Brian Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Heisann Det har seg slik at jeg går VK1 Laboratoriefag nå for tiden, men jeg er så usikker på om det virkelig er dette jeg vil bygge videre på, samt bli min jobb etterhvert. Da jeg gikk grunnkurs var jeg nesten 2/3 av året overbevist om at jeg skulle gå VK1 Prosessfag, men av en eller annen grunn hørtes også labfag interessant ut på den tiden så det ble til at jeg søkte dit istedet. Men nå er jeg jammen ikke sikker lengre. Nå har jeg jo ikke prøvd prosessfag heller da slik at jeg har ikke fått noen inntrykk av hva det egentlig går ut på det heller. Tror dette var på grunn av manglende informasjon, jeg visste aldri helt hva de forskjellige retningene var sånn helt egentlig. Men nå har jeg altså fått et inntrykk av hvordan labfag er, og er særdeles usikker på om det er dette jeg virkelig vil. Har vurdert opp, ned, frem og tilbake om jeg kansje skulle prøve å gå Vk1 prossessfag og se om det er noe som appelerer mer til meg. Grunnen til at jeg er usikker på å prøve dette også, er fordi jeg har lite informasjon om hva det egentlig dreier seg om som sagt. Det lille inntrykket jeg har fått av prosessfag er at det går ut på å overvåkeprosessene i et anlegg (en del tid foran pc skjermer) og generelt litt inspeksjoner fysisk rundt om i systemet. Stemmer dette? Eller er det annerledes/mer som man gjør? Grunnen til at jeg er tvilende til labfag er at jeg synes det blir litt for mye pirkearbeid. Jeg er litt for utålmodig av meg av og til føler jeg, + at det er mye regning i labfag til tider. Føler at det ikke er helt meg noen ganger, men kansje det er fordi jeg ikke har modnet helt innen faget Men etter VK1 burde jeg vel ha fått et ganske greit inntrykk av hva det går ut på, burde jeg ikke? Jeg liker mer å holde på med litt mekanikk også i tillegg, liker å skru litt også. Ser jo bare med RC bilen min; det er jo arti å skru på den også. Sitter av og til å skrur på den uten at det er noe galt, men bare for å se litt. Så derfor tror jeg prosessfag kunne passet meg litt bedre siden det inneholder litt mer mekansike duppeditter og slikt. Noe ren mek linje tror jeg ikke er helt for meg, men en fin mellomting hadde vært tingen kansje. Er litt usikker her også. Men det er altså her jeg har fått et inntrykk av at prosessfag er mer rettet mot den retningen jeg sikter til. Men uansett hva som skjer så skal jeg fullføre VK1 labfag og ta to år som læling først innen lab. Da får jeg dette med skole og alt annet litt på avstand og kan slappe av litt i to år før jeg vurderer om jeg skal ta prosessfag eller ei. Men per dags dato heller jeg meg litt mer mot prosessfag egentlig, uten helt å vite hvorfor. Det virker kansje litt spennende likevel. Er så usikker akkurat nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg satse på dette eller prøve noe annet som kansje passer meg bedre? Det er dette som svirrer rundt i hodet mitt den siste tiden. Og en siste ting, jeg har hørt at man må gå grunnkurs opp igjen siden det er kommet en ny reform. Stemmer dette? jeg gikk det siste året på den gamle reformen, kjemi og prosessfag, som nå er blitt erstattet med TIP. Må jeg da gå grunnkurs opp igjen for å ta VK1 prosessfag? Takker og bukker for alle svar som måtte komme. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Ingen innspill? Det jeg hovedsaklig ønsker å avklare først er ryktet ang det med linjene først. Jeg har hørt at jeg må gå grunnkurs opp igjen hvis jeg skal gå VK1 prosessfag, siden jeg gikk på den gamle reformen i fjor. Stemmer dette? Synes det høres merkelig ut, siden jeg tross alt har gått grunnkurs jo. Så ellers lurer jeg litt på om hvordan prosessfag egentlig er. Egne erfaringer er også positivt å høre, slik at jeg kan få litt bedre inntrykk av hva det går ut på. Til slutt lurer jeg på om hvis jeg går læling innen laboratoriefag, men likevel bestemmer meg for å gå prosessfag, må jeg da ta to nye år som læling for å få kompetanse? eller holder det med bare et år eller noe slikt siden jeg har vært borti noe av det før innen lab? Endret 20. februar 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå