som Minnesota med 5 millioner innbyggere er rikere enn Norge. Men det kan ha sammenheng med at det bor så mange norsk-amerikanere der. :D Ved siste telling bodde det 300 000 norske bare i hovedstaden Minneapolis! Kun slått av Oslo i Norge altså. ;)

Å påstå at innvandrere er uvesentlig for hvordan Amerika har organisert sin økonomi er kunnskapsløst. Hele Amerika BESTÅR av innvandrere (om man ser bort fra indianerne da)! Amerika ville ALDRI kunne hatt et velferdssystem som i Skandinavia med en slik innvandring det landet har hatt. Grunnen til at man kan få gjennomslag for mindre utbygde velferdsordninger er i stor grad lite indre likhet og tilhørighet innad i landet mellom ulike etniske/religiøse grupper som strømmer til landet, og dette har vært tilfelle i Amerika. Og det har funket. Amerika er en innvandringssuksess. Ingen land er bedre på å integrere innvandrere enn Amerika. Norge har mye å lære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...