Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alvorlig boot-trøbbel for bærbar

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en "NTLDR mangler, trykk CTRL+ALT+Delete" for å restarte". Etter et søk ser jeg at denne er en gjenganger ... men er usikker på hva som er lurest videre, og prøver meg med å fiske etter anbefalinger her først.

Hadde kun en partisjon på denne relativt nye bærbare med Win XP.

Prøver nå å redde noen viktige filer fra denne (bortsett fra disse er det greit med en reinstallasjon av alt).

Historikk:

1. Fikk NTLDR-melding. Kom da på at jeg sist hadde slettet ca 20 filer med tmp-lignende navn som lå rett under C:\ (kan dette virkelig ha gjort det? Filene hadde alle lange navn og virket temporære. Er 99.9% sikker på at ntdetect.com, ntldr og boot.ini ikke var blant disse)

2. Hentet fram Recovery cd og bootet fra den

3. NTFS-partisjon ble vist, jeg valgte å installere på denne (Enter)

4. Kom fint inn i XP (det var vel en repair installasjon som ble foretatt da?), og alt så lyst og velkjent ut. Burde her ha prøvd å redde filene med en gang, men ...

4b. Prøvde å kopiere NTDETECT.COM og NTLDR fra recovery cd, men fikk beskjed om skrivefeil ved overskriving av NTDETECT.COM.

5. Fikk en beskjed om diskproblem (gul boble i verktøy-linja), den sa jeg burde kjøre chkdsk /f

6. chkdsk /f fant diverse, og sa til slutt at den måtte reboote for å fikse feil

7. Gjorde reboot, men måtte putte Recovery cd inn for å komme unna ny "NTLDR mangler" (litt uklart minne her, men tror det gikk slik)

8. Med slik cd inne kommer jeg nå som til pkt 3, bortsett fra at nå blir ikke partisjonen detektert som NTFS. Den sier bare "Partisjon1 [ukjent] 57232 MB (57231 MB ledig)"

Jeg kommer ikke videre herfra. Skulle likt å komme tilbake til pkt 4b og heller redde filene der ... Men med recovery cd inne nå har jeg tre muligheter:

- Enter: installere XP. Da klager den på at partisjonen må formateres først (det var ikke nødvendig første gangen). Mister vel filene da?

- P: opprette ny partisjon på upartisjonert område. Men ukjent partisjon tar vel hele plassen?

- R: slette valgt partisjon.

Jeg så noen beskrive brenning av en ISO. Vil det hjelpe, eller vil denne partisjonen for alltid forbli ukjent? Hva er enkleste måte, hvis noen, på å få reddet en håndfull filer? Tar i mot alle kvalifiserte gjetninger med stor takk!

(Har reddet data fra annen disk før, men det var en stasjonær der jeg gjorde disken til slave i annen pc. Verre med bærbar. Håper å slippe noe adapterstyr, men hvis det er eneste mulighet ...)

Endret av frustrerteherrer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips, jeg brente meg en Ultimate Boot CD 3.4 (UBCD) og prøvde TestDisk.

Analysen fant en partisjon med fornuftig størrelse som den gjenkjente som NTFS. Den var markert med en stjerne (boot-partisjon, var det vel?). Jeg valgte Write i menyen. Videre var det en boot-meny. Den sa at boot sector var ok, men at backup boot sector ikke matchet boot sector (fikk ikke til å fikse dette). Jeg kunne også ta diverse dump til skjerm, men ble ikke så mye klokere av det ...

Uansett, jeg får fortsatt feil når jeg booter (NTLDR mangler), og ukjent partisjon hvis jeg hiver inn recovery-cd'en som fulgte med den bærbare.

Prøvde å se etter NTLDR på UBCD, men fant ikke noe der. Har jeg noen mulighet for å kopiere inn manglende filer (NTLDR)? Er NTDETECT.COM og NTLDR generelle filer som bare kan hentes fra annet sted, og så fungere?

Hva med denne varianten, er den for optimistisk eller mulig?

- gjøre en quick format på partisjonen

- installere XP på nytt på partisjonen

- prøve å redde filene med GetBackData (finnes det et bra gratisalternativ?)

Partisjonen er 60 GB, jeg hadde brukt ca 10 GB, og det jeg prøver å redde ut er bare noen små tekstfiler (.cpp-filer)

Lenke til kommentar

Backup bootsektor er ikke essensiell, men når den er korrupt kan det tyde på at filene også er korrupt. Bootsektor ligger helt foran i partisjonen, og for NTFS ligger backup helt bakerst.

Systemfiler er generelle, men det vil ikke hjelpe hvis partisjonen ikke er lesbar.

Hvis partisjonen er lesbar kan du finne filene fra en CD som leser NTFS (UBCD har noen programmer).

GetDataBack er gratis for å teste disken og se om filene finnes. Men du vil trenge en annen disk å kopiere filene til, slikt er ikke så lett med en bærbar. Du må ikke installere noe eller på annen måte skrive til disken, da risikerer du å skrive over filene og da kan de ikke reddes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...