Gå til innhold

10 gode grunner til linux

Anbefalte innlegg

15: Hvordan kan du si at DX10 er en grunn til å IKKE velge MS?

19: (...)

20: (...)

7977274[/snapback]

Jeg er enig i at DX10 ikke kvalifiserer som en grunn til ikke å velge MS(...)

7977704[/snapback]

15+18 = Hvorfor skal jeg som eier to XP lisenser (og flere lisenser til eldre versjoner av Windows) ikke kunne kjøpe et DX10 kort og spille neste generasjons spill? - Jeg har prøvd Vista og det suger så hardt i min bok at jeg har ikke tenkt å installere det igjen. Gi meg én god grunn til at DX10 ikke skal være bakoverkompatibelt med eldre versjoner av windows. - Den holdningen til MS er en veldig god grunn til å flykte skuta raskest mulig.

19+20 er bare ren fakta.

Hadde egentlig bare tenkt å nevne all slags malware som er et rent windows-fenomen, men det tok litt overhånd.

Og hvordan gjør jeg det?

Beklager, jeg er noob på sånne saker ^^

7979490[/snapback]

Det letteste er å installere bare Ubuntu og droppe Windows. Men jeg ser jo at det ikke er et alternativ for alle...

Det du kan gjøre er enten å slette partisjonen D: i windows Høyreklikk på My Computer -> Manage -> Disk Edit / Partition manager (eller noe slikt) og slett partisjonen D:

Start maskinen på nytt til LiveCD'n til Ubuntu, når du kommer til partisjoneringssteget velger du bare bruk all ledig diskplass og installasjonsprogrammet skal installere Ubuntu der D: var automatisk.

Du kan eventuelt også slette D: fra liveCD'n før du starter installasjonen, ved å bruke System->Administration->Gnome Partition Editor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15: Hvordan kan du si at DX10 er en grunn til å IKKE velge MS?

19: (...)

20: (...)

7977274[/snapback]

Jeg er enig i at DX10 ikke kvalifiserer som en grunn til ikke å velge MS(...)

7977704[/snapback]

15+18 = Hvorfor skal jeg som eier to XP lisenser (og flere lisenser til eldre versjoner av Windows) ikke kunne kjøpe et DX10 kort og spille neste generasjons spill? - Jeg har prøvd Vista og det suger så hardt i min bok at jeg har ikke tenkt å installere det igjen. Gi meg én god grunn til at DX10 ikke skal være bakoverkompatibelt med eldre versjoner av windows. - Den holdningen til MS er en veldig god grunn til å flykte skuta raskest mulig.

Personlig har jeg ikke vært borti DX10, og vet derfor lite om det, og min bok kvalifiseres derfor dette ikke som grunn til ikke å bruke windows. (Det mer en nok grunner allerede til ikke å bruke windows)

Når jeg gjelder vista, kommer jeg aldri til å installere dette drittet, da jeg ikke liker MS, hva de står for, eller noen av de elendige møkka produktene de har greid å produsere!

Open-Source all the way, ingen tvil om det :thumbup:

Lenke til kommentar

Har et par grunner til ikke å velge Linux.

Du må lære deg å bruke terminal skikkelig. Du må lære deg å kompliere. Når du pent spør noen som allerede kan det bruker de 'RTFM!' makroene sine.

Du må bli kjent med tøffe folk på IRC.

Det blir verre å spille. Du kan spille med et program som heter Cedega, men du får mye mindre ytelse.

Du må venne deg av Windows nikotinen, spesielt vanskelig hvis du er vokst opp med Windows.

Du må finne (dårligere) alternativer til de mange geniale programmer som finnes i Windows, f.eks Paint.NET, µTorrent, MediaMonkey og en skikkelig Opera.

Et par gode.

Stabilitet.

Du slipper at en som virkelig kan dette skal mase på deg og si hvor lett det egentlig er. :roll:

Sikkerhet.

Du bidrar til en bedre verden, om alle kjørte Linux ville ting vært lettere og man kunne stryke mange av punktene over.

Da har jeg sagt min mening. :)

Lenke til kommentar

Du må lære deg å bruke terminal skikkelig. Du må lære deg å kompliere. Når du pent spør noen som allerede kan det bruker de 'RTFM!' makroene sine.

Det blir verre å spille. Du kan spille med et program som heter Cedega, men du får mye mindre ytelse.

Du må venne deg av Windows nikotinen, spesielt vanskelig hvis du er vokst opp med Windows.

Du må finne (dårligere) alternativer til de mange geniale programmer som finnes i Windows, f.eks Paint.NET, µTorrent, MediaMonkey og en skikkelig Opera.

Jeg vet at dette er dine mendinger, men annet en at det blir verre å spille, vil jeg si at de er idiotiske! :roll:

Lenke til kommentar

man trenger så absolutt ikke lære seg å kompilere, og det finnes god dokumentasjon. dessuten er nesten alle hyggelige og behjelpelige på foraer. at spilling funker dårligere enn i windows er fakta.

terminalen er et veldig godt hjelpemiddel, og jeg vil absolutt anbefale å lære seg den. det er ikke vanskelig heller, men det er ikke et krav å bruke den.

angående paint.NET funker det selvsagt ikke, uTorrent funker nå på linux, MediaMonkey har jeg aldri hørt om, men at Opera er dårligere i linux skal jeg si meg enig i.

EDIT: når bare hardware-støtten blir en god del bedre i linux skal jeg si meg enig i at det gruser windows, men foreløpig er jeg oppe i 5 komponenter som ikke er støttet/funker meget dårlig i linux. alt funker hvertfall i XP.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Jeg skal si meg enig i at det er mange flinke og hyggelige folk på diverse forum, for eksempel PHPdude. Han var veldig hyggelig og hjelpsom synes jeg. Men slik jeg forstod det gjennom å lese wikiene var at tar.gz filer (er klar over at de bare er komprimerte) filer, som mange drivere og programmer kommer i må komplieres ettersom de er distrouavhengige. Synes og .rpm og .deb filer er veldig greie, og lette å installere, men databasene må bli større for 'klikk, klikk ferdig' programmer. Når man ikke trenger terminal/konsoll i Linux mer, i det hele tatt, mener jeg at Windows er utdatert. Jeg er klar over at det sikkert er mye feil i det jeg skriver, men jeg sier det bare slik jeg erfarte det.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Det jobbes for tiden med ett eller annet pakkesystem som skal være i stand til å lage pakker som skal fungere på en hvilken som helst distro, får håpe det blir noe gang på det.

Skulle gjerne slengt ut en link, men er en god stund siden jeg kom over det, husker ikke hvor det var.

Lenke til kommentar

Du må lære deg å bruke terminal skikkelig. Du må lære deg å kompliere.

7986228[/snapback]

Du burde lære deg å bruke terminal. Men du må ikke. Du trenger heller ikke å lære deg å kompilere. - Jeg kan ikke huske sist gang jeg måtte kompilere noe for å få det installert.

Når du pent spør noen som allerede kan det bruker de 'RTFM!' makroene sine.

7986228[/snapback]

Kan ikke huske å ha sett noen svare på spørmål med man [kommando] eller lignende... IRC har jeg ikke brukt siden 95 eller noe slikt, greide allikevel å lære meg linux.

7986228[/snapback]

Den eneste måten det kan bli bedre spillstøtte i Linux er om flere folk begynner å bruke det og kjøper spill til Linux.

7986228[/snapback]

Hæ? Opera finnes jo til Linux også, men jeg bruker det ikke så om det er noen forskjell fra Windows versjonen vet jeg ikke. Paint.NET kommer nok til linux så snart mono klarer å kompilere det. µTorrent finnes vissnok til linux også, men det finnes jo bedre alternativer. F.eks. ktorrent.

Du bidrar til en bedre verden, om alle kjørte Linux ville ting vært lettere og man kunne stryke mange av punktene over.

7986228[/snapback]

Ville bare utheve denne, men det holder at minst 10% kjører linux. - 10% markedsandel er det som mange markedsanalytikere ser på som "den magiske grensa" for om det lønner seg å uvikle programmer eller komplementer til et produkt.

Har lest ett eller annet sted at hvis du instalerer 32-bit versjonen av uubuntu på en 64-bit maskin må du legge til en kode. men jeg finner den ikke igjen, noen som vet hva jeg mener?

7986275[/snapback]

Har du støtt på et problem med dette? "Don't fix what's not broken." De fleste 64bit prosessorene kjører vel også 32bit native? - Men jeg har ikke noen erfaring med å kjøre linux på AMD64 eller andre 64bit prosessorer.

Det jobbes for tiden med ett eller annet pakkesystem som skal være i stand til å lage pakker som skal fungere på en hvilken som helst distro, får håpe det blir noe gang på det.

Skulle gjerne slengt ut en link, men er en god stund siden jeg kom over det, husker ikke hvor det var.

7988148[/snapback]

Tenker du på Autopackage?

Autopackage er på fremmars og flere og mange har begynt å ta det i bruk. Minner litt om installshield eller hva den windows-installasjons-wizarden heter.

Lenke til kommentar

7986228[/snapback]

Hæ? Opera finnes jo til Linux også, men jeg bruker det ikke så om det er noen forskjell fra Windows versjonen vet jeg ikke. Paint.NET kommer nok til linux så snart mono klarer å kompilere det. µTorrent finnes vissnok til linux også, men det finnes jo bedre alternativer. F.eks. ktorrent.

Jeg lurer litt på hva du mener er dårligere med Opera i Linux? Bruker den daglig i Linux, og kan ikke si føler noen mangel iforhold til da jeg brukte den i Windows.

Lenke til kommentar

7988148[/snapback]

Tenker du på Autopackage?

