Rebel-Rider Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hva med tubro-kompressor? Ka med et par tima maskinlære? Turboen er en kompressor sjønner ikkje ka du vil fram til? Men Turbinforsterker? 7987733[/snapback] Poenget er at vi har *FASTE NORMER* for hva ting heter i en bilmotor. Grunnen til at det er slik er at alle skal ha den samme forståelsen på hva det er snakk om. Turboen har fått navnet den har nettopp for å skille den fra kompressoren så når en person kommer å blander utrykkene sammen så er det dømt til å oppstå missforståelser/munnhuggeri slik som i dette tilfellet fordi vedkommende på død og liv skal hevde seg ved å bruke "fremmedord". Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg stemmer for at Ola Nordmann skal ha et par timer maskinlære. Kjempeforslag, alexsnader! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 .. for ettertiden kaller vi de to tingene for turbocharger og supercharger, så forstår alle hva det er.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Angående turbodiesel, hvordan har det seg at det ikke finnes noe til trimmemiljø rundt dette? Så godt som alt jeg finner på diverse dele-sider er for bensin; til diesel har de bare programmer. Er det vanskeligere trimme en dieselbil? 7984129[/snapback] Miljø og miljø... Jeg kjenner folk som chipper (omprogrammerer) dieslene sine nermest av prinsipp, OG bruker bilene sine dertil. MEN... Konstruksjonsmessig er det mye vanskeligere og mye dyrere å hente samme effekt ut av en diesel som en bensinmotor. Hovedbegrensningen ligger gjerne i at en dieselmotor er avhengig av rundt et dobbelt så høyt kompresjonsforhold som en bensinmotor for å kunne gå på et normalt vis. Dette setter strenge krav til motorkonstruksjonen, som gjerne gjør en dieselmotor tyngre. Tyngre komponenter tåler ikke turtall så godt som lette komponenter. (moment x turtall = effekt) Tunge allerede hardt belastede komponenter vil skjeldent klare stor nok momentøkning til å kompensere for mangelen på turtall, og OM de skulle klart det, ville ikke drivverket tåle det. The list goes on... Kort sagt, trimming over steget chipping ville om mulig være ufattelig mye dyrere for en dieselmotor enn for en bensinmotor. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Poenget er at vi har *FASTE NORMER* for hva ting heter i en bilmotor. Grunnen til at det er slik er at alle skal ha den samme forståelsen på hva det er snakk om. Turboen har fått navnet den har nettopp for å skille den fra kompressoren så når en person kommer å blander utrykkene sammen så er det dømt til å oppstå missforståelser/munnhuggeri slik som i dette tilfellet fordi vedkommende på død og liv skal hevde seg ved å bruke "fremmedord". 7988710[/snapback] Jeg fårstår det veldig godt... Det jeg reagerte på var dette: "Turbokompressor", "Turbinforsterker" hva blir det neste? Tror en moderator bør stenge denne tråden før fantasiene tar helt av her. Her seier du jo klart at turbokompressor bare er en fantasi, noe som det ikkje er. Og at en moderator må stenge tråden pga dette... Mener ikkje at alle på død og liv må seie turbokompressor, det hjelper bare dei som ikke vet hva en turbo er og sjønne litt av det den gjør... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Synes du ikke det er bedre å svare på spørsmålet "Hva er en turbo?" med "En turbo er en turbin som komprimerer luften som går inn i sylindrene", enn "en turbokompressor +++". Trenger ikke introdusere med enda flere fremmedord. Er ikke om å gjøre å gjøre det vanskeligst mulig. Det mest vanlig ordet utenom turbo er vel også turbolader, og ikke turbokompressor. Endret 21. februar 2007 av fredrik Lenke til kommentar
trra Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Det heter egentlig turbokompressor ja, fordi en turbokompressor er en type kompressor, hvor det også finnes andre typer. "Turbo" er bare en forkortelse. 7976133[/snapback] Helt rett, men for de som ikke har særlig innsikt i hvor mange forskjellige typer kompressorer det finnes der ute er det greiest å skille det opp i turbo og kompressor(f.eks aksial og radial som igjen har flere typer under seg). Dessuten er det vel mer for å skille hvordan de blir drevet enn hvordan de er oppbygd når det gjelder bilverden, turbo blir drevet av eksosen, mens kompressor blir drevet av veiva via en reim\kjede. Det gjør det lett for de fleste å skjønne forskjellen, men for de mer avanserte blir det selvsagt feil, men det gjelder jo igrunn det meste. Angående turbodiesel, hvordan har det seg at det ikke finnes noe til trimmemiljø rundt dette? Så godt som alt jeg finner på diverse dele-sider er for bensin; til diesel har de bare programmer. Er det vanskeligere trimme en dieselbil? 7984129[/snapback] Er jo endel produkter tilgjengelig, får dyser turbo osv. Blant annet får man kit som gir 250hk på 1,9tdi motorene til VAG, men husker selvsagt ikke linken. Endret 21. februar 2007 av trra Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hva med tubro-kompressor? Ka med et par tima maskinlære? Turboen er en kompressor sjønner ikkje ka du vil fram til? Men Turbinforsterker? 7987733[/snapback] Kompressor er faktiskt et felles navn for flere typer på å lade opp/komprimere luft på ! Er kanskje det samme med en kompressor til å bruke luftverktøy som en turbo etter det dere sier, turbo er turbo, g-lader er g-lader.Men begge kan kalles en kompressor for den lager overtrykk! Nei dere får ta fatt på skolebenken "gutter " He he måtte dra på flirebåndet av dette ja Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) He he måtte dra på flirebåndet av dette ja 7993947[/snapback] Synes ikke å forvirre trådstarter er noe å dra på smilebåndene av, og spesielt ikke en som er ny her. Nei dere får ta fatt på skolebenken "gutter " 7993947[/snapback] For ditt vedkommende må det vel være i forumets rettningslinjer, slike tankeløse kommentarer kan vi godt være for uten. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.. Endret 21. februar 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 He he måtte dra på flirebåndet av dette ja 7993947[/snapback] Synes ikke å forvirre trådstarter er noe å dra på smilebåndene av, og spesielt ikke en som er ny her. Nei dere får ta fatt på skolebenken "gutter " 7993947[/snapback] For ditt vedkommende må det vel være i forumets rettningslinjer, slike tankeløse kommentarer kan vi godt være for uten. Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.. 7994812[/snapback] Prøver å gjøre det meget tydeligt her jeg for trådstarter hva som er turbodiesel motor.Les tråder kanskje så ser du en bedreforklaring en dere har klart her, , men deres navn som supercharder turbokompresor osv.er vell meget uforklarig av hva spørsmålet er ! La en turbo være en turbo og en g-lader være en g-lader Turbo blir drevet av eksos G-lader (som dere kaller kompresor) er reim drevet.(mange flere typer og navn) Alle har samme funksjon, men ikke samme navn ! Har drevet med bilbygging i 18 år ,og alikevell om jeg er ny her på forumet så er det vell ikke samme som jeg ikke har peiling ! Så ta imot litt erfaring istedenfor å krangle ! Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Nei dere får ta fatt på skolebenken "gutter " 7993947[/snapback] For ditt vedkommende må det vel være i forumets rettningslinjer, slike tankeløse kommentarer kan vi godt være for uten. Her var det vell dere som nevnte ta timer ! Sender med et bilde av en manifold og TURBO til en 1,6 tdi vag motor ! Endret 21. februar 2007 av Maxvarv Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Maxvarv: Jeg sa: Synes ikke å forvirre trådstarter er noe å dra på smilebåndene av, og spesielt ikke en som er ny her. Det var trådstarter jeg snakket om (som er ny her). Det var ikke noen kritikk av deg, bare poengteret at trådens utvikling ikke var noe å "dra på smilebåndene av". Når det gjeller resonemanget ditt (det første) ang om hvorvidt det er riktig (i normal sammenheng) å kalle en tubo for en "turbokompressor" så kunne det lett forstås som en støtte til bruken av ordet pga personen du quotet stillte seg uforstående til hvorfor "turbokompressor" ikke burde brukes på lik linje med turbo. Mao litt missforståelser ute å går her. Derimot min kritikk av "skolebenken" utsagnet må jeg bare beklage da det er direkte knyttet til den overnevnte missforståelsen, ønsker bare at folk som kommer å spør om hjelp faktisk får hjelp. Lenke til kommentar
Maxvarv Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Maxvarv: Jeg sa: Synes ikke å forvirre trådstarter er noe å dra på smilebåndene av, og spesielt ikke en som er ny her. Det var trådstarter jeg snakket om (som er ny her). Det var ikke noen kritikk av deg, bare poengteret at trådens utvikling ikke var noe å "dra på smilebåndene av". Når det gjeller resonemanget ditt (det første) ang om hvorvidt det er riktig (i normal sammenheng) å kalle en tubo for en "turbokompressor" så kunne det lett forstås som en støtte til bruken av ordet pga personen du quotet stillte seg uforstående til hvorfor "turbokompressor" ikke burde brukes på lik linje med turbo. Mao litt missforståelser ute å går her. Derimot min kritikk av "skolebenken" utsagnet må jeg bare beklage da det er direkte knyttet til den overnevnte missforståelsen, ønsker bare at folk som kommer å spør om hjelp faktisk får hjelp. 7996536[/snapback] Ja jeg er enig, men synes det er dumt å bruke innflykte ord under en forklaring ! Prøver bare å hjelpe , men ting kan fort missforstås da! Men vi spiller på samme lag alle her da ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå