Mats-- Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg og en kamerat har "Fått" et PA annlegg... dvs låne det så mye vi vil Vi har: 2stk Yorkville pulse p-15 topper 4stk 18" sub/mellomtone (komplisert navn tar dem en annen gang) Gemini PS626 Pro mixer Gemini CDX-602 "dual" cd spiller 2stk Crown CE1000 Forsterkere 2stk Martin MX1 Scanner 1stk Martin lys "mikser" 1stk Martin Magnum 550 røykmaskin 2stk UV-lamper vi har planer om og starte litt seriøst med utleie og alt det der. jeg har litt erfaring med opp/ned rigging men ikke med Miksing og sånn dj greier, vist noen hadde hatt en link eller en liten opplærings film i DJ teknikk eller hva det heter så er jeg evig takknemmelig Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hei, har drevet endel med dette. Sjekk ut www.djbutikken.no og trailerene for Scratch serato live og de andre programmene som blir brukt til det samme. Men noen generell DJ opplæring har jeg ikke sett mye av. Noe jeg også har lett etter, noen av trance energy filmene har et eget menyvalg som du kan velge å bare vise dj-vinkelen slik at du ser hva djen gjør under hele filmen. Det beste er jo klart å spille seg frem til sin egen erfaring, og ikke lære av andre, men det er mye jobb. Jeg har spilt på juleball og elevkvelder og mindre diskoteker en- fire ganger i uken i fire år og vil ikke regne meg som veldig proffesjonell. Hva slags musikk er det dere produserer ? Går det innenfor Scratching eller club.? Hiphop eller techno/dance/ lounge ? Har dere jobb som dette eller driver dere bare med privat virksomhet ? Lenke til kommentar
Mats-- Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Vi har en jobb på en vellykket Ungdomsklubb med rundt 50-100 besøkende hvær fredag. det blir og ta i litt når du bruker ordet "produsere" musikk er ikke det vi er ute etter, er mer ute etter og lære oss og mikse sanger sammen så det ikke blir bare og kaste X-faderen over, men blir litt stil over det vi spiller for det meste : Hip-hop,Trance/techno Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 det som er viktig i trance med de sub sjangerene er beatmatching. en klassiker er å fade over når kick (basstromma) slår samtidig. og så klart noen triks som man kan ta men er litt vansklig å forklare på et forum skal snakke med kompisen min som er dj og spiller på noen klubber rundt oslo området og be han ta en titt på denne tråden. så får du litt mer profesjonelle svar Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Aha, hjelper litt det, det som er viktig når du er dj er å kunne skille techno og trance i to forskjellige sjangre. Blir mektig lei av disse fjortissene som maser på at jeg spille sånn trance som cascada lager. Det blir jeg irritert over at de kan kalle slik barbie pop for trance ! Vel, jeg spiller endel for også en vellykket klubb hvor det er en 100- 300 stk annehver fredag. vi har proft utstyr får en si. Men det du kan lære av er å bare prøve selv, utvid gjerne sangene med 1 minutt bare du kan bruke til overgang etc. med bass og så videre. Hele cluet er at ingen skal kunne høre at du bytter sang (om du ikke var klar over det) Det går ann å holde seg til effekter og bruke high,mid og low tone på eq for å tilpasse sangene , noe jeg egentlig vil si jeg er best på. Du må prøve å ikke ha for raske og heller ikke for sene overganger. I tillegg må du prøve å koble inn samme rytme parralelt som også er tidligere nevnt her. Vi har en rimelig bra mikser der hvor jeg spiller med 4 kanaler og innebygget effekt mikser. Link her Om du har følgt litt med på hva slags utstyr som brukes på sensation og lignende ser du fort at dette er samme mikser ( ) Bruk effekter og lær av din egen personlige erfaring. Her gjelder prinsippet med at øving gjør mester. Et par småtips: Husk å ikke spille samme sangen før det er gått omtrent to timer med mindre folk gnåler om dem. Og da flere isåfall. Hør på publikum og ta til deg hva de mener om musikken. (sier de spill noe annet, gjerne spør hva de ønsker) Det er også viktig å lage et show for danserene , altså, du har oppmerksomheten og ingen ser ned på at du kanskje kan rope ut i mikken med noe er det stemning her eller ? En dj skal ikke bare være noe å se på , men også noe å høre på. Vis alltid at du har kontrollen over scenen og husk at du er diskotekets viktigste punkt. Mister du kontrollen, smil lurt og gjør ditt beste. Det er det viktigste, alle feiler og ingen er perfekte når dett gjelder sånn. Som Tiesto selv sier: De beste djene er de som har mye erfaring fra små arrangement for det er de som har hørt fra folkene og vet hva folk liker å høre på. Mvh trondemor Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 tja en ting jeg ikke liker og det er dj som bare står der og er dj. men at de snakker i mic liker jeg heller ikke. en glad dj som danser litt for seg selv der oppe og smiler Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 tja en ting jeg ikke liker og det er dj som bare står der og er dj. men at de snakker i mic liker jeg heller ikke. en glad dj som danser litt for seg selv der oppe og smiler 7980211[/snapback] Haha, da har du to muligheter , du kan enten bli sett på som gal og selvstendig. (om du tar helt av derimot) den andre er at du kan bli sett på som vitti og stilig. Men det er viktig at du holder liv i publikum med å prate og hoie litt til dem. (det er viktig ) Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 tja men er noen som står å hoier og tar av litt for mye og det kan lett bli irriterendes. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 En kamerat av meg driver eget lyd/lys/dj utleie firma. Har vært med på alt fra juleball for 10.klasse til firmafester og bursdager. En viktig ting er å spille variert men også ønsket musikk. Selve mixinga er det bare å trene seg opp på, SPILL SPILL SPILL, det er det du blir god av Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 En kamerat av meg driver eget lyd/lys/dj utleie firma. Har vært med på alt fra juleball for 10.klasse til firmafester og bursdager. En viktig ting er å spille variert men også ønsket musikk. Selve mixinga er det bare å trene seg opp på, SPILL SPILL SPILL, det er det du blir god av 7983127[/snapback] Er så enig me deg der altså, variert og ønsker av publikum. Vil de ikke høre så vil de ikke høre musikken uansett hvor mye du liker den Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Heller ikke hvor mye DE liker den, om de kun vil ha trance eller lignende så bruk klassikere som grease og annet innimellom slik at de får det litt variert. Er morsomt når du har vært på et 10.klasse ball og både elever og de voksne skryter av musikken Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 mm, viktig. Sånn du lærer nokså fort når du kommer inn i det da Når jeg er leid ut til bursdager og liknende pleier vi å arrangere limbo og liknende. men dette er jo så klart mer for de små barnene så klart. Lenke til kommentar
Mats-- Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 Takk skal dere ha skal lese nøye gjennom og prøve/øve det dere sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå