Gå til innhold

Erfaringstråd med panorama software

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gå til http://wiki.panotools.org/Main_Page

Der finner du massevis av info og programvare, både gratis og billig.

Selv bruker jegPTgui sammen med Panotools, som fungerer veldig greit.

Hugin fungerer også veldig bra, og er gratis.

7997731[/snapback]

mange tak jeg har prøvet de foreslåede software og gosh hvor det svært at vælge, der er så meget at tænke over førend man bestemmer sig :thumbup:

men jeg hører gerne om flere pogrammer gerne med vr panos :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har lenge brukt Hugin, som er en fri OS X-frontent til panotools. Men i det siste har jeg gått over til Photoshop CS3, som er helt genialt overlegent alle andre panoramaprogrammer jeg har brukt.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at det er å spre feilinofmrasjon å hevde at CS3 er fantastisk på panoramafunksjon. Ihvertfall hvis det er kulepanorama vi snakker om. Der er det helt ubrukelig, selv om det har kommet seg veldig siden CS2.

Ikke gir det noen form for egen kontroll, og ikke kan den ta fisheye-bilder, som er det 95% av alle panografer bruker... De få gangene jeg har prøvd den til dette har den ikke vært i nærheten av å greie jobben!

Lenke til kommentar

Sakser denne fra en kompis:

Tok 15 bilder av Bogstadvannet. Gjorde hva jeg kunne for å gjøre

utfordringen så tøff som mulig:

- Autofokus (mao litt tilfeldig fokus fra bilde til bilde),

- Auto-exposure (noen litt lyse, andre litt mørke, avhengig av hvilken

retning jeg pekte i),

- Håndholdt, selvfølgelig,

- Ikke så nøye på rekkefølgen,

- Ikke så nøye på å holde kameraet rett,

- osv osv.

Og, du skjønner sikkert hvor dette bærer: Photoshop limte sammen til en

*perfekt* pano - uten noen innblanding fra min side whatsoever.

En crop og LAB curves senere, og vedlagt er resultatet. Ja, nedskalert

da. Men originalen her er 8011 x 3539 -- og jeg klarer ikke se en eneste

søm.

post-5894-1176562504_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke akkurat noe kulepanorama du har der da...

En ting som CS3 gjør bra er autoblending av layers, men det er jo normalt ganske dumt å ikke låse både fokus, eksponering og hvitbalanse. Du får da i hvertfall testet blending-egenskapene grundig..

Hvis du etter å ha satt sammen 15 bilder til et 8x3.5k bilde må det enten ha vært enormt mye overlapping, eller veldig små bilder?

Hvis du ikke har prøvd f.eks. PTgui vet du ikke hva du går glipp av når det gjelder kontrollmuligheter når det gjelder perspektiv, projeksjon, oppretting osv. Jeg synes det høres ut som om du mener at det at PS gjør det helt automatisk er flott, så da mener du vel også at kompakter uten noen form for innstillinger/kontroll også er det beste til alt?

I PTgui er det også en knapp som lager alt automatisk, og som vanligvis gjør jobben helt flott, men det er det at du har masse egne kontrollmuligheter når alt ikke går etter planen som gjør at det er så mye bedre enn CS3 til panorama. Og, som sagt, CS3 kan ikke brukes til kulepanorama.

Og hvis du har bommet så mye på eksponeringene at PTgui/Enblend/Smartblens ikke greier å rette det helt opp er det fullt mulig å lagre som layers og bruke CS3 til å blende dem etterpå...

Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke akkurat noe kulepanorama du har der da...

En ting som CS3 gjør bra er autoblending av layers, men det er jo normalt ganske dumt å ikke låse både fokus, eksponering og hvitbalanse. Du får da i hvertfall testet blending-egenskapene grundig..

Hvis du etter å ha satt sammen 15 bilder til et 8x3.5k bilde må det enten ha vært enormt mye overlapping, eller veldig små bilder?

Hvis du ikke har prøvd f.eks. PTgui vet du ikke hva du går glipp av når det gjelder kontrollmuligheter når det gjelder perspektiv, projeksjon, oppretting osv. Jeg synes det høres ut som om du mener at det at PS gjør det helt automatisk er flott, så da mener du vel også at kompakter uten noen form for innstillinger/kontroll også er det beste til alt?

I PTgui er det også en knapp som lager alt automatisk, og som vanligvis gjør jobben helt flott, men det er det at du har masse egne kontrollmuligheter når alt ikke går etter planen som gjør at det er så mye bedre enn CS3 til panorama. Og, som sagt, CS3 kan ikke brukes til kulepanorama.

Og hvis du har bommet så mye på eksponeringene at PTgui/Enblend/Smartblens ikke greier å rette det helt opp er det fullt mulig å lagre som layers og bruke CS3 til å blende dem etterpå...

8394965[/snapback]

Enig da jeg bruger Hugin der ligner PTgui meget, er dog lidt mere rodet at arbejde i pga dette er et "ufærdigt" pogram hvor mange hjælpepogrammer skal instaleres og der skal rodes meget før en man har en arbejdsflade der passer til en :)

Endret av Roadracoon
Lenke til kommentar
Den kan lagre bilder med betydelig(!) bedre oppløsning en Autostich......

8410794[/snapback]

Er det noen begrensning i Autostitch? Standardsetting ga lite oppløsning men ved å endre setting kunne jeg lage panorama med full oppløsing. Jeg hadde ikke mange bildene å prøve på, men jeg lagde et 20megapixel bilde som er full oppløsning av originalbildene.

Lenke til kommentar
Er det noen begrensning i Autostitch? Standardsetting ga lite oppløsning men ved å endre setting kunne jeg lage panorama med full oppløsing. Jeg hadde ikke mange bildene å prøve på, men jeg lagde et 20megapixel bilde som er full oppløsning av originalbildene.

8411424[/snapback]

Du kan endre innstillinger for oppløsning i "Options". Les ellers HER.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...