Gå til innhold

Begynne som ryddegutt på Expert, Euronics ect...


ThorU

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å begynne å jobbe litt på en elektro foretning. Jeg er 15 år og er innteresert i elektronikk (Data, Lyd, Film etc.)

 

Jeg tenker først og fremst på å sette varer inn i hyllene, rydde på lageret ol.

 

Det jeg lurer på er, skal jeg møte opp og snakke med butikk sjefen personlig, eller skal jeg bare sende en søknad? Skal jeg lage en slags CV? (øhh, Utdanning: snart fullført 9. klasse, erfaring: klippet plenen til naboen :ermm: )

 

Har jeg som 15 åring lov til å begynne å jobbe på en slik butikk og hva må jeg ordne med av frikort etc?

 

Til neste år, skal jeg være utplasert 1 uke, skal jeg heller vente til da og prøve å få noe videre jobb med dem etter det?

 

Trenger tips ol for hvordan jeg skal gå frem...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU bør følge denne drømmen din om og jobbe i en elektro butikk

 

DU gjør følgende, gå inn på internett siden dems, og finn riktig avdeling (hadde vert skipt og søkt i andre siden av landet)

Hvis det ikke står de søker etter folk, sender du dem en mail, forteller hvem du er, alder o.l og at du kunne tenke deg en jobb som Butikk Hjelper/Ryddegutt (dette fordi at du vil uansett ikke fått noe selger jobb som 15 åring. ikke ta med at du har en hund eller katt, eller hvor du går på skole, men personalia av deg selv(ps. du kan spørre en norsk lærer om hjelp til og skrive dette)

 

Du trenger ingen CV, dette fordi du sikkert ikke har arbeids erfaring innen for yrket, og har heller ikke hatt en jobb tidligere (går jeg ut i fra)

 

Så skriver du også at du gjerne vil møte dem som har noe med ansettelser og gjøre hvis de er litt intresert.

 

 

 

 

Når dere skal i utplassering, sier du til sjefen at du vil jobbe denne uka, du må ikke nevne du har arbeidsuke, da vil du jobbe den uken og tjene pengene.

Du sier til læreren at han ikke kan besøke deg på arbeidsplassen, fordi at da må han gjennom flere sikkerhetskontroller og i tilleg er det ganske hektisk så det har verken du eller arbeidsgiver tid til

 

 

 

GUDD LUCK :thumbup:

Lenke til kommentar
Du sier til læreren at han ikke kan besøke deg på arbeidsplassen, fordi at da må han gjennom flere sikkerhetskontroller og i tilleg er det ganske hektisk så det har verken du eller arbeidsgiver tid til

7975296[/snapback]

når jeg var utplassert, på en militærleier, så slapp ikke læreren min inn :p

 

Men ellers så er jeg enig i det du sier, men kanskje istedet for å sende en mail, kan du jo ringe, eller kanskje helst møte opp der, og spørre etter sjefen, og ta det den veien...

Lenke til kommentar

Men hva trenger jeg av frikort etc? Og hvor får jeg tak i det?

 

 

 

når jeg var utplassert, på en militærleier, så slapp ikke læreren min inn :p

 

 

Det må være en deilig følelse at læreren din står utenfor og ikke har mulighet til å se hva du driver med :D

Lenke til kommentar

Ok, da møter jeg opp hos dem.

 

Skal jeg liksom bare si til butikk sjefen:

 

Hei, jeg er innteresert i å begynne som rydde gutt hos dere hvis det trengs, her har du en søknad.

 

Eller...

 

Og, som sagt, hva trenger jeg av frikort etc?

Endret av ThorU
Lenke til kommentar

Du spør dem bak kassen, eller noen andre som jobber der, om sjefen jobber i dag og om det er mulighet for å snakke med han. Så presenterer du deg og spør om de har behov for en ekstrahjelp/ryddegutt en gang i blant. Hvis han sier ja, så gir du han søknad/cv og (det kan hende du får ja med en gang, da trenger du selvfølgelig ikke å gi søknad). Hvis han sier at de ikke har noe ledig for øyeblikket så gir du ham søknaden og spør om han kan ringe hvis de skulle få behov. :)

 

Selv begynte jeg hos en elktronikkforhandler da jeg var 15 (er 17 nå og jobber der enda). Jeg begynte som selger/alt-mulig-mann. Jeg fant riktignok èn ledig jobb på Aetat, eller NAV som det heter nå for tiden, og søkte via E-post.

 

En kompis på jobben snakket dirkete med butikksjefen, og han fikk jobb "på stedet" da sjefen syntes det at han møtte opp selv og ikke sendte en E-post var meget positivt.

 

Skattekort eller frikort får du hos ligningskontoret. Med frikort kan du tjene opp til 40 000 skattefritt. Vil tro det er dét som passer best for deg. Hvis du jobber mye og finner ut at du kommer til å overstige denne grensen kan du ringe til ligningskontoret og du får utstedt et nytt kort med høyere grense.

 

Jeg skatter 15-20% (litt usikker) og regner med å tjene rundt 70, så jeg får den skatten jeg betalte for mye tilbake.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar.

 

Det er disse elektrobutikkene her jeg bor:

 

- 2 expert

- 1 Euronics

- 1 Mobil data

 

Skal jeg gå til alle hvis jeg ikke får svar på stedet, eller skal jeg "holde meg til en av gangen?"

 

Jeg får begynne å skrive søknadden da, poster den her så kan dere si hva dere synes om den.

Endret av ThorU
Lenke til kommentar

Da har jeg skrevet en søknad. Nå må dere si hva dere synes om den. Det kan godt hende det er skrive feil i den, i så fall hadde jeg satt pris på om dere rettet dem.

 

Det er fortsatt noen ting jeg lurer på:

 

1. Skal datoen på søknaden være den dagen jeg skriver den?

 

2. Skal jeg legge ved en kopi av karakter boka?

 

3. Noe mer dere føler det er nødvendig å ha med?

S_knad_som_ryddegutt.doc

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen, jeg fikk aldri somlet meg til å levere noen av de søknadene, men nå har jeg tenkt å skaffe meg sommerjobb og derfor skal jeg prøve igjen. Broren til en kamerat av meg jobber på Mobildata og har sagt at jeg kanskje kan få jobb der hvis jeg skriver en søknad.

 

Jeg skal skrive en helt ny søknad, derfor hadde det vært fint hvis dere gadd å lese over den forrige og si hva jeg bør forbedre.

 

Jeg har også tenkt på en ting: Skal jeg legge ved tlf nummer til f.eks. læreren min (med han/hennes tilatelse selfølgelig) slik at arbeidsgiveren kan ringe til dem å høre hvordan jeg er, eller virker jeg bare for desperat hvis jeg gjør dette?

 

Det er 1-2 uker i sommer jeg ikke har anledning til å jobbe, er dette et stort minus eller?

 

Håper på svar ;)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Tror ikke du trenger å være så redd for å skrive noe galt, eller virke for desperat. Sannsynligvis vil de som mottar søknaden din se det som positivt at du har kjempelyst å jobbe der - og vil heller ta inn deg enn noen som ikke klarer å formidle en interesse. Det er viktig at søknaden din forteller litt om hvem du er, og hvordan de kan kontakte deg. Hvis du vet at du at du ikke kan jobbe i periode, så hver ærlig om dette. Ditt sterkeste kort slik jeg ser det er at du brenner for dette. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Jeg skal skrive en helt ny søknad, derfor hadde det vært fint hvis dere gadd å lese over den forrige og si hva jeg bør forbedre.

 

Jeg har også tenkt på en ting: Skal jeg legge ved tlf nummer til f.eks. læreren min (med han/hennes tilatelse selfølgelig) slik at arbeidsgiveren kan ringe til dem å høre hvordan jeg er, eller virker jeg bare for desperat hvis jeg gjør dette?

 

Det er 1-2 uker i sommer jeg ikke har anledning til å jobbe, er dette et stort minus eller?

 

Håper på svar ;)

8557197[/snapback]

Svarer i rekkefølge avskilt med avsnitt:

 

Hei, gikk igjennon den gamle søknaden din og rettet litt smått, det nye er merket med rødt. ;) Ellers kan det være greit å skrive ned at du kan sende karaktere og attester om ønskelig. Kanskje du kan skrive noe om hva du liker på fritiden, hva gjør du egentlig ? HVem er du ?

Hvorfor skal de ansette deg ? Hva er det du har som ingen andre har ?

På søknaden er det viktig å skrive at du er åpen for alt, jo mer åpen jo enklere å jobbe med, (ingen vil ha en som sier nei til alt)

Dette er spørsmål som er viktig å ta hensyn til og en som ansetter legger fort merke til.

 

Det kan være greit å ha referanser, men ikke nødvendigvis læreren, (han kan ha litt hvert å si :p ) Har du ingen andre dropper du bare dette.

 

Disse 1-2 ukene nevner du ikke med engang, gjerne hvis du endelig får jobben, det pleier vel å gå greit. men ikke gjør deg avhengig, si at det kunne vært greit om du slapp xx og xx dato. men ikke si at du MÅ slippe der og der.

 

OG som andre sier, det beste er med personlig oppmøte og oppfølging hvis de glemmer deg ;)

S_knad_som_ryddegutt.doc

Lenke til kommentar
Svarer i rekkefølge avskilt med avsnitt:

 

Hei, gikk igjennon den gamle søknaden din og rettet litt smått, det nye er merket med rødt. ;)  Ellers kan det være greit å skrive ned at du kan sende karaktere og attester om ønskelig. Kanskje du kan skrive noe om hva du liker på fritiden, hva gjør du egentlig ? HVem er du ?

Hvorfor skal de ansette deg ? Hva er det du har som ingen andre har ?

På søknaden er det viktig å skrive at du er åpen for alt, jo mer åpen jo enklere å jobbe med, (ingen vil ha en som sier nei til alt)

Dette er spørsmål som er viktig å ta hensyn til og en som ansetter legger fort merke til.

 

Det kan være greit å ha referanser, men ikke nødvendigvis læreren, (han kan ha litt hvert å si  :p )  Har du ingen andre dropper du bare dette.

 

Disse 1-2 ukene nevner du ikke med engang, gjerne hvis du endelig får jobben, det pleier vel å gå greit. men ikke gjør deg avhengig, si at det kunne vært greit om du slapp xx og xx dato. men ikke si at du MÅ slippe der og der.

 

OG som andre sier, det beste er med personlig oppmøte og oppfølging hvis de glemmer deg ;)

8558006[/snapback]

 

 

Dette var til god hjelp! :thumbup:

 

Ellers så har jeg skrevet en søknad, jeg har ikke rettet skrivefeil, (Jeg bruker Open office 2.2, og rettinga funker ikke) så jeg hadde satt stor pris på om noen hadde hatt bry til å gå over den!

 

Også, jeg bare lurer, hvor mye kan jeg komme til å få i timeslønn tror dere?

s_knad_som_ryddegutt__sensurert.doc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...