gsd Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Har spilt el-gitar i litt over 1 år nå og trenger nytt utstyr. Har sett på roland cube 30X som ser ut som en grei forsterker http://www.scenario-as.no/product_detail.a...&pkProduct=4084 Men er litt usikker på valg av gitar. Synes Ibanez har en del kule gitarer, som f.eks. http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=478 Er slike gitarer noe å anbefale? Hvilke spesifikasjoner bør jeg se etter når det gjelder mikrofoner osv. Spiller en del Iron Maiden, Metallica og Pantera. Endret 19. februar 2007 av gsd Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Har spillt i 6 år på min ibanez nå. Ingen problemer. Men ibanez er fantastiske gitarer! Har ikke prøvd den du linker til da. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Jeg har spilt litt på denne gitaren. Meget pen, ser mye dyrere ut enn det den er. Likte gitaren godt, praktisk med duobuckeren. Det er en ny modell, hadde den eksistert da jeg kjøpte min, tror jeg at jeg hadde valgt denne. Litt billigere er den jo også. Her er en av mine- en knall gitar: http://www.riff.no/butikk/images/S470_BK_1M_05.jpg Lenke til kommentar
gsd Skrevet 19. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2007 Har sett at en del Ibanez gitarer har Floyd Rose. Har ikke brukt vib.sett særlig mye tidligere, og har lest at det er en del ulemper med Floyd Rose ved at det er mye arbeide å sette på/stemme strengene. Er det verdt å kjøpe en gitar med Floyd Rose eller er det like greit å skippe det? Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Så lenge du ikke har virkelig bruk for det anbefales det vel stort sett å unngå floyd rose for enhver pris. edit: hvordan klarer man å skrive unndø? Endret 19. februar 2007 av kakk Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Det synest jeg er litt tullete. Floyd Rose systemet funker veldig godt selv om du er nybegynner eller ikke. Det tar litt lengre tid å stemme korrekt, men så holder stemmingen seg veldig godt. Bare om du bender ofte og mer enn en halvtone har det noe for seg å unngå floyd rose, siden de andre strengene vil gi litt etter. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Noe av poenget med FR er at systemet trenger vedlikehold, og at man må lese bruksanvisningen. Det er snakk om sunn fornuft, og en justeringsjobb i forhold til hva slags strenger man bruker på gitaren. Floyd Rose er ikke leketøy, det er et verktøy for folk som vet hva de driver med. Derfor er mange som vil ha leketøy misfornøyd med FR. Når det er sagt, så er det ikke et perfekt system. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Hva må du lese bruksanvisning for? Det eneste vanskelige med floyd rose er å justere lengden på hver enkelt stol på systemet. Er jo ikke engang alle gitarer som har mulighet til å justere hver enkelt sete for strengene engang, så det kan jo umulig gi så sure bånd at en nybegynner møter på noe problem ang. det. Jeg lærte å spille på floyd rose gitar, og det var ingenting ved systemet som hindret meg. Er det ikke like greit å bli kjent med systemet før enn siden uansett? edit: Nå kan jeg jo nevne at jeg ikke sier du bør kjøpe med floyd rose. Heller at du ikke bør tenke på floyd rose gitarer som en kjøpebrems. Det har ikke så mye for seg om du ikke ønsker tremolo, men jeg synest at rose systemet absolutt ikke er noen ulempe... Endret 19. februar 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Er vel enig med deg at en Floyd Rose ikke nødvendigvis er så vanskelig, men sannheten er at mange gitarer hvor eieren er misfornøyd med stolen kun trenger en justering for at den blir bra. Husk at mange gitar-eiere sliter veldig med å skifte strenger selv. Det er ikke uvanlig å levere inn gitaren "til service" for å få nye strenger på den. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Hehe Er enig i at det er skremmende mange gitar-eiere som leverer gitaren sin for strengeskift, isteden for å lære det selv. Men nå kaprer vi litt tråden til gsd med denne rose diskusjonen. Vi kan vel konkludere med at dersom du velger floyd rose systemet, så ta deg litt tid til å sette deg inn i hvordan det fungerer. Da skal det ikke være noe problem. edit: typo Endret 21. februar 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
