Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Påkjørt i skibakken

Poseboen

Anbefalte innlegg

Tullingen bare kjører videre helt til ahn ikke klarer mer pga skader.

Jeg har ikke greie på utforkjøring, men kan man liksom forvente at en som kommer i "100 km/t" og samtidig selv er skadet skal makte å bråstoppe for å høre hvordan det står til?

Blir vel feil å anklage vedkommende for å ha stukket avgårde når han selv lå skadet lengre nedi bakken? :dontgetit:

7983820[/snapback]

Nei, men poenget er at han faktisk kjørte helt ned bakken, men han var ganke forslått så han kontaktet legen i bakken. Med andre ord han var ikke no særlig skadet. Han måtte heller ikke på sykehus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du ikke har noe økonomisk tap. Å ha litt vondt noen uker, og at du går glipp av håndballsesongen er ikke øk.tap. Man kan i enkelte tilfelle få erstatning a la tapt livskvalitet men neppe i dette tilfellet! Og det at du ikke får gått på skolen noen uker i 9. klasse vil ikke ha noe utslag på lang sikt..Du vil ikke bli ingeniør/jurist/frisør etc. noe senere på grunn av dette. Hadde dette skjedd før eksamen på universitetet ville det kunne bli noe annet.

Mulig du kan anmelde han, men er det noe vits... Det tjener ikke du noe på. Vet ikke heller om han har gjort noe straffbart...men mulig. Har ikke hatt strafferett.

Nå skal jeg ikke garantere deg at du kan ta mine råd for god fisk, jeg er tross alt ikke advokat. Ikke ennå :w00t:

Lenke til kommentar

Hamaestra går i klassen min, vi er veldig gode venner, og Hamaestra lå hele vinterferien(Pluss en uke før der igjen) på sykehus. Tenker at det er ganske kjipt. :hm:

Og nå må han være borte fra skolen i 2 uker til, han må jo på Cato(Treningssenter) for å trene seg opp osv.

Altså, 3 uker borte fra skolen + hele vinterferien på sykehus er ikke noe særlig. :s

EDIT: Tenker at Hamaestra mener, anmelde han pga. at han stakk av fra ulykken uten å stoppe, ringe etter hjelp etc. Saken er at j*velen kjørte på en gutt i skibakken i meget stor fart, skadet vedkommende og kjørte videre.

Det er som, jeg kjører bil på en vei. En gammel dame snubler og faller ut i veien. Jeg kjører over gamla, hun blir liggende bevisstløs, og jeg bare kjører videre.

Blir jo det samme...

Endret av WhiteDragon
Lenke til kommentar

Du får vel vurdere den moralske siden også. Det var ett uhell, men om det har seg slik at han valgte å stikke av.... da vet jeg hva jeg ville gjort.

"Nei, men poenget er at han faktisk kjørte helt ned bakken, men han var ganke forslått så han kontaktet legen i bakken. Med andre ord han var ikke no særlig skadet. Han måtte heller ikke på sykehus. "

Han kom seg ikke ned så raskt så mulig for å få leger/personale opp til deg? Sa han ikke ifra der nede om situasjonen? Hvis han ikkje gjorde det, har du vel en sak på begge fronter?

edit_

ahh leste WhiteDragon sitt inlegg. Grill denne ¤#"%&& om dere kan.

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Jepp er ute av sykehus nå og har plass på cato i fire uker. SKulle først kanskje bare være her 2 uker, men på grunn av nakken må jeg være her minst 4 eller kanskje mer. Jeg vet ikke om han hentet hjelp i bunnen av bakken for den hjelpen som kom var det vennene mine som hadde skaffet ved å kjøre ned selv og ringe foreldre.

Jeg har ikke snakket med kisen ennå, men regner med at jeg kanskje får svar på en del spørsmål. Om jeg skal gå til sak vet jeg ikke ennå i og med at i Norge er det veldig lave erstatningsbeløp med mindre jeg har varige skader og jeg blir sannsyneligvis helt frisk innen ett år.

Lenke til kommentar
Jepp er ute av sykehus nå og har plass på cato i fire uker. SKulle først kanskje bare være her 2 uker, men på grunn av nakken må jeg være her minst 4 eller kanskje mer. Jeg vet ikke om han hentet hjelp i bunnen av bakken for den hjelpen som kom var det vennene mine som hadde skaffet ved å kjøre ned selv og ringe foreldre.