Autopackage er på fremmars og flere og mange har begynt å ta det i bruk. Minner litt om installshield eller hva den windows-installasjons-wizarden heter.

7989703[/snapback]

:thumbup:

Var det jeg tenkte på ja.

Lenke til kommentar

7986228[/snapback]

Jeg lurer litt på hva du mener er dårligere med Opera i Linux? Bruker den daglig i Linux, og kan ikke si føler noen mangel iforhold til da jeg brukte den i Windows.

7990787[/snapback]

Opera er treigere i linux, rett og slett. å opprette en tab, skifte tab med tastene 1 og 2, lukke tabs, osv.. alt dette går treeeigt i linux, sammenliknet med windows. i windows skjer det helt øyeblikkelig. i linux tar det kanskje 0.5 sekunder, noe som plager meg veldig med opera i linux. og det er IKKE pga. treig pc.

Si at du holder inne knappen 2 i opera, for å ble fort gjennom alle tabs. da vil opera i windows scrolle fort gjennom alle, men fortsatt rendre alle sidene hele tiden. prøver du det samme i linux vil nok hele tabbingen henge seg opp til du slipper knappen. Vet ikke om du har prøvd Opera i Windows i det siste, men overgangen er veldig stor for min del hvertfall.

Lenke til kommentar

Husk at Opera kan installeres i to versjoner, shared eller static.

Jeg testet kort med min Opera-installasjon (9.10 shared) og kjente meg ikke igjen i beskrivelsen om treghet.

Dessuten syns jeg det blir noe petimeter å skille på 0,5 sek og øyeblikkelig ;)

Tror ikke du egentlig merker forskjell mellom de to uten å måle.

Lenke til kommentar

jo, du kan si hva du vil, men opera er merkbart treigere i browsingen i linux. Det er ikke et stort problem, men bare plagsomt. Og hvorfor skal det være treigere i linux enn i windows?

Dette med shared og static visste jeg ikke, kan du forklare det litt bedre? alt jeg har gjort er å laste ned en debian pakke fra opera.com, hva er alternativet? jeg har kun prøvd shared.

EDIT: fant ut av det, men det var null forskjell :S

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Da vet ikke jeg hva som kan forårsake den tregheten du opplever.

Shared/static forskjellen kunne kanskje forårsake det, men det var mest et forslag fra toppen av hodet mitt.

Men linux er stort sett et mer bevegelig mål i forhold til Windows å programmere mot; det er mange mulige oppsett som funker, og det kan være at ditt er en av dem som ikke "liker" Opera så godt.

Lenke til kommentar

Du må lære deg å bruke terminal skikkelig.

Det er stort sett en fordel uansett, da det er et ufattelig effektivt/kraftig/nyttig verktøy. Les en bok eller noe. Stort sett behøver du bare å kunne 5-6 kommandoer for å komme svært langt: cd, ls, man, grep, yum/apt, chown/chmod, pluss "oppbyggningen" (programnavn option1 option2 osv.

Du må lære deg å kompliere.

Bare nybegynnere som tror det. Det aller aller meste finnes i yum/apt-pakkebrønner, dersom du vet hvor du skal lete :)

Når du pent spør noen som allerede kan det bruker de 'RTFM!' makroene sine.

Det er antagelig fordi du spør som en idiot, som nekter å lese en enkel man-side, eller google litt.

Har kjørt Linux i ... 3-4 år, og jeg kjenner ingen tøffe folk på IRC. Jeg har brukt IRC et par ganger for å komme i kontakt med folk, spørre om ting etc., men jeg kan ikke si at jeg kjenner dem fordi jeg har vært i kontakt med dem en enkelt gang...

Spill er for pyser :tease:

Den der virker begge veier :p Når jeg treffer på en windows-maskin, sitter jeg og ber om nye virituelle skrivebord, eller sitter og skriver "ls" tre ganger etterhverandre uten å skjønne hvorfor jeg får "Command not found" i terminalen.

Pluss at run er brukken på windows. Isj. Og alt funker merkelig der - f.eks. skulle jeg bruke en scanner, og den lagret filene i en mappe jeg ikke hadde tilgang til utenom igjennom et spesiellt program...

paint.net er for pyser. Har møtt det programmet der en gang, og det var som gimp uten de digge tingene med gimp, bare for avansert til å funke som paint. Det falt mellom to stoler. Hva i *** skal jeg med lag og sprayboks?

Endte med at jeg tegnet hele greia (var en venn av meg som møtte på programmet) for vedkommende i Dia, tok meg ca. 2-5 minutter. Han hadde brukt laaangt lenger tid på å lage den kretsen, men det ble hele tiden "hull" i bildet hans :p

Et par gode.

Stabilitet.

Du slipper at en som virkelig kan dette skal mase på deg og si hvor lett det egentlig er. :roll:

Sikkerhet.

Da har jeg sagt min mening. :)

7986228[/snapback]

Og jeg min :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...