Gå til innhold

Hvilken LCD skjerm?

Anbefalte innlegg

Hitachien har raskere responstid, koster mindre enn Samsung 172T, og egner seg derfor bedre til spillere både i lommebokstørrelse og verdi. Den har DVI og D-Sub, hvor du enkelt kan bytte mellom de 2 ved hjelp av noen få menytrykk. Alle kabler er inkludert, og det er ingen ekstern strømboks.

Er en kjempeskjerm :smile: (Hitachien alltså.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Personlig har eg også vurdert å kjøpe ein av desse skjermane. Men eg har stoppa litt opp nå... Det eg stusser litt over er korleis fargane er på Hitachien. Den støttar jo berre 262K fargar... Dette er jo vesentleg lavere enn Samsungen sin som støttar 16.2M fargar.

Er ikkje dette merkbart? 16ms responstid er jo bra det, men bildekvaliteten blir vel ikkje så bra med så få fargar... ?

Lenke til kommentar
Fikk hitachien nå, jeg hadde en Sony CRT 17" Trinitron før, og en Samsung 152S, som er samme skjerm som 172T med analogt signal mellom skjermkort og skjerm.

Uansett, Hitachien er svingod. Denne går jeg for. DVI og analog kabel er inkludert i pakken.

Ikke funnet noen døde piksler her enda.

Spiller mye :wink:

Og digger den.

Think this one is a "keeper"! ;D

jeg syns ikke du kan samenligne en 15" og 17" til samsung,ikke bare det med dvi som skiller dem 172t har bedre kontratsforhold.

men hitachi er nok grei,personlig syns jeg den er støgg,mye stiligere med noe i sølv.

Lenke til kommentar

Hei

Har en Sony G420 nå, men har alikevel veldig lyst på LCD... Så langt har jeg funnet Eizo L565 som en god kandidat, men jeg vet om hvilke skjermer som kan konkurere på bildekvalitet(2D&spill), men til en bedre pris... Det bør være to innganger og foretrekker at den leveres i sort,. Noen forslag?? (ta med hele navent slik at den blir lett å finne i prisguiden :D )

PS: USB hub innebygd hadde vært kjekt... siden jeg er blitt vant med det..

Lenke til kommentar
Max. User Adj. 17.0"

Den er langt ifra dårlig, i alle fall på papiret, jeg får denne IMORGEN! Vil du jeg skal fortelle mine erfaringer? Jeg hadde en Samsung 152S før denne, som er samme skjem som 172T (ja, den "hyllede"), men i 15" format.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-12-05 23:20 ]</font>

er det ikke 152t som er den samme skjermen i 15" da? 152s er vel den samme som 172s og ikke 172t

Lenke til kommentar

Tror jeg går for samsungen, den ser ufattelig mye bedre ut en hitachien og jeg tror også den er bedre. Når folk sier hitachien har 16ms responstid så er det å lyve litt. Skjermen bruker 12ms på å slå på en pixel, og 4ms å slå den av = 16ms. Men folk glemmer at pixelen må slås på igjen og da blir regnestykket 12ms + 4ms + 12ms = 28ms responstid.

(mulig jeg tar feil her?)

Ellers har samsungen bedre konstrastforhold og 'vinkel-innsyn'.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er den samme skjermen, Men denne fikk bra karekter av tv2hjelper deg? 1. Samsung 172T

Kr. 7950 inkl. mva.  

Samme skjermen koster fra ITbutikken kr. 5.769,- + frakt (ca kr. 100,-) Her er det penger å spare hvis man bruker Prisguiden øverst på siden.

Lenke til kommentar
Når folk sier hitachien har 16ms responstid så er det å lyve litt. Skjermen bruker 12ms på å slå på en pixel, og 4ms å slå den av = 16ms. Men folk glemmer at pixelen må slås på igjen og da blir regnestykket 12ms + 4ms + 12ms = 28ms responstid.

(mulig jeg tar feil her?)

Det er meget sannsynlig at du tar feil, ja. Man sier vanligvis at responstiden er summen av "rise time" og "fall time", altså 12 + 4 = 16 ms.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt denne skjermen en god stund, og ettersom det ble en varm diskusjon her nå, så skal jeg si litt mer om skjermen:

For det første, jeg er ingen fagmann, men jeg har prøvd flere LCD-skjermer nå den siste tiden, og før dette så hadde jeg en Sony Triniton 17", så jeg føler at jeg har noe å sammenligne med.

For det første:

Samsung 152S: Er egentlig samme som 172T, 172S og 152T, jeg trodde de fleste hadde det på det klare at når jeg vektla forskjellene mellom Samsungen og Hitachien, så vektla jeg responstiden høyest, og ettersom responstidene er den samme på 152S-152T-172S-172T, så kan disse sammenlignes i et på dette området. Jeg blandet aldri sammen bildekvaliteten, så vidt jeg vet, utenom å nevne at Samsungen jeg hadde gikk på analog kabel.

¨

For det andre:

Kanskje det er noe får farver, men jeg har bare hatt positive erfaringer med denne angående farvegjengivelse i forhold til Samsungen, dog var denne på analog kabel om det har noe å si, mens Hitachien er på DVI-kabel. Og Hitachien slenger med både analog og DVI-kabel i pakken, som gjør den enda mer prisverd.

Den lave responstiden var tydelig, jeg vet ikke om dette er pga min mentale forhåndsinstilling, men jeg syntes uansett at denne var MERKBART bedre i spill enn Samsung sin på responstid. Og som de som har Eizo Lxxx vet, så er det iblant forskjell på papirspesifikasjoner og spesifikasjoner i virkeligheten. Dette vet jeg ikke om det gjelder farvene og, men som sagt, jeg føler meg ikke "utestengt" ifra noen farveopplevelse på denne skjermen. Dog har skjermen noe problemer med VELDIG/EKSTREMT mørke farver, som gjør at den lett tyr til svart veldig lavt nede, dog sliter mange skjermer med lignende problemer med noen farver.

Men, jeg fortsetter å anbefale denne skjermen til folk, hvorfor?

Responstiden og det faktum at jeg synes dette er dagens beste LCD-skjerm for spillfantasten.

Den gir alle kabler du skal ha, og har ingen ekstern strømboks! Dog en ganske tjukk strømkabel, samme som datamaskiner og andre skjermer har, men jeg blir ikke forstyrret av det faktum.

Den er klar, og denne hadde i alle fall ingen døde piksler, og jeg syntes ikke å ha hørt om noen med døde piksler på denne enda. Men dette må man jo regne med idag. Jeg kanskje bare var heldig? Samsungen hadde uansett døde piksler, og var mye dyrere enn en Hitachi i samme størrelse og årsmodell (15" - 2002).

Ellers, om noen lurer på noe, send meg en privat melding, og jeg skal svare etter beste evne.

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Kan sammenligne denne med Hansol H711 også, da jeg hadde noen timer med denne for en stund siden.

Hansolen har bare analog, DVI er overlegent i kvalitet på tekst. Alt blir mye skarpere og klarere. Jeg går aldri tilbake. Derfor er jeg glad at jeg gikk for Hitachien istedet for Hansol H711.

Hansolen ghostet godt i CS, jeg spilte en god del runder CS på nett på "de_dust", og følte aldri at veggene sto helt stille. Dette er kanskje en vanesak, og jeg kom rett ifra en 19" CRT, men ble aldri vant til det :(

Jeg prøvde skalering, kjørte et spill i 10xx*8xx (CS), og sammenlignet senere med Hitachien, de stilte ca likt, men syntes Hitachien hadde litt mer å gå på, ettersom den har innebygd kantutjevning, og du kan velge mellom 3 grader i skjermmenyen.

Bildekvalitet/lysstyrke:

Syntes Hansol var så lys at jeg fikk vondt i hodet, det var gyselig å surfe på Komplett.no, og jeg var tvunget til å skru ned brightness HELT NED for å kunne bruke den, men da ble alt annet veldig mørkt. Hitachien har ikke dette problemet.

Men, som sagt, jeg hadde bare en del timer med Hansolen, mens jeg har hatt Hitachien i en måned.

Ellers, Hitachien har 2 innganger, analog og dvi, og du kan bytte i skjermmenyen, dog er dette noe knotete å gjøre, hadde vært bedre med en egen tast for dette, som Sony har implentert, og muligens Samsung også har denne knappen. Ellers har hitachien veldig tynne kanter på sidene, og burde derfor egne seg godt i flerskjermsskrivebord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...