Gå til innhold

Er du medlem av humaneteisk forbund?

Anbefalte innlegg

Hei hei, melte meg nylig inn i humanetisk forbund og lurer på om det er mange som er medlem der her på forumet?

edit:

Jeg legger til spørsmålet: Hvorfor?

7974865[/snapback]

edit igjen:

Jeg får svare på spørsmålet jeg og da, men først vil jeg nevne noe som fattern fant ut for kansje et år tilbake.

Vel, jeg er ikke døpt. Store deler av familien min er kristene, men muttern og fattern valgte å ikke døpe meg fordi de mente at jeg burde få bestemme selv når jeg ble gammel nok til å forstå hva det inneberer.

Fattern er medlem av humanetisk forbund, mens muttern er medlem av statskirken.

Som jeg tidligere sagt så skulle jeg selv velge, men nå nylig fant fattern ut at jeg sto oppført som medlem av statskirken til tross for at ingen hadde medlt meg inn.

Grunnen til dette var at statskirken tydlighvis hadde ført opp hele 90kullet.

Da får jeg stille samme spørsmål som deg graut: Hvorfor?

Jeg er selv borgelig konfirmert, den borgelige komfirmasjonen er faktisk veldig lærerik og inneholder masse undervisning som burde vært almenlære.

Ting som menneskerettigheter, likestilling osv.

Selv tror jeg ikke på at det finnes noe gudommelig, og jeg er imot at norge har en statskirke, jeg mener at vi bør skille kirke og stat.

Jeg finner det naturlig for meg å være medlem der ettersom jeg er humanetiker som det heter på fint.

Jeg har respekt for andre livsyn og religioner, og respektrerer de menneskene som er medlem der.

Des synes jeg du også skal gjøre Graut.

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor folk melder seg inn i Human-Etisk forbund.

Ser rett og slett ikke behovet for at ikke-religiøse må finne seg et "nytt" livssyn som en substitutt til stats-kirka, om man da eventuelt nettopp har meldt seg ut.

Ser heller ikke hvorfor foreldre som er medlem av Human-Etisk Forbund melder barn inn i det.

Er det ikke i bunn og grunn ironisk?

Enlighten me.

Det er garantert en del her inne som er medlem -

Joney kom med spørsmålet: Hvem er medlem av Human-Etisk Forbund?

Jeg legger til spørsmålet: Hvorfor?

Lenke til kommentar
Hva gjør vi for våre medlemmer?

Arbeider for livssynslikestilling i samfunnet, skoler og barnehager

Arbeider for å skille kirke og stat

Tilbyr humanistiske seremonier (navnefest, konfirmasjon, vigsel og gravferd)

Arbeider med å få på plass flere livssynsnøytrale seremonilokaler

Arbeider for å fjerne kristne formålsparagrafer i offentlig virksomhet

Arbeider for retten til fullt fritak fra KRL-faget i skolen

Videreutvikler humanismen og gir medlemmene et forum for humanistisk livssyn

Utvikler humanistiske livssyns- og omsorgstjenester

Fremmer grunnleggende menneskerettigheter

Arbeider for en kjønnsnøytral ekteskapslov

Forbundet jobber også med:

Respekt for menneskerettighetene i et pluralistisk samfunn

Opplysning om humanisme og livssynsrelatert spørsmål

Internasjonale spørsmål - Human-Etisk Forbund er tilsluttet den internasjonale humanistbevegelsen - IHEU

Humanitært arbeid - først og fremst gjennom HAMU (humanistisk aksjon for menneskerettigheter i u-land) og Frihetsaksjonen.

Så, er det fremdeles vanskelig for deg å forstå hvorfor folk er medlem?

Lenke til kommentar

Jeg er medlem fordi jeg er humanist, og HEF arbeider for humanistiske verdier. Ingen misjonering, ingen dogmer, men mennesket, miljøet og fremtiden i fokus. Medlemmene trenger ikke bekjenne noe som helst; man kan godt være kristenekstremist og medlem i HEF. Ingen stopper deg.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at HEF's idealer er dårlige eller skadelige for samfunnet - jeg mener, slik de fleste av oss, at det er gode idealer.

Men la meg sitere fremsiden til HEF i dag:

Bente Sandvig synes det burde vært sendt brev til alle kirkemedlemmer, slik at man får ryddet opp i de som har meldt seg ut av statskirken, uten å ha meldt seg inn et annet sted.

Det er denne mentaliteten jeg stille spørsmålstegn ved - greit nok at det er bra å støtte noe bra, men hvorfor da stoppe der? Og jeg mener ikke at man ikke skal gjøre noe, fordi man ikke kan redde verdenen, men hvorfor ikke bare ha det greit med seg selv?

Lenke til kommentar

Det er viktig å stille spørsmål, Graut. Enda viktigere er det å stille relevante spørsmål.

Intervjuet med Bente Sandvig handler om at kirka har uforholdsmessig høye medlemstall, etter en del klønete og ineffektive opprydningsrunder i medlemslistene. Bente Sandvig etterlyser en endelig opprydning, så man faktisk vet hvor mange som er medlem i statskirka. For øvrig står det, klart og tydelig, på siden til Fri Tanke, hvor artikkelen stod på "trykk": Redaksjonelt stoff i Fri tanke står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

Kritikk bør innebære kjennskap til emnet.

Lenke til kommentar
Det er viktig å stille spørsmål, Graut. Enda viktigere er det å stille relevante spørsmål.

Intervjuet med Bente Sandvig handler om at kirka har uforholdsmessig høye medlemstall, etter en del klønete og ineffektive opprydningsrunder i medlemslistene. Bente Sandvig etterlyser en endelig opprydning, så man faktisk vet hvor mange som er medlem i statskirka. For øvrig står det, klart og tydelig, på siden til Fri Tanke, hvor artikkelen stod på "trykk": Redaksjonelt stoff i Fri tanke står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

Kritikk bør innebære kjennskap til emnet.