Jeg har ikke snakket med kisen ennå, men regner med at jeg kanskje får svar på en del spørsmål. Om jeg skal gå til sak vet jeg ikke ennå i og med at i Norge er det veldig lave erstatningsbeløp med mindre jeg har varige skader og jeg blir sannsyneligvis helt frisk innen ett år.

8037151[/snapback]

Og sannsynigvis får du ingenting...

Lenke til kommentar
Han hadde vel ikke så mye sjanse til å se deg hvis du setter deg rett under et heng, tilfeldigvis i en utforbakke også.

8073759[/snapback]

Joda sant nok, men for det første sto jeg ikke i henget jeg kjørte ned. vor fort jeg kjører er min sak. Den andre tingen er at det er sjelden lov å kjøre utfor i en bakke andre kjører i rett og slett fordi det er uannsvarlig. Uansett hvor fort jeg hadde kjørt hadde han aldri hatt sjangse til å stoppe hvis noe kom foran han etter henget.

Lenke til kommentar

I skibakker har alltid personen som kommer bakfra ansvaret. At den skadelidende her opptrådte uforsvarlig vil nok medføre at erstatningssummen ikke blir spesielt høy, men jeg tviler meget sterkt på at et eventuelt motsøksmål vil gå noen vei.

Lenke til kommentar
I skibakker har alltid personen som kommer bakfra ansvaret. At den skadelidende her opptrådte uforsvarlig vil nok medføre at erstatningssummen ikke blir spesielt høy, men jeg tviler meget sterkt på at et eventuelt motsøksmål vil gå noen vei.

8108240[/snapback]

Det skal litt til før den skadelidtes forhold medfører at erstatningssummen blir avkortet. Det skal overraskende mye til! At erstatningssummen ikke blir høy er jeg enig i, fordi trådstarter ikke har noe nevneverdig økonomisk tap å vise til.

Lenke til kommentar
Det er muligheter for at jeg får prolemer med skulderen og kanskje nakken senere, men jeg vt ikke hvor stor betydning dette kan ha eller hvor mye problemer.

Det er greit å få kartlagt dette tidligst mulig slik at du senere kan vise tilbake til den episoden ved en senere anledning hvis dette skulle bli nødvendig. Det gjorde jeg da jeg var i en trafikkulykke. Jeg har ikke hatt problemer i ettertid men det er greit å være på den sikre siden. Slike senskader kan komme plutselig...

Lenke til kommentar

- I en skibakke er det alltid personen bak som har ansvaret.

- Man må da få lov til og si: Dette klarer jeg ikke (elns), jeg tar det rolig ned" uten at folk skal kunne kjøre deg ned?

- Uansett er det vel ike lov og gå fra en skadet person? Spesielt ikke hvis det er du som har forårsaket skaden!

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette inlegget, vil bare få det ut.

Blir som en annen kar jeg møtte i Hafjell i fjor, bare på en litt annen måte.

Det er jo som sikkert mange her vet, en "snowboard park" i hafjell, med en rekke store hopp osv.

Nederst i parken er ett av de største hoppene i parken, der står det en 7-8 gutter/menn og gjør seg klar til og hoppe.

En av dem står sidenav hoppet for og sjekke om kysten en klar, og ettersom det ikke er noen der sier han "ok" og førstemann setter utfor.

Akkurat når førstemann han kommet over hoppkanten kommer det en mann i 40-årene og stopper bokstaveligtalt midt i unnarennet av hoppet.

Hvis hopperen hadde truffet han hadde det resultert i veldig store skader på begge to, spesielt den 40 år gamle mannen.

Vi snakker her om ett ganske så stort hopp som det er umulig og ikke legge merke til, så at han stoppet der er da ingen andres skyld?

Står også skilt om at man ikke skal stå i unnarenn i hopp osv, men han gjorde det.

Rett etter hopperen lander 20-30cm sidenav denne mannen blir mannen dritsur og banner og skriker at han kunne blitt skadet osv, og at han skulle anmelde han for "uforsiktig kjøring" osv.

Men kan den 40 år gamle mannen anmelde den som hoppet?

Samme som, kan den som kjørte på deg i bakken, anmelde deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...