Wackee Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Hei! Har ein kompis som egentlig er veldig flink på skulen, spesielt i realfag. Både lærarar, foreldre og meg inkludert vil at han skal gå studiespesialisering, og han har stor kompetanse til det. Han har lyst til å bli noko innan IKT. Problemet er at skulen me går på har ein utrulig ukompetent undervisningsinspektør, som desverre er utdatert på området som gjeld høgare utdanning. Han meiner klart at vedkommande skal gå Service og samferdsel. Men har ikkje argument. Grunnen til detta er at vedkommande har sagt at han vil det. Han vil det pga av at ein annar kompis skal gå den linja, og ei jenta som han er litt interresert i skal gå den også. Er det nokon som kan komme med nokre gode argument, gjerne litt utspekuerte som kan hjelpe meg med å få han til å gå studiespesialisering? Ikkje lag dette om til ein diskusjon om moral ala "vil han gå S&S, la han gå det!" osv. Eg snakka med han i dag og han sa sjølv at han var i tvil om kva han skulle velga. William Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) - Hvis han er god i realfag, så burde han gå Studiespesialisering fordi han kan holde alle veier åpne for videre utdanning (uten å måtte ta forkurs osv.) - Det er (i alle fall i klassen min) ganske mange damer på Studiespesialisering. - En skulle ikke tro det, men jeg synes faktisk skolen er blitt gøy av å gå på Studiespesialisering. Det er ikke bare teori, men faktisk en del nyttige ting vi støter borti. - Hvis han har lyst til å bli noe innen IKT, så kan du jo spørre han faktisk vil gjøre dette for resten av livet sitt... Ved å velge Studiespesialisering så får man jo generell studiekompetanse slik at man kan begynne på hvilken som helst høyskole / universitet etterpå. Noe av det jeg kommer på akkurat nå... Kan hende noe er feil, er litt trøtt nå EDIT: Det der med at en venn av han skal gå på Service og Samferdsel er noe ordentlig tull... Det er nå man skal velge utifra hva en selv har lyst til videre i livet, og ikke hva andre har lyst til... På VGS vil han uansett skaffe seg nye venner... Endret 18. februar 2007 av Trussl Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 S&S har egentlig lite med IKT å gjøre. Det eneste er at de bruker IKT som verktøy hele tiden. Omtrent som Medier og Kommunikasjon. Dessuten bør du være interessert i forretning, økonomi, organisasjon/bedrift osv. for å gå S&S. Hvis han er motivert for å ta videregående (studiespesialiserende) pluss høyere utdanning (IKT-fag på høyskole/universitet) er nok det det aller beste for han. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 S&S har egentlig lite med IKT å gjøre. Det eneste er at de bruker IKT som verktøy hele tiden. Omtrent som Medier og Kommunikasjon.Dessuten bør du være interessert i forretning, økonomi, organisasjon/bedrift osv. for å gå S&S. Hvis han er motivert for å ta videregående (studiespesialiserende) pluss høyere utdanning (IKT-fag på høyskole/universitet) er nok det det aller beste for han. 7973592[/snapback] Kan gå IKT-servicefag 2året på S&S vel? Kan man for så vidt hvis man går almenn også da.. Kan få spesiell studiekompetanse på allmenn, og har vel generelt et bedre grunnlag for en høyere utdanning.. Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Hei, det er meg det er snakk om. Når det gjelder studiespesialiserande så har eg gjort meg opp ein eller anna plass oppi håve at allmenn er ei linje der du sitter å gjør matte og det er totalt stille i timane. Noken som kan avkrefte dette? Og ikke lyg for at dere skal lure meg Når det gjelder jenta. Ehm, det går ikkje an å erstatte den jenta..ho er så..spesiell Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 allmenn er ei linje der du sitter å gjør matte og det er totalt stille i timane. 7979862[/snapback] Et eksempel fra en vanlig fysikktime: Læreren er ferdig med å gjennomgå stoffet på sin elendige måte, og vi er blitt satt til å gjøre oppgaver. Etter ti minutter ringer telefonen min, og da er det så mye bråk og jævelskap at:1) Læreren legger ikke merke til at telefonen ringer 2) Jeg kan ta opp telefonen og snakke med den som ringer Eventuelt kan vi gå på biblioteket og "føre inn elevforsøk", aka. gjøre hva vi vil. Disiplinen er helt opp til læreren. Angående fagvalg så velger du mye selv. Matte må du ha minst to år. Jeg føler at timene på almenn VGS enn på ungdomsskolen. På ungdomsskolen har vi de hysteriske lærerene som skal passe på 27 uinteresserte elever som egentlig ikke har lyst til å være der. På VGS er man der mer eller mindre frivillig, og lærerene har også en mye mer avslappet holdning til fravær og bråk (så sant det ikke går grovt ut over undervisningen). Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 allmenn er ei linje der du sitter å gjør matte og det er totalt stille i timane. 7979862[/snapback] Et eksempel fra en vanlig fysikktime: Læreren er ferdig med å gjennomgå stoffet på sin elendige måte, og vi er blitt satt til å gjøre oppgaver. Etter ti minutter ringer telefonen min, og da er det så mye bråk og jævelskap at:1) Læreren legger ikke merke til at telefonen ringer 2) Jeg kan ta opp telefonen og snakke med den som ringer Eventuelt kan vi gå på biblioteket og "føre inn elevforsøk", aka. gjøre hva vi vil. Disiplinen er helt opp til læreren. Angående fagvalg så velger du mye selv. Matte må du ha minst to år. Jeg føler at timene på almenn VGS enn på ungdomsskolen. På ungdomsskolen har vi de hysteriske lærerene som skal passe på 27 uinteresserte elever som egentlig ikke har lyst til å være der. På VGS er man der mer eller mindre frivillig, og lærerene har også en mye mer avslappet holdning til fravær og bråk (så sant det ikke går grovt ut over undervisningen). 7980745[/snapback] så pass ja, hmm..er faen me så usikker, men har jo lyst på god utdanning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå