Gå til innhold

Windows Vista Oppgraderingspakken

Maple

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å anskaffe meg en Vista Oppgraderingspakke. Jeg har i den forbindelse 3 spørsmål:

1. På enkelte forhandleres sider kan en lese at Vista Home Premium bare er oppgraderbar fra XP Home (ikke Pro). Men om man leser på microsoft sine sider, så virker det som det bare er oppgraderinsalternativ nummer to som er utelukket med den kombinasjonen. Man kan nemlig gjøre en "clean install" likevel. Det man ikke kan, er å legge Vista oppå Xp, slik at de gamle filene og innstillingene beholdes. Men jeg lurer på hvem som har rett? Hva er deres erfaring?

2. Er en slik "oppgraderinspakke" helt ekvivalent med en normal pakke, bare fra det at en kanskje trenger det gamle OEM-nummeret? Slik at alle funksjonene er der?

3. Tror dere jeg har en bra nok maskin til å kjøre Vista Home Premium (jeg vet microsoft har slike tester, men har ikke tilgang til min egen maskin akkurat nå)? Maskinvare jeg har er:

- ABit AV8 hovedkort med lydkort og ethernetkort

- 2x Seagate Barracuda harddisk

- 2x Kingston Hyper-X 512 minne

- AMD 64 3500+ boxed prosessor

- Leadtek A360 skjermkort

- vanlig DVD og CD spiller med mulighet for å brenne

- vanlig mus

- vanlig tastatur

- NEC LCD skjerm

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du har rett at oppgradering fra Xp Pro til Vista Home Premimum ikke funker. Du kan enten lage en "clean install" ved å lage en ny partisjon der du legger Vista og kjører "dual boot" slik at du kan velge å starte enten Xp eller Vista. Eller du kan legge Vista på samme partisjon som XP, men da blir XP borte (havner i en mapp kalt: Windows.old.

Men begge måter funket fint her.

Men du får ikke behold de gamle innstillingene i XP i Vista. En "clean install" betyr uansett at du må legge inn alt av programmer og innstillinger på nytt.

Men velger du en ny partisjon, har du mulighetene til å starte XP om det er noe du trenger derfra.

2. Oppgraderings pakken er full retail - men krever egentlig at du har en Windows lisens fra før. Men slik som Vista funker nå, kan vel egentlig alle kjøpe en oppgraderings utgave. Den gjør ingen sjekk på om du har Windows lisens fra før, og så lenge du ikke velger oppgradering, men en "clean install" trenger ikke den gamle Windows versjonen å være aktivisert eller gyldig engang. Og da snakker jeg fortsatt om Vista oppgraderings DVD'en.

Når jeg snakker om "clean install" er ikke det mer hokus pokus enn å velge avansert installasjon (du får to val - oppgradering eller avansert). Så det er ikke noe hemmelig triks, eller noe ulovlig. Det er 1 av 2 mulige installasjons alternativer de gir deg.

Du har ingen hardware begrensninger i oppgraderings utgaven, slik som i OEM.

Men du kan selvsagt ikke legge inn samme serienummer på flere pc'er på en gang. Kun en lisens kan kjøres på likt.

3. Du får nok kjørt Vista. Hvor bra ytelse du får på skjermkortet vet jeg ikke....men Vista vil funke greit ellers. Litt lite minne, men jeg har testet Vista på 512 MB RAM og det funket også..

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Bare et lite tips: hvis du vil beholde filer og innstillinger, så kom hvertfall Vista Ultimate OEM med et lite tilleggsprogram som gjorde at man kunne eksportere filer og slikt til en annen harddisk, dvd, eller hva man vil... Dersom du ønsker å beholde alt av favoritter, snarveier på skrivebordet, og "mine dokumenter" og få dem inn i vista nøyaktig som det var, så vil programmet gjøre det for deg. Når Vista er innstallert kjører man programmet på nytt, og importerer alt sammen.

Ulempen såvidt jeg husker er at du må overføre "hele pakken" med dokumenter, favoritter og skrivebord (og mer?), du kan ikke velge å overføre f.eks bare favoritter og enkelte dokumenter...

programmer, spill, kodek-pakker og slike ting må du nok uansett innstallere på nytt i Vista.

(jeg valgte å heller gjøre det på den bittelitt avanserte måten, gå inn i mappene for hver bruker og kopiere det jeg ønsket å beholde, for å få ryddet skikkelig... )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...