7976636[/snapback]

Jeg ordlegger meg tydeligvis galt.

Jeg har ikke lyst å kritisere HEF.

Den grunnleggende ideen jeg har prøvd å formidle, er spørsmålet om hvorfor ikke-religiøse søker seg sammen i grupper for å på ny samles om et livssyn.

Selv føler jeg at temaet mitt har begynt å stjele emnet til post-starter, og såfremt han har noe i mot det, kan vi evt. skape en ny post. Om ikke er det bare å fortsette.

(Ps. ja, jeg vet at livssyn og religion ikke er det samme. ^^ Jeg ser den komme.)

Lenke til kommentar

Vis man ikke melder seg inn i et nytt livsyn blir man jo automatisk medlem i statskirken igjen uten at de i det heletatt spør deg, noe som er forbanna irriterende synes jeg. Så derfor ser jeg det slik at man melder seg inn i HEF som jobber for noe bra og da slipper mann å bli medlem i kirken igjen uten at du vil.

Lenke til kommentar
Vis man ikke melder seg inn i et nytt livsyn blir man jo automatisk medlem i statskirken igjen uten at de i det heletatt spør deg.

7979202[/snapback]

Det visste jeg ikke. Nokså idiotisk.

Jeg for min del synest det er greit å bare mene det jeg mener, uten å skape noe kollektivt ut av det. Omtrent samme livssyn og omtrent samme kampsaker, slik Olsen skrev, blir litt for omtrentlig for min del. Med mindre man da ser HEF mer som en politisk organisasjon, der omtrentlighet er et nødvendig onde.

Lenke til kommentar
Er vel automatisk medlem av statskirka siden jeg er døpt?

Konfirmerer meg Human-etisk og skal melde meg ut av statskirka når jeg blir gammel nok. Noen som vet hvor gammel man må være for å melde seg ur av stastskirka?

7977027[/snapback]

I Norge kan man fritt melde seg inn og ut av trossamfunn og livssynsorganisasjoner når man er fylt 15 år. Før det må foreldre være med i prosessen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg er medlem, og har meldt meg ut av statskirken.

Mange grunner, men skal utdype litt her:

Jeg har aldri trodd på den kristne versjonen av historien, aldri trodd på jomfrufødsel, osv

Jeg er også veldig stor motstander av den såkaldte kristne moral og etikk.

Har fått fortalt at man kan være så stor dritt man bare vil, og bare man ber om tilgivelse så er alt bra.

Tilsvarende så vil snille mennesker brenne evig fordi de ikke tror.

Jeg er også totalt motstander av de kristnes undertrykking av kvinner, og ikke minst all volden de har utført opp gjennom tidene.

Etter hvert som jeg ble eldre lærte jeg mer om hvordan paven og mange kristne syntes holocaust var bra "fordi jødene hadde jo drept jesus så takk for sist".

Den pave som overtok nå har jo også en fortid fra hitler-jugend.

Videre så har religiøse vært medansvarlige til spredning av hiv og kjønnsykdommer ved å være motstander/forby kondomer, og deres nei til abort selv ved voldtekter er direkte forkastelig synes jeg.

Videre, de kristne har stjålet som ravner fra andre religioner...og kirken har i tillegg bedrevet medlemsjuks i mange mange år, medlemsjuks som andre ville blitt fengslet for.

Legg så til den undertrykkende makt prester før benyttet seg av, hvordan religion gjennom 2000 år har blitt brukt til å rettferdiggjøre kriger, overgrep, undertrykking ja det meste som er gærnt med verden så snakker vi religion.

Man kan legge til mye mye mer, som spesielt det gamle testamentes sinnsyke voldsorgier med massakrer og befaling om å slakte sine førstefødte osv så har man litt av årsakene til at religion generelt og spesielt kristendommen hates av bl.a meg.

Mitt medlemskap i human etisk forbund har mange grunner.

En del har selvsagt med at de ordner det praktiske ved begravelser og kan tilby en verdig humanistisk navnefest.

De sloss også mot de kristne overgrep, og jeg synes de fortjener all støtte de kan få slik at man kan stå samlet mot kristendommen.

videre så får jeg via human etisk forbund innblikk i og får være med og diskutere ulike etiske og moralske problemstillinger som er i nyhetsbildet, en diskusjon ihvertfall jeg synes er interressant og viktig.

Man får også et godt innblikk i prosessene med skille av kirke og stat bl.a.

videre så vil flere humanetikere bli mer synlige og dermed bedre vise at det finnes alternativer til den kristne indoktrineringen.

så kan man selvsagt også legge til at man treffer masse hyggelige mennesker som kan dele av sin livsvisdom over en kaffekopp, man føler at man gjør noe for å bli en motvekt til kristendommen, og man får være med på å diskutere viktige skiller i historien som skillet mellom kirke og stat.

Om man skal se bredt på det, så driver heller ikke HeF med medlemsjuks som kirken gjør, de tvangsinnmelder ikke medlemmene, og de krangler ikke når man vil melde seg ut.

De diskriminerer heller ikke som kirken gjør, og de hyller ikke en gud som ville gjort hitler misunnelig!!

Lenke til kommentar
Og, uhm, tror ikke jeg er medlem der nå, men var det før.

7974880[/snapback]

Samma her.. var medlem under mamma før..(det går ut når man er 15år) Jeg er ikke medlem selv rett og slett pga latskap.. Så jeg kommer til å melde meg inn for jeg får summet meg til å gjøre det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...