gsd Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Har vært litt rundt å prøvd gitarer i diverse butikker nå, men det er veldig lite Ibanez å få tak i, derfor lurte jeg på hvordan Fender strat er til å spiller metal/rock i forhold til Ibanez? Lenke til kommentar
edge Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Fenderstrat er knallgitarer det. Har ikke prøvd så mye Ibanez at jeg kan uttale meg, men om du har en god amp så er det ikke noe problem å få en skikkelig metallvreng ut av en Fenderstrat Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Det finnes jo mange såkalte "Superstrater", med en blanding av singlecoil og humbuckere. Det kan jo være noe å sjekke ut. Selv har jeg akkurat bestilt meg en Fernandes Retrorocket Pro, fordi jeg har lyst på en gitar med Sustainer- system. Håper det er så spennende som det ser ut som. Lenke til kommentar
gsd Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 Det finnes jo mange såkalte "Superstrater", med en blanding av singlecoil og humbuckere. Det kan jo være noe å sjekke ut. 7991489[/snapback] Har sett på en Fender med 2 singelcoil'er og 1 humbucker ja, virka som det var en ganske grei gitar Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Hvis du gjerne vil ha tre singlecoils, kan du jo finne en med splittbar humbucker. DA får du egentlig i pose og sekk, den Ibanezen du nevnte funker fint i det tilfellet. Eller du kan gå den andre veien- kjøpe en gitar med tre singelcoils, og kjøpe en humbucker i singelcoil- størrelse som du setter inn. Det finnes også. Har en fra Mighty Mite, og på litt avstand kan man ikke se at det er en humbucker. Angående vrenglyd fra Strat- ikke noe problem. Min påstand er at Straten er en veldig anvendelig gitar, hvis man skal ha bare en. Noe av grunnen er at det er lett å sette på en humbucker på den hvis man ikke klarer seg med singlecoil- lyden. Skal du spille mest Metallica, Pantera og slikt, tror jeg at jeg ville ha gått for en gitar med humbuckere. Den du nevner tidlig, er en OK gitar, men kanskje ikke tøff nok. Da kan noe slikt være bra, fra RG- serien til Ibanez: http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=119 Endret 23. februar 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Peppey Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Skal også kjøpe meg el gitar snart. Blir sannsynligvis en Ibanez, liker utseendet på mange av gitarene deres veldig bra. Har dessuten bare hørt positive ting om Ibanez kvalitetsmessig. Jeg lurer på om jeg burde kjøpe med tremolo? Har hørt det skal være vanskelig å skifte strenger etc, at de blir raskere ustemt, og at mekanismen faktisk har lett får å gå i stykker under frakt etc. Tror dere jeg klarer meg fint uten? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Uten å lage diskusjon om denne saken igjen (floyd rose tremolo systemet). Det er vanskeligere, eller rettere sagt, tar lengre tid å stemme slikt system. Selve systemet gjør ikke strengene raskere ustemt. Det låse strengene oppe og nede slik at de ikke skal bli ustemt. Det eneste det går på er om selve strengene gir etter for slitasje, og dermed strekker seg (mye bending, tremolobruk og temp.forskjell er synderne her, men dette gjelder alle typer system). Så lenge du frakter gitaren forsvarlig blir det aldri ødelagt. Og ja, du klarer deg fint uten. Endret 28. februar 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
m0zzdart Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Har spillt i 6 år på min ibanez nå. Ingen problemer. Men ibanez er fantastiske gitarer! Har ikke prøvd den du linker til da. 7977478[/snapback] ibanez er fantastisk. har det selv og har prøvd en slik han linka til. synes den er god å spille på. men må skifte strenger når du får den. en ny gitar du kjøper som er strenger på er ikke noe gode strenger. alle gitarene jeg har kjøpt bytta jeg strenger på med en gang. mye bedre å spille på da. synes hvertfall jeg : ) meg jeg ville ikke kjøpt den forsterkeren ikke noe pen lyd i den nei. har prøvd en slik ja =/ Endret 28. februar 2007 av m0zzdart Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Er vel ekte D'Addario på Ibanez? Har hvertfall vært det på de to jeg har? Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Dyrere Ibanez-modeller leveres med Elixir. På de billige står det ikke oppgitt på Ibanez sine sider ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå